Author |
Topic |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:20:44
|
Hej, jag undrar vem som gjorde en låt där det var helt tyst och var låten heter. Han/hon gjorde den live och det var helt tyst i fem minuter. Efteråt så tyckte några i publiken "det här kunde jag göra lika bra själv", de andra blev arga på honom och sa "snacka skit, det krävs en konstnär för att få ut en sådan gudomlig tystnad, när den kommer på skiva så måsta man ha en riktig bra stereo"
|
Min fotosida på flickr
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 13:24:02
|
Om jag inte minner mig miss så var det Johnny Cash som "skrev" den och stycket heter 5:33... Har jag för mig... Rätta mig snälla någon om jag har fel...
Vanligen och i vänlig oordning /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:07:58
|
Jag undrar om det är den klassiska pianisten Glen Gould du är ute efter? Men jag kan ha fel. |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:11:56
|
Matså,
Svaret kunde vara John Cage och hans berömda 4'33"
Läs mera: The Sounds of Silence, John Cage and 4'33" |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:32:36
|
Struts: det plingar lite när jag hör namnet Glenn Gould. Tack för svaren. Men jag tycker verkligen det är lite märkligt att man kan göra en låt som är helt tyst. Det måste vara musikens knäppaste grej i historien, eller finns det fler knäppa saker typ som detta? |
Min fotosida på flickr
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:34:46
|
-> markku: SÅ var det ja!! Det är då själva f--n att man aldrig kan lita på minnet...
Är dock säker på att det _inte_ är Glenn Gould...
Vanligen och vänligen /Vad var det nu jag hette? Grogg?... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 14:51:02
|
Matså,
Jag känner till en CD, där flera artister har lagat sin tolkning av Cages 4'33". Vad jag minns av recension, så är det INTE fråga om tystnad hela skivan gennom, men lite minimalistisk är det hela ju - naturligtvis.
Skall kolla detta senare ikväll. Återkommer. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 15:11:00
|
Jag såg en artikel på Slashdot för ett tag sen om att några Cage-"anhängare" ville stämma en artist för att han hade med en låt med enbart tystnad i ett par minuter på sin skiva. "Plagiat", tyckte de. Vore intressant om herr Cage skulle ha copyright på tystnad... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
hkan
Member
130 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 15:16:54
|
"Jag tyckte det blev lite för mycket tystnad, den började bra med lite uptempotystnad och i övergången i mitten av tystnaden så lät det tyst men i slutet så blev det lite för mycket upprepningar av tystnaden och man kunde nog ha kortat av tystnaden lite grann - äh.. håll tyst". |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 15:58:27
|
quote: "Jag tyckte det blev lite för mycket tystnad, den började bra med lite uptempotystnad och i övergången i mitten av tystnaden så lät det tyst men i slutet så blev det lite för mycket upprepningar av tystnaden och man kunde nog ha kortat av tystnaden lite grann - äh.. håll tyst".
Sluta HKan, jag håller på att dö av skratt |
Min fotosida på flickr
|
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 18:17:29
|
Återkommer med skivan, som har nio kompositioner, inspirerade av Cages 4'33. Källan är 'Vital Weekly' en copyright free publikation lagad av staben till Staalplaat i Amsterdam (www.staalplaat.com)
quote:
45'18" (9 VERSIONS OF 4'33) (CD compilation by Korm Plastics)
Some time has passed since the first invitations were sent out by Jos Moers (Meeuw Muzak) to join this compilation. Of course I made a track, but that was sadly refused, so now I'm left with the honour of reviewing the results of others. First I would like to point out that the cover is very funny indeed. It's a small poster that folds out, with a photograph on the front and info and texts on the back.
The first track is by Keith Rowe and is called #249, with the liner notes saying: Nature. That is not a lot of information, but the track lasts exactly 4'33. It's a very quiet piece, consisting of one environmental recording, as far as I can tell. The title is somewhat misleading, because the sounds are made by trains and possibly cars, all recorded from a long distance (maybe from an open window?). In a certain sense, this can be seen as a strict interpretation of Cage'sideas.
Track two is by Artificial Memory Trace and is called Close(d) inside me. It clocks in at 8'20 and does not seem to bother with the original score at all. The piece itself is truly beautiful, because of the sounds and the composition. In fact, this piece can be considered as an extension of Cage's ideas into the realm of contemporary electronic music.
Track three is by Thurston Moore and he decided to do a jam session in his studio, together with some friends, that apparently lasted for 4'33. The result is a quite dynamic piece of improv, altenated with some hardcore punk in the second part and mostly silence in the third part. Weird, but very nice indeed.
Track four is by Pauline Oliveros, Deep Listening Band and guests. Their recording is a small part of a longer concert, lasting 4 hours and 33 minutes, intended as a memorial for David Tudor, who premiered the original 4'33. The track is a recording of one of the intermezzo's in the long concert and is an actual performance of the original score by John Cage.
Next up is a track by Jio Shimizu, who cut a vinyl record without spinning it and without actually recording any sound. So the whole track is concentrated in one dot instead of a groove. An excellent conceptual work, of course, albeit one without much sound.
The sixth track is by Voice Crack, called Hoher Kasten, which means something like high box. Electronic and acoustic sounds combine in a pretty quiet piece, with a live atmosphere. Good stuff.
Track seven is by Clive Graham and seems to be an environmental recording, although I wouldn't be able to determine its origins. This is not bad, but I cannot really connect it to the concept of the CD, besides the duration of the piece.
Next is a piece by Toshiya Tsunoda, who stuck to the score as far as timing is concerned. He made recordings at different sites and wrote a long text about the changes of names of villages, towns and neighborhoods in a specific area in Japan. The reference to Cage is not really clear to me, but the track is very much okay.
The last track is by Alignment and they stick to the original score as well. They have recorded 'electronic silence'. They used a mixer, a sampler and a hard drive, all of them without input and then amplified to zero dB. So in the end, there is obviously some sounds to be heard: a loud hiss from the mixer, glitches from the sampler and the sound of a running engine from the hard drive.
The last contribution to this CD is a text by Frans de Waard, explaining why he decided not to submit an audio work for this compilation. And it must be said: his reasons are compelling.
Having put forward the idea for this album, I am somewhat disappointed by the result as a whole. I am not sure that this is the result of the selection of tracks listed above or that the idea itself is not such a good one. De Waard has some very relevant thoughts about this. Nevertheless, the material presented on this disc is good enough to exist on its own, so one might decide to simply listen to it and enjoy it for what it is. (MR) Address: www.staalplaat.com
Sonic Youths sidoprojekt, Ciccone Youth, hade på sin enda album, 'The Whitey Album' en låt som track två, 'Silence'. Jag lyssnade på skivan för 12 år sedan, och minns tyvärr inte om låten varade precis 4'33".
|
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
|
Topic |
|
|
|