HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (Inga ändringar från orginal)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:44:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Detta är fortsätningen på vårt tidigare projekt dock i den nya / gamla riktingen att klona rakt av. Nu inga försök till att svåra till det utan bara kopiera en redan fungerande design rakt av!

Så här skulle det se ut:


Så här super fint är det i gapet:


Vad vi då skulle behöva är magneter, antingen 8st 15x60x160mm som i orginalet eller 4st 30x60x160mm.

Styrkan på magnterna i siumuleringen är N37. Jag skulle gissa att orginal sitter det N40 magneter.
Det finns dock ännu starkare N45... men allt är ju fråga om pengar.

Så här skulle det färdiga resultatet se ut:


Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2003/05/05 14:04:21

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:36:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har tolkat det som att bandet i R3'an är ca:13mm brett. Det skulle då ge ett magnetgap som är ca:14mm och på min datorskärm (1024-768)så stämmer din illustration med skala 1:1. Magneterna blir då ca:70x35mm.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:37:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har en kontakt på Hyab nu som jag skall lämna offert till osv...
Jag kan ju ta den biten då!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:46:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dahlberg, jag tror jag simulerat gapet för smalt, alltså bara 12mm.
Det är svårt att se eftersom Femm inte sparar storleksinställningar utan ändrar dom så fort man zoomar ut eller in
När jag först öppna upp den trodde den att gapet var 18mm.
Simulerings bildena ovan tror jag är på att gapet är 18mm och magneterna är 45x90mm. Fem verkar ju inte bry sig om måtten egentligen bara fördelningen är den samma.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:52:09  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Här är länken till han som styckade sin R3: http://babelfish.altavista.com/babelfish/urltrurl?url=http://members.jcom.home.ne.jp/inokura/photo/albidx1.htm&lp=ja_en&tt=url

Han säger: "The top plate which divides into two is bevelled gap length the 13mm and front and back the 5mm.
As for neodymium magnet of 15mm thickness 2 piles and width 60mm. In rear license plate copper short ring."

Hm en kortslutningsring i koppar, säger han där sist... Hur skulle den fungera?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:54:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är det det som är en Farady-ring då?
Ja hur fungerar det.

Om det nu inte blev bra vid simulering av en exrea magnet bakom så måste det vara stål eller nån hemlig anordning...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:26:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Skit i hur den fungerar, sätt dit en likadan bara.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:24:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hehe

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:25:46  Show Profile Send n/a a Private Message

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:48:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Alexi, det verkar som om du har satt mittendelen i bakstycket lite för nära fronten. Flytta den bakåt till kanten på hörndelarna så stämmer det bättre.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:23:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dahlberg, blev det bätre då?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:37:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej, nej jag har inte provat men om du tittar på bilden så överensstämmer det bättre med orginalet om man gör på det sättet. Inte för att det spelar så stor roll längre, magnetkostnad på ca:7500kr för ett par . Iofs så skall det väl gå att få ihop för ca:10-12000kr totalt och det är ändå mindre än hälften av vad orginalet kostar.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:11:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag testade att flytta den och det blev jämnare när jag flyttade upp den lite. Men Ingen skillnad på om den flyttas hela vägen bak eller om den är in som på bilden...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000