HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 jordfelsbrytare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/03 :  20:16:34  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag undrar en sak, som jag har fått motstridiga svar på (av allt från kraftelektriker, min kursledare i industrielära till vanligt folk)

fungerar en jordfelsbrytare lika bra i ojordat som jordat uttag?

jag har efter viss fundering fått för mig det borde vara så, eftersom den agerar på strömdifferensen mellan fas - nolla/jord enligt vad jag har fått för mig även om de två sistnämda inte återförenas förrän i proppskåpet.

och vem borde veta definitivt ? SEMKO, Energiverket? Göran Persson :) ?

Som DIYare har det viss relevans eftersom det är en god säkerhet, man vet aldrig när man slinter med skruvmejseln :(

/rickard

I m only in it for the DIY

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/03 :  20:23:39  Show Profile Send Hepcat a Private Message
De fungerar lika bra oavsett om det är jordat eller ej då de känner av om de sammanlagda strömarna fas och nolla är 0 så fort strömmen leds någon annanstans så bryter jordfelsbrytaren ok det ska överstiga 30mA eller nått sånt.
Annars så ska väl SEMKO kunna svara på det.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/05/03 :  20:41:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det är som Hepcat skriver, 30mA är högsta gränsen för vad den skall lösa ut på, normala siffror på sådana jordfelsbrytare som man pluggar in i vägguttaget är 15 eller 20mA, 30mA brukar mest sitta i elcentralen, dom här 30 milliamperen är som sagt tidigare skillnaden i ledningarna, o det skall råda "balans" mellan ledningarna, det som puttas in skall också komma ut..
"försvinner" det 30mA någonstans på vägen så är det fel i utrustningewn, har man otur så är det genom en själv som strömmen tar vägen..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2003/05/03 :  20:58:43  Show Profile Send Fredrici a Private Message
En jord felsbrytare fungerar på följande sätt:
Om en ström som är större än 30 mA (förutsätter att det är en lägenhet) kryper till jord så slår jordfelsbrytaren ifrån pga att den är så konstruerad att fasens magnetfält tillsammans med nollans magnetfält tar ut varandra men om en läckande ström till jord överskrider det givna värdet (i detta fall 30 mA) så är magnetfältena av olika storlekar vilket leder till en induktans i spolen som sitter i jordfelsbrytaren och därmed slår den ifrån. Det spelar ingen roll om uttag är jordat eller inte. Strömmen kan ju gå via dig till jord även i ett ojordat uttag. Tex i en trasig apparat har du fått ett jordfel som gör höljet alternativt skalet strömförande.
Kort sagt: jordfelsbrytaren fungerar lika bra i ett ojordat som ett jordat uttag.
Men kom ihåg att den skyddar dig inte mellan fas och nolla. Då är säkringen i ditt proppskåp. vilket kan leda till dödsfall.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  10:34:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Vill man vara på den säkra sidan bör man utrusta sig med ett balanserat 230 volts elsystem med jordfelsbrytare då får man om olyckan är framme bara 115V i sig och skaderisken blir därigenom avsevärt mindre men försiktig skall man nog vara i alla fall.

Det händer inte så många elolyckor med dödlig utgång i Sverige samt att de flesta olyckor drabbar yrkesfolk över 40 år om jag minns rätt och dom hade inte räddats av en jordfelsbrytare.

Det där med jordfelsbrytare är mest en hysteri som drabbat oss undrar vem som är upphovsman till denna säkerhetsprodukt.
Men visst ett sparat liv är ett sparat liv.

Alltså 115 - jord - 115 kallas också lab-el eller nått i den stilen.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/04 :  10:50:04  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag vet vad du menar ,Xover, men det krävs omfattande installation av isoleringstransformatorer och nya kablar i min hyresrätt :)

helt hysteriskt är det inte. Jag hade inte suttit här idag om det inte varit för jordfelsbrytare, och det var i egenskap av yrkesman :)

kostnaden för en jordfelsbrytare är väl försummbar i förhållande till nyttan , därav att det är obligatoriskt i nyinstallationer.
Jordfelsbrytare är väl främst till för att skydda främst privatpersoner och yrkesarbetare som använder elektrisk utrustning utan att ha ingående kunskaper om högspänningsel.

men visst det är ingen garanti, därav min fråga...

tack för alla svaren, föresten.

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/05/04 10:51:42
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:50:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om du har fått motstridiga svar, så kan bägge svaren vara rätt rent teoretiskt, men praktiskt är endast jordfelsbrytare användbart i ett skyddsjordat system.
För att jordfelsbrytaren skall lösa ut så måste ett fel uppstå till jord. Och förväxla inte skyddsjord med signaljord som alltid finns oavsett om apparen är skyddsjordad eller ej. Det är något helt annat.
I ett ojordat system löser jordfelsbrytaren ut om man kommer i kontakt mot jord i en diskbänk, värmeelemnt eller om man jobbar ute på gräsmattan med apparaten.
I praktiken har man väl knappast sådant i närheten, eller
Och om man då får ström genom kroppen, så är det mellan fas och nolla vilket inte löser ut jordfelsbrytaren.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:58:34  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jorma: även i ett skyddsjordat system så löser jordfelsbrytaren ut först när strämmen tar en annan väg en genom kabeln om det är fel i en skydsjordad apparat så att chassiet är strömförande så löser inte jordfelsbrytaren fören något kommer åt det strämförande föremålet och leder bort elektroner under förutsättning att skyddsjorden går genom jordfelsbrytaren går skydsjord ledaren utanför löser jordfelsbrytaren ju givetvis ut.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:08:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hepcat: Slant du på tangentknapparna innan du hann tänka
I ett skyddsjordat system kan inte chassiet vara strömförande, då det ju är skyddsjordat.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:14:11  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
nej, signaljord och skyddsjord bör nog inte förväxlas : )

Signaljord är bara en definition på en spänningspotential, till vilken alla andra spänningar refereras.

Jorma, är det inte tvärtom? Sannolikheten att man är "jordad" är väl större än att man hamnar mellan nolla och fas vid felaktig funktion.

www.elsak.se har en bra broschyr om detta.
www.eltrygg.nu var en annan bra länk.
/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/05/04 15:27:54
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:34:00  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jorma: jo jag vet men då löser säkringen ut istället.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:47:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jorma, är det inte tvärtom? Sannolikheten att man är "jordad" är väl större än att man hamnar mellan nolla och fas vid felaktig funktion.

Jag talar om ett ojordat system där man inte har jord i närheten.
Där kan du inte bli jordad.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:53:59  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jorma: ok ja finns det absolut ingen jord att komma i kontakt med så kan kan inte jordfelsbrytaren lösa ut det har du alldeles rätt i.

www.selleri.de
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/04 :  16:00:02  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Det förstod jag Jorma, och detta är den springande punkten, skulle en sådan felfunktion uppkomma skyddar inte jordfelsbrytaren, eftersom den reagerar på strömdifferensen i fas,nolla och jord


Men min följdfråga är då , hur kan då ett sådant fel uppkomma?

/rickard


I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/05/05 :  08:00:20  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Något förrvirrat äro svaren så jag vill fråga:
Pratar vi om en fast monterad jordfelsbrytare i centralen eller en bärbar?

JFB finns även i ett antal varianter. 10mA 30mA 100mA och 300mA, Puls-okänsliga, (tål pulserande stömmar tex switchade nätaggregat. )
Tidsfördröjda osv.

XOVER!: en jfb skyddar även mot brand vid överslag i gamla ledningar.


björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000