HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Buckliga diskantmembran, påverkar det ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/05/06 :  15:31:19  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag har ett par Dynaudio Contour 1.3 MkII demoex hemma på öppet köp. I går lade jag märke till att diskantelementens (av typen softdome) membran är något ojämna/tillbucklade i ena sidan. Det buckliga områdena täcker bara en liten del av membranens totala yta. Kan denna skavank ha märkbar inverkan på ljudkvaliteten? (Om jag väljer att behålla dem får jag full garanti på diskantelementen trots dessa imperfektioner.)

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/06 :  15:49:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skulle aldrig köpa ett par med buckliga diskanter. Bucklan kan dessutom ge upphov till massa konstiga resonansfenomen i diskanten.

Om du ska köpa dem, gör säljaren uppmärksam på felet, är det en seriös handlare byter han ut diskanten mot en ny.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:10:41  Show Profile Send K-man a Private Message
Jag hade stått över om inte säljaren hade bytt åt mig.

\\K-man
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:18:48  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Mindre skavanker på membranet bör inte ge upphov till någon märkbar ljudförsämring. Var uppmärksam på att skavanken troligen beror på någon form av våld mot membranet. Nu är det ju svårt att själv kolla talspolen men om skadan gått så långt skulle det absolut kunna höras. Om allt låter OK är det sannolikt ingen fara men du skall ha en bra rabatt på högtalaren d v s ett större prisavdrag än det begärda demo-priset.

Jag har själv ett par högtalare med diskantelement från Morel. Dessa blev intryckta av min kompis klåfingriga dotter. Jag sög ut membranet med munnen och blötte sedan upp membranet försiktigt...och se bubblan försvann! Någon ljudskillnad hörs inte.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/05/06 :  20:27:45  Show Profile Send Nemo a Private Message
Bucklor är kanske ett lite för starkt ord ... på det diskantmembran som har värst ojämnheter består de av två stycken ca 10 mm långa 1 mm breda och ca 0.5 mm djupa områden.

Jag talade med säljaren idag och han tycker felet är för litet för att motivera byte av elementen, samt lovade att de byter element utan kostnad om något av dem skulle gå sönder (om jag köper dem får jag full garanti på dem som om de var helt nya). Jag får dem för 11400 kr medan ordinarie pris är 16000 kr; låter det rimligt?

Till saken hör att högtalarna låter väldigt bra med fast och lugnt stereoperspektiv och mjuk, luftig och fin diskant (desssa saker borde ju påverkas av brister hos diskantelementen), fast å andra sidan har jag ju inte jämfört med hur ett par helt perfekta exemplar låter...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/06 :  20:33:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
Pruta lite till! De kan fungera så i princip hur länge som helst men med ett mindre optimalt ljud. Så sett ur det perspektivet så är hans garantiåtagande helt gratis från hans sida.


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/06 :  20:38:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Låter som en oseriös handlar imo. Jag tycker bucklorna verkar STORA och tycker handlaren att det är ett litet fel kan man ju börja undra. Priset var ju inte heller någon höjdare, du kan köpa ett helt nytt par från Reference Audio http://www.referenceaudio.se/ i sthlm för 12900:-. Skulle jag har gjort istället för att köpa ett demoex till nästan samma pris med en defekt.

klart att diskanten inte går sönder för en buckla men det kan bidrar till massa resonansfenomen. Det BORDE säljaren förstå...USELT!!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/05/06 :  20:41:15  Show Profile Send NtR a Private Message
Ett mkt typiskt exempel på att man blir neurotisk så fort man vet ngt som kan inverka på ljudet. Normalt gör det inte det, och tycker du att det låter bra så gör det det också. Men nu rör det sig om nya burkar (nåja, demo) och rätt mkt stålar. Då kommer saken i ett annat läge. Med den budgeten har du stort urval på beg. marknaden, därmed kan du kräva elementbyte el. större prisavdrag. Går inte handlaren med på det så är ingen skada skedd. Du hittar lätt ngt lika bra för de pengarna.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/05/06 :  20:46:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag hade ett par Monitor Audio Studio 6 där ena diskantelementet fick en liten buckla. Vet inte riktigt hur det gick till men måste ha stött till det någon gång.
Kan inte märka någon förändring av ljudet. Frågade säljaren som menade att en liten buckla inte har någon betydelse (högtalarna var då sålda för länge sedan).
Men litet extra prissänkning kan väl vara motiverad. Även om det inte skulle påverka ljudet det minsta så lär det påverka andrahandsvärdet.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/05/06 :  22:46:51  Show Profile Send Pelle a Private Message

Om du är försiktig borde gå att massera bort buckligheterna. Dynaudios softdome diskanter är inte lika känsliga som metalldomes. Jag hade däremot prutat kraftigt på priset.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/07 :  00:31:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Massera? Hur tror du det blir med materialstyvheten då, den lär ju knappast förbli densamma över hela diskanten och membranet kommer inte uppföra sig som det ska. Då är det nog bättre att ha kvar bulorna i så fall skulle jag tro.

Det där är ju också en psykologisk faktor, om inte diskanten ser hundra ut så kommer man alltid att höra något fel antingen det finns eller inte. Har säljaren något som helst vett byter han ut diskanten direkt utan att tveka.

På Lefflers Hifi i Linköping så bytte de ut ett element på en Canton högtalare. Det var ett lite smältmärke i plastmembranet. Även om det antagligen inte påverkade basen så bytte de det direkt, så ska det gå till, så gör en ansvartagande affärer.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:19:24  Show Profile Send gurin a Private Message
Det finns fler som haft detta problem.

