HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Data på sub.. [Nu har jag fått tag på data]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:40:41  Show Profile Send Grillen a Private Message
Ok, kan nån tala om vad jag ska göra med klumpen? Känns onödigt att den ska ligga och samla damm om nån annan istället kan få nytta av den...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:38:59  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
hur avstämmer man lådan?
jag är oskuld vad gäller sånt...

Grillen,

En basreflexlåda avstäms till en viss frekvens genom att dimensionera porten/portarna till en viss diameter och längd ...

Kolla här för ett online-program att räkna ut basreflexportar ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:38:04  Show Profile Send Grillen a Private Message
ok, men kan ingen av er hi-fi gudar tala om om det är lönlöst att hitta på nåt med elementet...

om det är så? finns det nån marknad för det?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:03:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Grillen,

Någon hi-fi gud är jag nog knappast ... och kommer nog inte bli heller

Jag tror dock att elementet som du har kommer fungera riktigt bra i en hemmamiljö. Har du möjlighet att bygga en så pass stor låda som jag rekommenderade tidigare (200 liter) så kommer du få en subwoofer som kan prestera smått skadliga ljudtryck Med en ineffekt av 300W så kommer den klara ~115dB vid 30Hz ... innan man når Xmax. Inte helt tokigt !

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:07:12  Show Profile Send tengil a Private Message
Grillen: Vad vill du höra egentligen? Du har fått tips på låda och allt.. - 200 liter avstämt till 27 hz. Om allt stämmer kommer basen att spela rättvist i hela basområdet.. Hur du räknar ut rör fick du en länk till av neriks, ovan..

Hur det kommer att låta med ett visst element går ej att förutsäga.. men prova för fan!

Ps. Ett projekt vore inte alls lönlost.. en låda i spån kostar inte många hundra. Upplevelsen blir kul, och hur det än slutar kommer du nog få en del byxfladder med ditt element!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:44:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om du tycker att portad låda verkar svårt, kan du göra ett första test, med den i en sluten låda på mellan 40-60liter tex en kub på 40x40x40cm.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:34:47  Show Profile Send Grillen a Private Message
för att få en sån stor portad låda att fungera optimalt hur ska elementet sitta samt vart ska porten peka? ska de sitta på samma sida eller kan man vända porten ner mot golvet (naturligtvis med "ben" på lådan) eller ska den riktas åt nåt annat håll?

vad ska man dämpa den med? och hur mycket bör man dämpa den?

Edited by - Grillen on 2003/05/28 16:37:23
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:28:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Grillen,

Placering av element och port brukar det inte vara så noga med när det gäller baslådor. Här har du ganska stor valfrihet att påverka utseendet av lådan ... I regel brukar man dock inte placera en port/portar direkt bakom ett elementet ...

Jag har dämpat mina baslådor med vanlig stenulls isolering. Hur stor mängd isolering som man ska använda är nästan bäst att testa sig fram till ...



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:35:35  Show Profile Send Grillen a Private Message
jag sitter just nu och skissar på en låda i AutoCAD... publicerar en bild när jag skissat lite mer, så får ni tycka till lite...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:41:18  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Grillen,

Ok, spännande!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:26:54  Show Profile Send Grillen a Private Message
Är det ok att bygga en sub på höjden? Vill inte att den ska ta för stor golvyta nämligen...
11,5 cm långt, vid 11 cm i diameter, blir röret - känns kort på nåt vis...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:42:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Grillen,

Det går nog bra att bygga en sub på "höjden" ... Angående röret så tänk på att diametern bör vara ganska stor för att minimera risken för "blåsljud". I ditt fall så skulle jag nog rekommendera en diameter på runt 6 tum för att vara på den säkra sidan ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:46:07  Show Profile Send Grillen a Private Message
Jag kollar vad Biltema har för rör och de största de har är 11 cm...
Får köpa nåt avloppsrör eller nåt... ;-))

rörberäkningen på ljudia skriver "All för längd: XX cm"

Om man har valt 2 rör är det respektive rör som ska vara XX cm eller ska båda vara XX/2?

Edited by - Grillen on 2003/05/28 20:49:11
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/28 :  21:28:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Om man har valt 2 rör är det respektive rör som ska vara XX cm eller ska båda vara XX/2?

Grillen,

Respektive rör ska vara XX cm


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/28 :  21:31:48  Show Profile Send Grillen a Private Message
Hur kom du fram till 200 liter och 27 Hz i avstämningsfrekvens?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/28 :  21:43:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Grillen,

Jag provade mig fram tills jag tyckte att jag hittat en hyffsad frekvensgång ...





Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:03:09  Show Profile Send Grillen a Private Message


tänkte då 22 mm spånskiva och ett rör på 15 cm dia och ca 25 cm långt

Nu har jag inte lagt till volym för röret och subben ännu. Och så är det detta med stagning... Hur staga lådan på bästa sätt? Och är det sånt finlir man kan vänta med till man vet om det blir bra?

Nedan, varifrån elementet en gång kommit:


Edited by - Grillen on 2003/05/28 22:12:59
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:11:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Grillen,

Snyggt ! Det blir en stor rackare Eftersom lådan bli så pass stor så borde du staga den på lämpligt sätt för att göra lådkonstruktionen lite mer resonansdöd.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:13:45  Show Profile Send Grillen a Private Message
lade just till en fundering om stagning i sista tråden...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:42:07  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Och så är det detta med stagning... Hur staga lådan på bästa sätt? Och är det sånt finlir man kan vänta med till man vet om det blir bra?

Grillen,

När det gäller stagning så kan man vara nästan hur ambitiös som helst. Ju bättre stagning ju bättre ljud. Oftast räcker det med ganska enkla åtgärder för att ljudet ska bli markant bättre. Med enkla åtgärder menar jag ett eller två stag mellan samliga väggar i lådan ...

Här kan du läsa om en låda som är väldigt bra stagad

Nedan finns oxå några bilder ...





Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000