HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Utvärdering av studiopop
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/09 :  01:43:07  Show Profile Send matså a Private Message
Ja, jag har nyss sett webbversionen av Studiopop där de hade en säsongsutvärdering av vårens program. Bland annat gav de varandra högsta betyg. Bland annat fick Susanne Ljung betyget "håller koll på allt i musikvärlden, kunnig etc. Men nu vill jag veta er/hififorums utvärdering av programmet. Blir det fågel, fisk eller mittemmelan?

Min fotosida på flickr

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:24:57  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Jag ger betyget fågel. Tycker både programledare och panelen den här säsongen varit bra. Ett trevligt musik-prat program utan ambition att vara något större. Det är lätt att invigda, i vilken branch som helst, blir pretto men tycker studio pop har haft en relativt bra nivå. Mycket nog beroende på att de valt just en panel med olika infallsvinklar. Såg att många på forumet blev irriterade över deras program om hifinördar men jag tycker inte det var något att ta illa upp för.

Ena panelmedlemmen i Tryck Till däremot har jag inte mycket till övers för...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:39:09  Show Profile Send matså a Private Message
Oxtragon, vem menar du då, och varför?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:46:04  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Tycker inte om att hänga ut personer på offentliga forum. Finns vissa likheter med deltagare där och personer i boken/filmen 'High Fidelity' om du förstår vad jag menar? Hade varit ok om personen i fråga inte jobbat som musikrecensent och det funnits lite humor och självdistans bakom.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/10 :  02:15:09  Show Profile Send divander a Private Message
Det presenteras lite för många "sanningar" i Studiopop. Lite mer ödmjukhet och diskussion skulle inte skada.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/10 :  08:22:58  Show Profile Send n0p a Private Message
resultatet fisk. ambitionerna fågel. Har man en halvtimma på sig i SVT så kan man göra så oändligt mycket mer än vad dem har åstakommit. men hjärtat finns på rätta stället kan jag tycka mig att se.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/10 :  09:14:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med divander. Rent generellt brukar det bli lite väl mycket namedropping och prefabricerade åsikter när recensenter är i farten, så att vi tittare ska förstå hur coola de är. Det vore roligare med någon som tyckte att alla innegrejer sög och istället talade sig varm för svulstig arenarock från åttitalet, eller nåt.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/10 :  14:44:48  Show Profile Send divander a Private Message
Eller någon som inte hade så självklara svar. Allt verkar så enkelt och självklart. Detta är samma problem som de flesta debattprogram lider av.

Har ni läst "Om televisionen" Av Pierre Bourdieu? Mycket intressant bok som bland annat tar upp dessa problem med experter och debattprogam i TV.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/05/11 :  03:39:21  Show Profile Send Peta a Private Message
Vad ör det de på Studio pop säger som är inne och prefabricerat? Det är en jornalist och två artister som suttit i Studio pop.
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:00:47  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Bah! Var mycket bättre förra säsången när Ika Johanesson var med. Hon hade ju lite självdistans och bjöd på sig själv mycket mer. Lyssnade på musik för att det var kul och inte för att analysera och hitta alla misstag som madam Ljung lätt gör. Antar ni läser Ikas nya musiktidning "Sex"?

Say's who!?

Edited by - hali on 2003/05/11 12:01:28
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:49:31  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Peta, jag menade inte studio pop specifikt, utan musikkritik/journalistik överhuvudtaget (även om den utövas av artister).
Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/05/11 :  18:18:22  Show Profile Send Peta a Private Message
Ett program där vanliga grabbar sitter ödmjukt och diskuterar arenarock med självdistans och bjuder på sig själva, någon? Nej, för min del är det inget problem att det finns trender och att journalister pratar om dem. Prefabricerade åsikter? Analyserar sönder? Hm, Det verkar finnas motsägande skäl att dissa Studio pop. Det ska väl också vara ett program som både är lättsamt och seriöst.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/12 :  18:26:33  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Ett program där vanliga grabbar sitter ödmjukt och diskuterar arenarock med självdistans och bjuder på sig själva, någon?"

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:39:23  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Det enda programmet jag såg var just avsnittet om hifi. Man behöver inte sträcka på sig för att känna sig träffad.

Lätt att känna sig upplyst kanske, men uttalanden som 'nej, jag bryr mig inte om anläggningen, jag lyssnar på musiken' är rätt så insnöade. Som att ha normal syn och ta på sig kraftiga glasögon och försöka säga något om en målning...


OT:
Magnuz: Synd att jag inte är så pratsam och inte känner till musikstilen, annars hade jag passat bra där. Om det nu är innegrejer som är populära för att alla har/använder/lyssnar på dem, och inte för att prylen i sig är bra, d.v.s.

Gillar verkligen inte när folk köper en sak bara för att den kopplas till exklusivitet, intelligens eller någon annan egenskap för att skaffa sig en image. Image bör grundas i genuint intresse - inte av viljan att utstråla detsamma. Har man image som genuint intresse blir det lite mer komplext, men det tar vi en annan gång

/OT
Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:08:33  Show Profile Send Peta a Private Message
Men är det så lätt att veta vad någo gillar av genuint intresse, eller om den bara vill vara tuff?
Kanske det är om någon pratar stockholmska på TV som den är dum.
Eller är det när någon gillar något man själv inte känner till, som den bara gör sig märkvärdig.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/18 :  02:23:54  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Det är saken i sig, inte människorna som gör det, som jag ogillar. Det är egentligen inte deras fel, de vet bara inte bättre.

(Själv tycker jag att det är relativt lätt att avgöra om det är ett genuint intresse, ja)

Att göra sig märkvärdig över något inför andra är förhoppningsvis bara att man funnit en god sak och vill dela med sig av den, men det är väl bara en annan godtrogen tanke å min sida...

Nog om det.

Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:43:58  Show Profile Send Peta a Private Message
Nej, inte alls nog, det här var intressant! :)

"Att göra sig märkvärdig över något inför andra är förhoppningsvis bara att man funnit en god sak och vill dela med sig av den, men det är väl bara en annan godtrogen tanke å min sida..."

Vad är det som är fel med det? Vad är de för genuinitet som skiljer vissas (din?) smak från andras? Vilka är sämre, det vill säga oseriösa, falska, ytliga?

Vilken sorts musik är det som det är oseriöst att tycka om?

Popmusik har ju varit olika i olika tider. Är inte det ett tecken på att pop i själva verket är väldigt trendkänsllig? Är inte det hälften av det roliga med den? Att så fort det kommer jävlar som vet hur det ska vara och dömer ut dem som inte vet hur det ska vara ("genuint") så kommer det GUDSKELOV "trendiga" glin och gör som de själva vil!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:35:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med dig i mycket Peta, men jag får ofta uppfattningen att det är "de trendiga" som talar om hur det ska vara och dömer ut allt annat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000