Jag har dock inte haft det men läs gärna andras råd.

http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=speakers&n=36070&highlight=vacuum+cleaner&r=&session=

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/07 :  12:05:36  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Jag vet inte hur membranet är monterat på Dynaudios diskanter men på många fabrikat kan man lyfta bort membranet med tillhörande spole från magneten och försiktigt trycka ut det innifrån. Ett arbetsmoment av denna typ kräver dock en en viss kunskap om högtalare. Samma arbetsprincip som när man byter ut membranet. Vad gäller skadan som tas upp i denna tråd tycker även jag att den verkar vara av lite större omfattning än bara en mindre skavank.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:09:28  Show Profile Send hal a Private Message
Bengt Peter, var det ngn som såg dig när du fixade högtalaren?
Ingen som misstolkade det som extremvariant av audiofili?
Oralsex med högtalare...

Ursäkta.



Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:25:36  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag har beslutat att ta det säkra före det osäkra: jag har meddelat butiken att jag tänker lämna tillbaka högtalarna, så de kommer och hämtar dem hos mig. Dock är jag väldigt förtjust i själva högtalarmodellen, så jag har redan beställt ett par nya från ReferenceAudio för 12900 kr (inkl. frakt till dörren).

Tack så mycket för goda råd.

Om jag hade behållt dem hade jag säkert retat mig på defekterna i evigheter...

Tyvärr måste jag vänta tills slutet av månaden innan mina nya högtalare kommer och under tiden måste jag hålla mig till mina Audience 42:or, som nu efter Contour 1.3 MkII:orna låter nästan förskräckligt. Tur man har sina HD600 och EAR90!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:32:43  Show Profile Send yoko a Private Message
Ibland är buckliga element märkbart sämre än OK sådana, gör en test innan du gör ett inköp...testa ett par med fina element och jämför med "skrot-Xet"...är elementen sämre får du väl ta fram miniräknaren och räkna ut om det i slutändan blir billigare att byta ut elementen till nya eller satsa på hela högtalare...vet inte om hifi-kit kanske har sådana element...
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:35:18  Show Profile Send yoko a Private Message
Ibland är buckliga element märkbart sämre än OK sådana, gör en test innan du gör ett inköp...testa ett par med fina element och jämför med "skrot-Xet"...är elementen sämre får du väl ta fram miniräknaren och räkna ut om det i slutändan blir billigare att byta ut elementen till nya eller satsa på hela högtalare...vet inte om hifi-kit kanske har sådana element...
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:40:11  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Hal! Njaeo....det var det nog inte, mina erfarenheter inom DET området är extremt begränsat (hustrun är bättre) men med lite fantasi och uppfinningsrikedom går det mesta......å si det funkade!
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:42:49  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Kanske det är dax att söka hjälp hos Anonyma Audiofiler, måste få avancerad hjälp med att sluta suga högtalare...

.....någon som har buckliga dometweeters........?????
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:47:09  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Har en kompis vars Dynaudio Audience 42 fick sig en mindre törn på den ena diskanten, detta försämrade ljudet markant. Efter lite pillande fick vi sedermera ut denna "buckla" och ljudet återställde sig till det normala, jag kan inte iaf i denna högtalare säga att det fick några större implikationer rent ljudmässigt sett.

mvh//Jouni
Go to Top of Page

spanksteR
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:17:53  Show Profile Send spanksteR a Private Message
Satt och lyssnade på musik nyss och tyckte diskanten lät mycket sämre från ena högtalaren, testade olika slags musik och sprang från högtalare till högtalare. Ena lät mycket instängdare, jag tog av skyddet och till min förvåning var diskanten intryckt! Satan vad arg jag blev (är arg fortfarande hehe). Nån jävel måste ha tryckt in den på flit, för här finns inga små barn och jag är alltid väldigt försiktig med högtalarna. Högtalarna är ett par Dynaudio a42. Jag kände försiktigt på bubblan och den är ju jävligt mjuk! Hur får man bäst ut det intryckta? Med tanke på att bubblan är asmjuk så borde det inte bli några större märken va? Tips mottages gärna på hur man lättast fixar till detta!
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:41:17  Show Profile Send hanis a Private Message
Ta en bit tejp och fäst den på det stället där elementet är intryckt, försök sedan att dra ut så att membranet följer med. Prova också med ett kladdigt tuggumi.
Lycka till!

Erik
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:20:58  Show Profile Send s60761 a Private Message
Dynaudios diskantelement fås lätt ut med en dammsugare... Dra ner kraften på suget genom att öppna max på munstycket...

De återfår ursprunget pga materialet är av silke. Men ju längre tid diskanten får vara bucklig ju större blir skadan... Tänk ett bokpressat löv, ju längre ju plattare....

Så råkar lillen va framme så snabba på...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/06/08 :  01:21:54  Show Profile Send Sondek a Private Message
Damsugare fungerar jättebra!
Vad skall frun tro om man står på knä framför högtalaren och suger på diskanten? Svartsjuka kanske uppstår ;-)

Sedan kan man också med lite is i magen ta en varmluft pistol och värma ut små bucklorna på domen om man bara ser till att det inte blir för varmt.

Materialet strävar ofta efter utgångsläget själv och värmen från pistolen kan hjälpa till!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/08 :  11:44:04  Show Profile Send JM a Private Message
Nemo ! Vad är det för handlare som ville sälja dom defekta högtalarna till dig ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:28:47  Show Profile Send KingX a Private Message
helt klart intressant läsning i denna tråd..
har själv inte haft några sådana hära defekter på hemma högtalare men har råkat fått en av mina basar i bilen lite intryckt.. dock så gör det mig inte något värst i ljudsyftet när det gäller bilen..
men skall försöka ge mig på några av de tips här som gör att man kan rätta ut det igen.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000