HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic   

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:29:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Undrar om någon här kan tipsa om en prisvärd hörlursförstärkare?


>>>"Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed"<<<

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 07:26:33

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:34:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Musical Fidelity med sin X-Can/V2 lär ju vara mycket bra och prisvärd. (2.950:-) på Ågrens. Den funkar, enligt många, väldigt bra ihop med Sennheiser HD600. Ågrens har ett paketpris på detta såg jag precis, 5.500:- för båda!







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:36:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

kolla www.esoterisk-hifi.se de har också paketpris,
i den bättre divisionen´s priser dvs!

Sennheiser PAKET HD-600+X-Can 4995:-


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:38:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Där ser man fördelen med Internet....







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:41:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack för paket-tipsen, någon kan säkert ha nytta av dom, men jag är ute efter en hörlursförstärkare.. X-Can är säkert en höjdare, fler?

>>>"Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed"<<<
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:50:57  Show Profile Send matson a Private Message
Budget?

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:51:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja det finns Grado´s lilla som drivs på batteri,
kan inte vara fel med batteri!

Fast det går att bygga bättre än de flesta som
går att köpa OM man klarar det dvs!

Senaste numret av audiophile testade nån
stärkare för flera tusen..

jag känner inte till värst många,

creek
musical fidelity
stax
grado

men HD600 med xcan v2 har väl fått klass a i stereophile?!
ska du ännu värre prylar, får du ta upp lädret och punga!
antagligen rätt mycket mer än det förnämliga paketpriset
från vår esoterisk audio i uppsala!

5000:- för de båda, otroligt pris!





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/06/17 :  14:01:17  Show Profile Send KC a Private Message
steffinem,

Jag kan inte påstå att jag är nån hejjare på hörlursförstärkare, men
när jag var ute och letade så var det i princip tre stycken det handlade
om.


Kolla på HeadRooms lurförstärkarlista för andra alternativ också, bl.a. Grado, Stax, mm.

/K
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/17 :  14:08:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Man tackar! Jag har ett par Philips 890-lurar, får väl ta med dom runt och testa..? Kanske inte high-end direkt, men dom kan säkert prestera långt över "average" med en riktig hörlursförstärkare?

>>>"Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed"<<<
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/17 :  14:12:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

välj X can v2

fundera inte mer på detta, somna om lugnt:)


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/17 :  19:27:31  Show Profile Send Morgan a Private Message
Hejsan.
Du säger inte mycket om dina hörlurar. Vad har du för modell? Sådant avgör vilken förstärkare du bör satsa på...

Jag själv spelar med två olika system.
1) Musical Fidelity X-CANs V2 + Sennheiser HD600 + Clou Cable 212 RED Jaspis earphone
2) samma som ovan, men med egenhändigt designad och byggd hörlursförstärkare. Jag kan dela med mig av kretslösning och komponentval, om du är intresserad. Delarna kostar ca 1.500 kr, och det tar kanske tio timmar att bygga den, om du kan handskas med lödkolv. Den låter förstås bättre än X-CANs V2, i kraft av högre upplösning, mindre färgning, kollossalt mycket mindre brus etc - och den är bärbar ;)

Man märker tydligt att rörförstärkaren X-CANs har en snäll färgning och disighet i ljudet på klassiskt rörvis, när man jämför med en batteridriven halvledarkonstruktion. Men jag håller med ovanstående skribenter om att X-CANs V2 + HD600 är "a marriage made in heaven". De låter verkligen snällt, högupplöst och trevligt tillsammans. Och man slipper ju lukten av flussmedel, lödtenn och bränd hud ;)



MVH
/Morga
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/17 :  20:10:12  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hejsan.
Du säger inte mycket om dina hörlurar. Vad har du för modell? Sådant avgör vilken förstärkare du bör satsa på...

---Philips 890, sa jag ju:)

Jag själv spelar med två olika system.

---Två olika? Herregud:) Seriöst...

1) Musical Fidelity X-CANs V2 + Sennheiser HD600 + Clou Cable 212 RED Jaspis earphone
2) samma som ovan, men med egenhändigt designad och byggd hörlursförstärkare. Jag kan dela med mig av kretslösning och komponentval, om du är intresserad. Delarna kostar ca 1.500 kr, och det tar kanske tio timmar att bygga den, om du kan handskas med lödkolv.

---10 dagar, menar du? *ler* Jag har tummen mitt i...

