Author |
Topic  |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 01:56:56
|
När man använder bresbands element hur gör man med baffelstödet 
Ser man till att baffeln är tillräckligt bred 
eller
Lägger man in ett "baffelfilter" 
eller 
Jag sitter och funderar på lådorna till mina TB 3" element. Kommer att använda sub som jag kan dela tänkt dela vid ca 180Hz (tror jag) men gärna lägre dock. Det ska bli data högtalare .
Någon som vet hur man räknar på baffeln i en bil då jag även tänkt använda samma element där , fast med elektronisk delning mot subben.
Mvh |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
Jensevik
Member
    
513 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 10:33:54
|
Har pysslat en hel del med billjud men har aldrig hört talas om baffelstöd innan jag hittade hit. Nån som har lust att förklara det begreppet? Blir väl iofs svårt att få till en riktig "baffel" i en bil och sen är det ju så mycket annat som stör frekvensgång och fas mm i en bil. Tanken med bredbandare i bil gillar jag skarpt. Hur högt upp i frekvens hår TB 3an?
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 22:50:56
|
Här är fakta på den jag har, och ett flertal andra.
http://www.nuera-acoustic.ca/products/datasheets/w3-871s.jpg
enligt papperna så ska den gå från 110-20k Hz, man kanske dock kan anta att dom siffrorna är lite optimistiska.
Finns ett bygge med dom redovisat på "blast" delnen av www.diyforum.net
Bil bygget får nog bli som det blir, kanske ska skaffa ett par midbasar och sätta fram i "kick-paneler" med TB-elementen högt upp på dörrsidorna. Eller kanske tvärtom, fast då med midbasarna en bit ner på dörrsidorna.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Jensevik
Member
    
513 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 06:04:12
|
Vad är det för Bil? Hur ser instrumentpanelen ut? Vart får man tag på TBn? |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
Tank
Member
    
520 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 18:04:49
|
TB importeras från http://www.nuera-acoustic.ca. Importer har samonordnats av frez på forumet.
Ligger sex st 871s hemma. 
Monterar man ett element i en baffel kommer nivån att falla ju lägre i frekvens man kommer, beroende på baffelns bredd. Och nej, vi talar inte bas här. Inte riktigt iallafall.
Baffelstöd (filtret alltså) är helt enkelt en gradvis sänkning mellan två punkter av frekvensregistret, så att man får en bulldozereffekt på frekvenskurvan. Platt ska slutresultatet bli, förhoppningsvis.
http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm
I dagsläget är jag väldigt tveksam till filtrering av 871:an, då jag fruktar att 871:ans främsta egenskap, röster, skall falla sönder... men jag ska prova en hel del prylar ändå.  |
Edited by - Tank on 2003/05/05 18:07:02 |
 |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 18:41:06
|
Jag är också lite tveksam till filtrering av ett bredbands element, men hur bred baffel måste man ha för att få snygg frekvens gång ner till typ 150Hz ?, antar att det blir väldigt brett..... . Man kan kanske ställa dom nära skärmen och nyttja den som baffel eller hitta på nått annat för att öka bredden utan att lådan ser allt för skojjig ut  
Hmm jag har också sex samt 3 basar...
Bilen är en BMW 535 -86 (E28) och standard framhögtalarna sitter nere vid fötterna i den udda dimensionen 4"x6"
Att sätta högtalarna på insrumentbrädan är nog svårt, jag ska dock kolla om jag kan såga upp ett par hål mot vindrutan och sätta dom där. Annars får det bli i kickpaneler tror jag, gillar dock inte tanken på att ljudet kommer nerifrån.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Jensevik
Member
    
513 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:14:52
|
Med rätt vinklade kickpaneler ska man kunna få en hög ljudbild, men den kan dock falla ner lite ute vid kanterna. Montera högtalarna i en mdf-ring och fäst den med hålband sen är det bara och sitta och lyssna och vinkla tills man är nöjd. Sen fixerar man ringarna med plast eller spackel. Med det här kanske du har koll på??
Kickpaneler är väldigt vanligt i tävlingsbilar i USA men här i sverige är det inte så vanligt, Det verka liksom inte funka här. Vet inte vad det beror på ?????
|
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:24:05
|
Lite koll har jag :) men inte så mycket.
Jo jag har tänkt att prova, fast jag är lite skeptisk. Det kanske är vanligt på den här sidan Atlanten....:)
Födelen med kickpaneler är väl att man får lite länge avstånd till högtalarna och därigenom en bättre steriobild ? bla. Sen kan det bli väldiga problem med vindrutans refelx, usch bilar och sterio e svårt....
En annan fördel är att det nog blir snyggast med kickpaneler också :), fast det är ju bara att prova det som du säger inte så krångligt.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Jensevik
Member
    
513 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:36:34
|
Egentligen är det nog så att skillnaden i avstånd mellan höger och vänster blir mindre vilket gör att det blir lättare att få till stereobilden utan tidskomp.
Jag har förmig att grundregen är att sikta högtalarna mot öronhöjd mitt i bilen. Sen kan du ju testa att fasvända ena högtalaren. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 23:51:24
|
Ja det var så jag menade :)
Tack det ska jag prova.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Topic  |
|