HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips- högtalarkablar (High End) **köpt**
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:08:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
>Johan, haru fått in något pris på den än då?

/Eola Ryds hifi

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:09:22  Show Profile Send Pass a Private Message
Beträffande skillnaden mellan Transparangs Ultra och Reference så ska det säga att följande är mitt omdömme med utgångspunkt från endast testade signalkablar och dessutom äldre modeller, före till och med XL-varianten dök upp: Då upplevde jag iallafall Ultran som en mycket trevlig kabel, vilken dock lät litet "instängt" med begränsad dynamik och upplösning både uppåt och nedåt registret. Reference bättrade på dessa skavanker... och den var en riktigt bra kabel, men Cardas låter emellertid bättre, i mening att dessa har en bättre homogenitet genom hela registret, samt med ändå högre upplösning trots att lugnet och den tonala karaktären inte alls drar åt vare sig ljust eller hårt.
Som vanligt ska man givetvis testa själv i sin egen anläggning. Men om ni testar Cardas, se för bövelen till att de får tid (minst en månad) att spela in sig. De har en hel del konstigheter för sig under de första 100-200 timmarna.

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:17:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pass> Låter intressant, dollarn är ju billig nu så man kanske skulle prova Cardas Golden Reference

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:22:24  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag har en bekant i USA med en anläggning för ca 70k$ hon har just bytt sina cardas mot just sword...hon kanske säljer sina ;-)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:24:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Enligt vad jag hhört var Sword ingen höjdare, smaken är som sagt som baken och priset är ALLT

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:31:00  Show Profile Send drgreen a Private Message
just därför kanske värd att prova...
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:32:18  Show Profile Send Pass a Private Message
Med all respekt för Supra Sword, som jag inte har lyssnat på, och som är avsevärt mycket billigare än Cardas toppkablar...jag ställer mig skeptisk till att svärdkabeln är lika bra, med tanke på att den bygger på samma flätningskoncept som Cardas, men endast har "vanlig" 99,9% koppar och tennplätering som substitut för äkta litzbehandling. Men återigen: lyssna och avgör i din egen anläggning...

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:38:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
drgreen> De har den här i stan så jag kan ju låna hem den och prova.

Pass> Håller med, Cardas borde vara bättre (men man vet ju aldrig)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:44:31  Show Profile Send ekman a Private Message
kan ju då tillägga att jag hört pro9 i 3anläggningar bland annat min egen och red dawn i 2 anläggningar så det har nog inte så mkt med apparaterna att göra man hör ju en genomgående klang speciellt då man gör a/b tester
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:55:40  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Kan rekomendera Cardas Golden Cross. Trivdes mycket bra med den när jag ägde en. Golden Reference lär också vara bra. Hör med välljud i borås för priser.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:11:52  Show Profile Send Daniel a Private Message
Rydberg

Jag har själv dubbla längder Caldera (biampat). Men jag hadde även Vulcano hemma för utvärdering. Den stora skillnaden mellan dessa är att Vulcanon är betydligt mindre grynig. Ledarna är ju polerade i den och det hördes, det lät polerat, konstigt va? Men t om min sambo hörde det tydligt. Annars är de tonalt lika. Tyvärr blev bubbla längder Vulcano för dyrt för mig.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:14:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok, det lutar nog åt den nya Mount Blanc, den har samma koppar som Volcano. Får se om grabbarna på Lefflers (hej Johan) ger mig ett bra pris, de går ju att köpa för 8500 från USA.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:32:56  Show Profile Send redestad a Private Message
Jag måste stämma in bland de som rekommenderar Harmonic Tech Pro-9 +, använder den själv och är mycket nöjd, drkim beskrev skillnaden mot Pro-11 + väldigt bra. Jag bytte upp mig inom Harmonicfamiljen och upplevde precis att det var som att "dammluckorna öppnades", använder dubbel uppsättning och är oerhört nöjd med ljudet. Kraftfullt och "köttigt", dynamiskt och musikaliskt, upplösning och utsträckning, tycker jag sammanfattar rätt bra men jag tänkte utveckla min erfarenhet nedan.

