HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Potentialutjämning - någon som är elektriker?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/05 :  16:53:22  Show Profile Send gråbert a Private Message
En liten fundering kring jordsystem i lägenhet.

Om man har en PEN-jord (har jag för mig att det heter, gemensam jord och nolla) till lägenheten, får man då dra ut en PUS från jorden i el-centralen? (Givetvis utfört av en elektriker)

PUS:en ska enbart vara för den aktuella lägenheten, d v s lägenheten ska vara "internt" potentialutjämnad.

Jag inser att det kan innebära en del galvanisk avskiljning av vissa system som ansluts till potentialutjämningen, men vill veta om det är tillåtet ur elsäkerhetssynpunkt. Man inför ju inte någon ny potential vare sig det är i en gammal fastighet eller en fastighet som är potentialutjämnad.

Detta skulle göra livet lättare nuförtiden när alla system ska kopplas ihop på det ena eller det andra viset.

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:26:43  Show Profile Send gråbert a Private Message
Finns det inga HiFi-intresserade elektriker?
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:24:16  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Hej Gråbban..

Ja det är tillåtet men när detta görs så ändrar du kanske lägenheten från s k isolerat utförande till jordat utförande. Detta gäller om du idag har ojordade uttag. Har du jordade uttag i hela lägenheten får du dra ut en potentialutjämning från centralen.


//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:49:56  Show Profile Send gråbert a Private Message
Tack för upplysningen Michaels.

En följdfråga:
är det ok att dra in potentialutjämningen till ett rum och förse det aktuella rummet med jordade uttag?

Innebär en sån lösning att man måste hitta på konstigheter som att belägga övergången mellan två rum med gummimatta och isolera alla ledande delar inom beröringsavstånd, eller liknande?
WAF-faktorn lutar väldigt brant åt det negativa hållet för en sån lösning. (jag är herre i mitt eget hus.... emellanåt)
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2003/06/02 :  23:37:02  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Hej gråbért
Svaret är ja under förutsättning att även lamputtag i tak utförs med skyddsjord.

Ingenting speciellt behöver göras mellan ett "isolerat rum" och ett skyddsjordat dito.

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000