HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element med fast fasplugg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/06 :  14:01:53  Show Profile Send n/a a Private Message
borde väl inte hålla tätt mellan talspolen och faspluggen(polstycket)?
Det finns ju alltid en glipa mellan talspole och fasplugg.
Den tanken slog mig idag...
Då innebär det att element med fasplugg alltid har en viss läcka från lådan?
Någon som har ett svar?

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/06 :  14:12:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det stämmer att det läcker.

Att det genererar mer förluster från lådan kan man nog leva med (läs ta hänsyn till vid konstruktionen) men det kan bli hörbara blåsljud av det också och det vill åtminstone inte jag leva med..

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/06 :  14:18:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Element med fast fasplugg borde därför vara lämpligare att ha i en basreflexkonstrution än en sluten sådan, iom högre tryck i den slutna?
Hur mkt bättre blir ljudet med en fasplugg egentligen?
Jag har fått för mig att faspluggen mest är till för att leda bort värme och minska trycket under dammkåpan.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/06 :  15:03:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tyvärr vet jag inte om de är bättre när det gäller andra egenskaper eftersom jag har inte kollat på identiska element (förutom då mittdomen och faspluggen) men att säga att de skulle fungera bättre i basreflexlådor är nog att gå lite långt...

Det genereras rätt höga (ljud)tryck i en basreflexlåda också (om inte mer). Vid avstämningsfrekvensen så kan konen stå nästan stilla p g a motfasljudtrycket som alstras av porten...



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:15:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
borde väl inte hålla tätt mellan talspolen och faspluggen(polstycket)?
Det finns ju alltid en glipa mellan talspole och fasplugg.
Den tanken slog mig idag...
Då innebär det att element med fasplugg alltid har en viss läcka från lådan?
Någon som har ett svar?

Allt utom det med läcka från lådan är riktigt. Inte alla talspolegap är ventilerade in i lådan nämligen. De modernaste elementen från bla Peerless, Seas och Scanspeak verkar dock vara ventilerade överallt utom genom polstycket på baksidan av magneten. Då blir det förstås så som du säger.
Läckaget är så litet att många konstruktörer anser det som försumbart, eller gör iaf inget åt det primärt. Se Vance Dickasons " Loudspeaker cookbook ". Man bygger helt en enkel testlåda som man kollar mot simuleringen om man är osäker.
\\Anders



Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/08/08 :  12:51:44  Show Profile Send COP a Private Message
Jag har fast fasplugg på mina hötalare men har inte en susning om det är bra eller dåligt eller vilken funktion den har. Det ska tydligen finnas falsk fasplugg också , någon som vet?
Hade inte en aning om att det existerade tills jag bytte högtalare för ett tag sedan och gick fram till elementen när jag spelade, döm om min förvåning när pluggen var stilla medan membranet fladdrade på för fullt!
Skulle vara roligt om någon kunde berätta vad vitsen är med fast fasplugg?
/Clas

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:17:23  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

Jag har fast fasplugg på mina hötalare men har inte en susning om det är bra eller dåligt eller vilken funktion den har. Det ska tydligen finnas falsk fasplugg också , någon som vet?
Hade inte en aning om att det existerade tills jag bytte högtalare för ett tag sedan och gick fram till elementen när jag spelade, döm om min förvåning när pluggen var stilla medan membranet fladdrade på för fullt!
Skulle vara roligt om någon kunde berätta vad vitsen är med fast fasplugg?
/Clas
-------------------------------------------------------------------

Jag köpte för ett tag sedan ett par milaviola monitorer med seas ellementfats (fasplugg).och fick då höra att det var för att minska vikten och då ge bätre transientsvar och så skall den gå högre upp i registrett.jag har inte hört någott blås ljud från dem vad jag vet.iallafall inte stört mig...





stefan gb
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:28:28  Show Profile Send norman a Private Message
kan det inte vara så att faspluggen bildar som ett litet horn för höga frekvenser? (endast en gissning från mig..)

Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:33:20  Show Profile Send COP a Private Message
Nä något blåsljud har jag inte heller hört från mina JMlab.
Fast det är ju klart när det spelas blåsinstrument så …..
/Clas

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:04:11  Show Profile Send joakim a Private Message
På mina Lowther PM6A var faspluggen definitivt fast.´Faspluggens vikt skulle liksom ha förstört allt.

Till Lowther kan man dessutom byta faspluggar (eller svarva egna) och faspluggen ger en typ av horneffekt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/08 :  17:23:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej j!

Har också 1st par PM6A men var osäker på om faspluggen gick att ta
bort, vet du hur man gör??

Mvh A
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/08 :  19:01:38  Show Profile Send Guldis a Private Message
Varför kallas det fasplugg om den primära funktionen är horn? Logiskt vore väl då o kalla det hornplugg... Är det inte så att faspluggen upphäver oönsakde fasvridningar i signalen pga delningsfilter etc?




Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/08 :  20:28:45  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Varför kallas det fasplugg om den primära funktionen är horn? Logiskt vore väl då o kalla det hornplugg... Är det inte så att faspluggen upphäver oönsakde fasvridningar i signalen pga delningsfilter etc?









Har fått för mig att faspluggen hjälper till med spridningen av dem högre frekvenserna. Fungera som ett horn? Nej, det tror jag inte.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:18:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
Spontant utan att ha granskat det närmare så skulle jag misstänka att faspluggens funktion är primärt att skapa an lagom stor akustisk spegling av den signal som alstras av membranet så att man inte ska få ett ojämnt ljudfält och därmed kanske lite bättre spridning.

Men det är bara spekulationer från min sida....



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:48:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!


Kom igen nu!!

Ska det vara A som "kan" detta??( Pinsamt ;),

-Faspluggens funktion är att "dela av" membranet på mitten, så att
ljudvågor av en längd på mindre än membranets diameter, ej ska få "problem"
och from nu kan vara så små som upp till halva membrandiametern( ho ho ho hi hi ;).


Mvh A
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/08/08 :  22:22:53  Show Profile Send COP a Private Message
Tack för svaret!
Trodde att det bara var jag som inte riktigt viste vad faspluggen har för funktion. Det är ju alltid trevligt att veta vart ens surt förvärvade pengar har gått till.
/Clas
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/08/08 :  22:30:21  Show Profile Send joakim a Private Message
På Lowther är det bara att skruva.... passa dig dock så du inte får in skräp där ...

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/09 :  13:46:45  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Det stämmer att det läcker.

Att det genererar mer förluster från lådan kan man nog leva med (läs ta hänsyn till vid konstruktionen) men det kan bli hörbara blåsljud av det också och det vill åtminstone inte jag leva med..

-The world is my oyster...-



Nu ser jag att det handlar om element med fast fasplugg. Trodde ett ögonblick att det hävdades att alla element läcker vid faspluggen, hade varit minst sagt lustigt om det vore så...


/Jonas P.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/09 :  14:55:53  Show Profile Send mag a Private Message
På mina seas tar man en skruvmejsel bakifrån och slår till så lossnar dom. Därefter så kan man med fördel fylla dom (mina är i ihåligt hård plast) med tex epoxy. därefter limmar man tillbaks dom med 2 komponents lim.



//Magnu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000