I men mening mycket neutrala med en otrolig upplösning och detaljrikedom, utsträckningen uppåt och inte minst nedåt i frekvens är slående, öppenhet och nyansrikedom är bara förnamnet. Basen är underbar, och var en av de tydligaste förbättringarna för min del, med ett otroligt djup och "snabbhet" (om resten av grejorna kan leverera vill säga) samt fint driv och tydlig nyansering. Mellanregistret och diskanten blev även de mycket bättre, öppet, luftigt, aldrig vasst men väldigt upplöst. Kabeln hjälper verkligen musiken att lossna och ger en kraftfullhet och dynamik som ger musikens alla ingående delar en kroppslighet och stor närvarokänsla.

Att kalla dessa för ljusa, som ekman gör, förstår jag inte alls, visst de är oerhört avslöjande och målar upp en stor och ytterst närvarande stereobild, och där med att "få artisten i knät" har väl ingenting med kabelns eventuella tonala lutning att göra? Måhända en egenskap i sättet att presentera ljudbilden, och här kommer självfallet den totala systemmatchningen in.

Rydberg, du måste testa dessa om du ska skaffa kablar i denna prisklass, inte minst för att uppleva hur de fungerar med din elektronik. De har mycket att ge och hävdar sig ju tydligen enligt många recensenter mycket bra även mot långt dyrare alternativ. Lycka till med kabelbytet!

Hälsningar

redestad

(Mitt system består i övrigt av genomgående AudioNet-elektronik; ART v2, PRE 1 G2, AMP 2 MAX, kablaget är Harmonic Tech rakt igenom, Truth Link silver signal och nämda HK kopplade till Von Schweikert VR-4 gen III HSE)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/08 :  01:23:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vi får se, jag sneglade lite på magic oxå, de lär ju vara bättre

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:47:46  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Acoustic Zen Satori är ett alternativ som bör provlyssnas.

redestad: Du och jag har nästan samma anläggning, jag har snikat lite och kör bara med AMP II G2 men har i gengäld satsat på EPS:en till försteget. För övrigt det samma om man bortser från kablar som består genomgående av Acoustic Zen.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:47:29  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Undrar värfor ingen nävner Synergistic Research

Jeg har lysnat til många kabler og finner Synergistic Research Signatur Ten X-series mycket bra.
http://www.soundimage.ishoejby.dk/cables.htm

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:35:37  Show Profile Send redestad a Private Message
Rydberg:

Ja, en dubbel uppsättning Magic Woofer skulle nog vara en ganska trevlig uppgradering, men även en otrevligt kostsam sådan, hamnar väl någonstans runt 65 tkr... Fast det är klart, det finns ju som bekant inga genvägar till det perfekta ljudet :-)

Audionet:

Verkar ju vara en rätt kompetent anläggning du har satt ihop :-) Spelar du också på VR-4? Den nya HSE är helt enorm, bytte nyligen från gen II och är numer en ännu lyckligare människa :-) Har du jämfört Acoustic Zen och Harmonic någonting? Vad jag förstår så är AZ en avknoppning från Harmonic, med en hel del likheter i konstruktion och filosofi kan tänkas, så det skulle vara intressant med lite erfarenheter kring ljudkaraktärsskillnader mellan dessa.

EPS verkar vara en bra uppgradering, gjorde den stor skillnad? Är annars mycket sugen på att klättra upp till PRE G2 men den är ju dessvärre inte speciellt billig, men förmodligen rätt prisvärd kan jag tänka mig, den är ju nästan oförskämt bra :-)

Ha det bra allihopa!

redestad

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:56:26  Show Profile Send molsson a Private Message
För sören, gå och köp MIT. En magnum M3 kanske. Jag har lyssnat på MIT från 1000 Kr till 150000 Kr, och alla har gemensamt att de låter MAFFIGT.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/05/09 :  10:35:57  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
redestad:

Japp VR4- genIII HSE spelas det med. Hade GenI tidigare.
Jag tycker Satorin är lite luftigare och renare än HT:n. Ambiencen är smått otrolig i Satorin. Den bör dock talas om att det går inte att köra A/B test på denna kabel. Det tar ett par dagar för en inspelad kabel att "sätta sig" i systemet. När man har böjt och rört den så blir det klart sämre ljud.

Jag har haft PRE G2 hemma för provlyssning och det är ett mycket kompetent försteg, men jag får nog säga att PRE 1 G2 + EPS gav ett ljud som tilltalade mig mer. Det är lite mer värme i den kombinationen, OK, du tappar lite, lite skärpa, men jag gör den prioriteringen för det är inga mega skillnader vi pratar om.

