HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bredaband-Baffelstöd ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:56:56  Show Profile Send mag a Private Message
När man använder bresbands element hur gör man med baffelstödet

Ser man till att baffeln är tillräckligt bred

eller

Lägger man in ett "baffelfilter"

eller

Jag sitter och funderar på lådorna till mina TB 3" element. Kommer att använda sub som jag kan dela tänkt dela vid ca 180Hz (tror jag) men gärna lägre dock. Det ska bli data högtalare .

Någon som vet hur man räknar på baffeln i en bil då jag även tänkt använda samma element där , fast med elektronisk delning mot subben.

Mvh

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/04 :  10:33:54  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Har pysslat en hel del med billjud men har aldrig hört talas om baffelstöd innan jag hittade hit. Nån som har lust att förklara det begreppet?
Blir väl iofs svårt att få till en riktig "baffel" i en bil och sen är det ju så mycket annat som stör frekvensgång och fas mm i en bil.
Tanken med bredbandare i bil gillar jag skarpt. Hur högt upp i frekvens hår TB 3an?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:50:56  Show Profile Send mag a Private Message

Här är fakta på den jag har, och ett flertal andra.

http://www.nuera-acoustic.ca/products/datasheets/w3-871s.jpg

enligt papperna så ska den gå från 110-20k Hz, man kanske dock kan anta att dom siffrorna är lite optimistiska.

Finns ett bygge med dom redovisat på "blast" delnen av www.diyforum.net

Bil bygget får nog bli som det blir, kanske ska skaffa ett par midbasar och sätta fram i "kick-paneler" med TB-elementen högt upp på dörrsidorna. Eller kanske tvärtom, fast då med midbasarna en bit ner på dörrsidorna.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/05 :  06:04:12  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Vad är det för Bil? Hur ser instrumentpanelen ut?
Vart får man tag på TBn?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:04:49  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
TB importeras från http://www.nuera-acoustic.ca. Importer har samonordnats av frez på forumet.

Ligger sex st 871s hemma.

Monterar man ett element i en baffel kommer nivån att falla ju lägre i frekvens man kommer, beroende på baffelns bredd. Och nej, vi talar inte bas här. Inte riktigt iallafall.

Baffelstöd (filtret alltså) är helt enkelt en gradvis sänkning mellan två punkter av frekvensregistret, så att man får en bulldozereffekt på frekvenskurvan. Platt ska slutresultatet bli, förhoppningsvis.

http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm

I dagsläget är jag väldigt tveksam till filtrering av 871:an, då jag fruktar att 871:ans främsta egenskap, röster, skall falla sönder... men jag ska prova en hel del prylar ändå.

Edited by - Tank on 2003/05/05 18:07:02
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:41:06  Show Profile Send mag a Private Message
Jag är också lite tveksam till filtrering av ett bredbands element, men hur bred baffel måste man ha för att få snygg frekvens gång ner till typ 150Hz ?, antar att det blir väldigt brett..... .
Man kan kanske ställa dom nära skärmen och nyttja den som baffel eller hitta på nått annat för att öka bredden utan att lådan ser allt för skojjig ut

Hmm jag har också sex samt 3 basar...

Bilen är en BMW 535 -86 (E28) och standard framhögtalarna sitter nere vid fötterna i den udda dimensionen 4"x6"

Att sätta högtalarna på insrumentbrädan är nog svårt, jag ska dock kolla om jag kan såga upp ett par hål mot vindrutan och sätta dom där.
Annars får det bli i kickpaneler tror jag, gillar dock inte tanken på att ljudet kommer nerifrån.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:14:52  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Med rätt vinklade kickpaneler ska man kunna få en hög ljudbild, men den kan dock falla ner lite ute vid kanterna.
Montera högtalarna i en mdf-ring och fäst den med hålband sen är det bara och sitta och lyssna och vinkla tills man är nöjd. Sen fixerar man ringarna med plast eller spackel.
Med det här kanske du har koll på??

Kickpaneler är väldigt vanligt i tävlingsbilar i USA men här i sverige är det inte så vanligt, Det verka liksom inte funka här. Vet inte vad det beror på ?????

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:24:05  Show Profile Send mag a Private Message
Lite koll har jag :) men inte så mycket.

Jo jag har tänkt att prova, fast jag är lite skeptisk. Det kanske är vanligt på den här sidan Atlanten....:)

Födelen med kickpaneler är väl att man får lite länge avstånd till högtalarna och därigenom en bättre steriobild ? bla. Sen kan det bli väldiga problem med vindrutans refelx, usch bilar och sterio e svårt....

En annan fördel är att det nog blir snyggast med kickpaneler också :), fast det är ju bara att prova det som du säger inte så krångligt.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/05 :  19:36:34  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Egentligen är det nog så att skillnaden i avstånd mellan höger och vänster blir mindre vilket gör att det blir lättare att få till stereobilden utan tidskomp.

Jag har förmig att grundregen är att sikta högtalarna mot öronhöjd mitt i bilen.
Sen kan du ju testa att fasvända ena högtalaren.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:51:24  Show Profile Send mag a Private Message
Ja det var så jag menade :)

Tack det ska jag prova.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000