HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 skärma trafos
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/06 :  19:16:53  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
någon där ute som har någon koll på hur man skärmar transformatorer (ringkärnor) på ett effektivt sätt ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/06 :  19:29:41  Show Profile Send norman a Private Message
en låda av järn runt trafon borde ju skärma av ganska mycket av magnetfältet.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/06 :  19:33:07  Show Profile Send Flint a Private Message
Till oscar

Eftersom det var jag som kom upp med snacket på din andra tråd så får jag väl klämma in nåt ord.
Jag vet inte. Men generella idéer finns det ju om avskärmning med plåt och liknande. Kanske ska det vara järn, kanske ska det vara koppar eller aluminium. Det tror jag Microtraf har koll på. Jag vägrar konsekvent att använda ringkärna efter tester där bara trafon bytts ut där jag upplevde samma ljudförändring som mellan olika ICkablar eller högtalardito. Testet var på en rörförstärkare. Visst har jag teorier om vad som händer både vad gäller trafo som kablar men risken är så stor att jag utlöser ett nytt krig så jag avstår.
Jag nöjer mig med att använda det som jag vet fungerar bra. Hittar du någon bra lösning så lägg ut den. Jag har några klumpar ligger som skulle kunna komma till användning. Dom har inte de värden som jag tror att du vill ha.



Edited by - Flint on 2002/08/06 19:36:0
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/06 :  19:37:13  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
ok... tack för svaren.
får väl ta och ringa runt en sväng när jag har tid att göra det...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/06 :  19:49:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Min mening var inte att skrämma dig från att använda ringkärna. Bara att upplysa om att den kan ha vissa nackdelar. Dessutom drar den högre startström än en EI så bli inte förvånad om säkringen går när du startar upp underverket. Tröga säkringar rekommenderas. Den har inte heller så bra värmeavledning så när du närmar dig max kontinuerligt effektuttag så blir den rejält varm. Kärnan ligger ju Innbäddad och isolerad i mitten och inte i fri luft som en IE och kan alltså inte avge värmen.


Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:02:16  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
det där med starten borde väl gå att lösa med en vanlig "mjukstartskrets" ?
vet inte om jag någonsin kommer att pressa något så hårt ?
(max kuntinuerligt)

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:15:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Javisst inget problem. Bara en egenskap. Dessutom maxeffekt lär du
inte pressa ut under längre tid heller. Bara toroidsnack från min sida.
Jag tycker att det är kul att veta hur saker fungerar.

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:20:41  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
joo.. det är kul att veta hur saker fungerar, för att inte tala om nödvändigt för att kunna göra saker ordentligt =)

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:26:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Rätt

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:30:25  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
vad tror någon du som läser detta om att lägga koppar runt trafon och sedan stoppa in den i en rejäl alu låda... kanske skulle kunna fungera ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:38:26  Show Profile Send norman a Private Message
tror att det skulle vara bra att skärma med ett magnetiskt material.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/06 :  21:09:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Om man lindar en kopparfolie runt trafolindningen så kommer den förmodligen att fungera som ett kortslutet varv med ström och värme som följd. Om däremot inte folien gör kontakt så att ett helt var uppstår så borde det fungera. Jag tror att norman har rätt med och kanske blir skärmningen olika för brum och det högfrekventa ”brus” som trafon lämnar. Bara spekulationer från min sida.

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/06 :  21:14:06  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag får väl helt enkelt testa mig fram... lite koppar eller annan metall kostar ju inte så mycket ändå =)

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000