Var håller du hus i vårt avlånga land?

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:54:31  Show Profile Send drkim a Private Message
redestad!
Kul att jag äntligen fick lite medhåll, mycket välformulerat

Jag hade Truth Link Silver innan, jag hörde någon som sa att dessa skulle ge lika mycket som ProSilway MK II, efter att ha uppgraderat till dessa - så kan jag konstatera att ProSilway MK II ger en bra mycket luftigare återgivning, den blir inte riktigt lika "massiv" eller "tung" som Truth Link Silver, Men utan att tappa fylligheten och den djupabasen (tror faktiskt att ProSilway MK II ger ytterligare lite på djupet). Jag kan verkligen rekommendera att du testar ProSilway MK II .

Jag såg dessutom den nya ProSilway MK III på Ultimate när vi var och provlyssnade nya Utopia. Den har samma kontakter som den dyrare referenskabeln - och har en svart/silverfärgad strumpa, hur den låter har jag dock ingen aning om.
Priset skulle visst ligga 1500-1800 Kr dyrare än MK II..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:23:49  Show Profile Send Pass a Private Message
Rydberg!
Ett gott råd bara angånde HT resonemanget: Dessa kablar är aldeles utmärkta, jag hade själv en hel uppsättning HT i min anläggning, med bland annat Magic signalkabel och övrigt TruthLink Silver. Det är bara det att Cardas Golden Cross åker åttor kring dessa i jämförelse. Visserligen hade jag "bara" Pro-11 som högtalarkabel, men med utgångspunkt från komplett HT-uppsättning inledde jag min test av Cardas med att byta Magic kablen mot Golden Cross. Det blev storstryk på alla parametrar, inte minst upplösning och kroppslighet! Bytte sedan Pro-11 högtalarkabeln mot motsvarande Golden C. och resultatet var en formidabel utklassning! Jag har faktiskt aldrig varit med om en sådan stor skillnad mellan kablar tidigare. Ljudförbättringen motsvarade fullt ut att exempelvis gå från ett midfi försteg (typ Adcom eller Rotel)till något av de "tunga" i hiend sfären. En lobotomerad höna hade m.a.o. kunnat avgöra Cardaskabelns överlägsenhet! (Ni som använder HT får förlåta; jag vill inte racka ner på ett kabelmärke som jag fortfarande anser är mycket välljudande och prisvärd...det är bara det att det finns bättre alternativ, som tyvärr också kostar mer :-()

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:23:25  Show Profile Send CDP a Private Message
Hade jag haft pengarna hade jag testat Empirical Audios kablage, tyvärr finns ingen distribution i Sverige så man kan inte låna hem bara sådär.

Hemsida: http://www.empiricalaudio.com/

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:15:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
CDP> Nja, köper ju inte kabeln på vinst och förlust.

Pass> Har en Cardas Golden Reference som jag ska testa på ingående, vi får se hur den presterar

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/13 :  01:04:15  Show Profile Send redestad a Private Message
Audionet:

Jag bor i Eskilstuna, i en långt ifrån akustiskt helt optimerad lägenhet. Intressant det där med förstegen, verkade inte som du var helt övertygad av PRE G2 och ett lite större värmeinnehåll kan ju vara trevligt. Får ta och testa själv med PRE G2 och en EPS till mitt nuvarande försteg. Upplevde du en stor förbättring när du skaffade EPS? Hur tedde sig skillnaden?

Vad tycker du förresten om VR-4:orna då? Tror jag förstår vad vissa recesenter menar när de hävdar att ingenting under 200´ kan konkurrera... :-) Ibland sitter man ju bara och gapar!

drkim:

Tackar för komplimangen. Ja jag har själv varit intresserad av att testa med Silvay mk III och även så klart Magic signalkabeln, borde kanske jämföra dessa i den egna anläggningen.

Pass:

Låter klart spännande med de där Cardaskablarna, vem säljer dessa och vad talar vi om för prisklass? Du behöver förresten inte ursäkta dig, alltid intressant med erfarenheter och synpunkter kring olika produkter och fabrikats starka och svaga sidor. Gäller att inte bli dogmatisk och trångsynt, då kanske man missar saker som skulle kunna lyfta anläggningen ytterligare.

Ha det bra allihopa!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/05/13 :  08:44:50  Show Profile Send Nagra a Private Message
Redestad: Berätta gärna dina synpunkter om Cardas kabeln.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000