Man märker tydligt att rörförstärkaren X-CANs har en snäll färgning och disighet i ljudet på klassiskt rörvis, när man jämför med en batteridriven halvledarkonstruktion. Men jag håller med ovanstående skribenter om att X-CANs V2 + HD600 är "a marriage made in heaven". De låter verkligen snällt, högupplöst och trevligt tillsammans. Och man slipper ju lukten av flussmedel, lödtenn och bränd hud ;)

---Jag är rädd för att den cons-listan skulle kunna göras mycket längre... Nej, löda är inte min kopp te:) Tack för entusiastiska tips i alla fall!

MVH
/Morgan



>>>"Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed"<<<
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/17 :  23:17:13  Show Profile Send Morgan a Private Message
---Philips 890, sa jag ju:)
Jahapp, jag ser visst det... Jag börjar visst utveckla ett synhandikapp. En trevlig hörlur har du i alla fall. Då är det kanske värt att satsa på en bra hörlursförstärkare, och så kan du ju alltid uppgradera lurarna i framtiden. När du väl hört ett par HD600 så är det svårt att avstå... Så var det för mig i alla fall

---Två olika? Herregud:) Seriöst...
Javars... Men det berodde på att jag inte kunde bära omkring på min X-CANs V2. Den drivs ju med växelström 24V... Och med min bärbara cd så började det dista strax innan det blev tillräckligt högt. Så jag byggde eget, med GAIN på ca 3.5. Batteridrivet är den enda rätta vägen, inser jag så här i efterhand. Det är inte klokt så mycket skräp som finns på elnätet och hur det letar sig in i elektroniken.

---10 dagar, menar du? *ler* Jag har tummen mitt i...
Ajdå. Ja, då får jag väl avråda. men du kanske har någon bekant med lödvana och med examen från teknisk högskola. Jag själv parasiterade på en god vän med bättre lödvana än jag själv ;)
Det finns en massa trevliga kretslösningar att hämta hem från nätet.

---Jag är rädd för att den cons-listan skulle kunna göras mycket längre... Nej, löda är inte min kopp te:) Tack för entusiastiska tips i alla fall!
Vassegod. Lycka till, vad du än väljer.

Förresten så kostar delarna till en Grado hörlursförstärkare mindre än en femhundring. Den säljs för det tiodubbla. Det lönar sig att bygga själv, om man vet vad man gör.

Ska det vara bärbart eller inte, förresten?

MVH
/Morga
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/18 :  20:50:23  Show Profile Send celef a Private Message
Vad hände med det lilla smycket Earmax? Annars kan/ska du alltid kolla in: http://headwize.com/
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/19 :  16:41:01  Show Profile Send Morgan a Private Message
Instämmer med celef att lilla earmax är trevlig, och instämmer verkligen i att du bör titta på headwize. Chu-Moy har en trevlig design till en enkel op-amp-baserad liten sak. Han överdriver behovet av GAIN våldsamt, och använder ganska dåliga komponenter, men kompakt och billigt blir det.

Jag har själv designat en liten förstärkare, som jag nämnde tidigare. Jag tar och postar designen på DIY-forumet, så ni kan gå dit och titta.


MVH
/Morga
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/19 :  18:08:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu har lurarna anlänt. De låter knappast mer än OK via utgången på barnens HK 3470, säkert samma klass på utgången på Yamaha-stärkaren? Den har förresten nåt som kallas "Silent Cinema" som lär innebära surroundljud i lurarna, hoppas det är urkopplingsbart...

>>>"Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/19 :  21:41:31  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag tänkte jag skulle ta och avråda från en grej, bara. Amerikanska "Headroom" och vissa designer på Headwize använder sig av olika former av så kallad "crossfeed".
Vänster kanals ljud får gå genom en delay-krets och friseras lite så att man försöker efterlikna den frekvensrespons som höger öra skulle höra från vänster högtalare i ett rum, och så matas signalen in i höger kanal. Och vice versa förstås.

Detta är en teknik som kunde vara av visst värde om man avskyr "inuti huvudet"-känslan, men det är ungefär så långt från hifi man kan komma. Just överhörning mellan kanalerna är ett systemfel som är inbyggt i själva principen för stereofonisk återgivning med stereo-triangeln. Den ger ambiguitet i HRTF-signaturerna, med minskad realism och punktformighet som följd.

Om någon läser ovanstående coh tänker "va f-n snackar han om" så är det inget att oroas över. Sök på google om HRTF och ambiophonics, så finns åtskilligt att läsa ;) Sensmoralen i min post är att folket på "headroom" som snackar om crossfeed inte vet vad de snackar om. Gå stora omväger kring sådana lösningar, för de medför bara luddighet, kamfiltrering, minskad punktformighet etc. Det baserar sig på "feltänk", för att tala med George Orwell...


MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/19 21:42:5
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic   
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000