HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Grannar och volym, min grannes åsikter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:36:19  Show Profile Send Cortez a Private Message
Jag träffade min granne som bor under mig på krogen igårkväll. Jag kände inte igen honom, men han kände igen mig direkt, hehe.

Nåväl, nu bar det sig så väl att han skrattade så fort han såg mig, och jag tänkte att nu är något fel, jag var ju nästan beredd på stryk.

Men han var nöjd med att mig som granne, då han nu kunde njuta av kvalitativ musik utan att spela på sin sunkiga stereo.

Han berättade att han och sina gubbpolare ibland till och med hade blues-fest nere hos honom när jag hade riktiga spelkvällar med mig och whiskeyn här uppe 8)
En väldigt tacksam granne må jag säga, nu vill jag aldrig flytta. Jag bjöd desutom upp honom på en öl någon helg så han slipper att enbart lyssna på Johnny Winter genom 30 cm betong.

Nu är det bara att göra sig vän med grannen brevid också...


Ingen som har liknande erfarenheter, positiva eller negativa?

" No more chances, bye bye bye "

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/01 :  12:44:10  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har bara en granne vägg i vägg med mig. Ingen ovanpå och ingen under mig. Grannen som bor vägg i vägg (en dam), flyttade in i augusti förra året men träffade en karl i samma veva. Så totalt kanske hon har nyttjat sin lägenhet i två veckor sen dess.

Svaret på denna ekvation är att jag har kunnat spela musik hur högt jag vill, och i princip när jag vill på dygnet, de senaste nio månaderna. Nu i veckan tömde hon sin lägenhet, så det är bara att hålla tummarna på an ny granne i samma klass...

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:05:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag bor i studentkorridor och har bott här i två år snart. Första året klagade ingen... nu är det andra visor

Tjejen (ingen tant det här, utan en riktig pärla dessväre) som bor "snett" under mig har skällt ut mig några gånger, varje gång ber jag henne snällt att komma upp och be mig skruva ner musiken innan hon totalt flippar ut.... Det blir så mycket lättare att föra en diskussion då. För några månader sedan så lämnade hon dessutom en lapp i min brevlåda där hon skrev att det var okej att jag spelade musik fram till kl 10.00 på kvällen men hon anklagade mig för att spela musik ända fram till 02.00 vilket jag aldrig gjort (okej, sanning med modifikation, det har väl hänt nån gång på en efterfest )
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/05/01 :  15:49:39  Show Profile Send Nagra a Private Message
Cortez:En sån granne hade man önskat sig, har bara en gammal tjurig gubbe som kommer o klagar på hög musik under en eftermiddag.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:46:00  Show Profile Send Reefer a Private Message
Jag har den turen att nästan alla mina grannar i min portuppgång i kåken där jag bor är "yngre" människor som själva poppar en hel del, så toleransgraden är ganska hög

"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee"
-John Locke in "a letter concerning Toleration"
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/01 :  17:37:23  Show Profile Send Cortez a Private Message
Nagra; Jo, han är guld den gubben. Nu ska jahg bara få pli på grannen brevid, Jehovas vittne är han, kanske lite gospel kan få hans mungipor att dra sig upp mot öronen :D

millenniumking; LYX! :)

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/01 :  18:57:16  Show Profile Send FCX a Private Message
Jag bor i studentkorridor men jag har fördelen att detta är helt nybyggt inuti. Har varit ett gammalt sjukhus innan med vad allt det innebär. Så döm om min förvåning när jag frågade mina grannar om de brukar höra mig när jag spelar. Ska tillägas att jag nästan alltid spelar hög musik. "Va då spelar hög musik, jag har knappt hört dig" Ibland kan man kanske höra lite dunk dunk men det är ytterst lite. Och de under och över mig har aldrig klagat. Så med dom vet jag inte. Så än så länge lever jag lyckligt omedveten om min påverkan på deras ljudnivå hehe

Behöver jag säga att härifrån tänker jag inte flytta så länge jag är student och berättigad att bo här

MVH
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/05/01 :  21:48:20  Show Profile Send långhåret a Private Message
upplevde själv problem med en granne som hade skaffat ett trummsett och försökte hålla takten, men lyckades inte så bra.

var ju bara att vinkla högtalarna mot grannen och dra med jävligt hög volym, och sedan dess har jag inte hört något trummspelande :)

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/01 :  23:29:54  Show Profile Send dax a Private Message
Grannen under får ibland för sig att spela trumpet. Det brukar bli en bit av refrängen ur "öppna landskap" (nothing more, nothing less, upprepade gånger). Som tur är så inträffar det inte så ofta!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/05/02 :  15:00:09  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message


Hehe detta lät nästan skoj:

quote:
jag har kunnat spela musik hur högt jag vill, och i princip när jag vill på dygnet, de senaste nio månaderna. Nu i veckan tömde hon sin lägenhet


Orsak och verkan var det första jag tänkte på även om det nog inte var menat så

Jag tycker själv om att spela högt men brukar hålla det till dagtid, tyvärr blir det bara på helger då jobbet är i vägen de andra dagarna.
Kan förstå folk som muttrar över basdunk på nätterna, tycker själv inte att det är särskilt skoj att ligga vaken av tvång och helst inte om man skall upp och jobba dan efter.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:13:19  Show Profile Send nin a Private Message
Jag har inga problem alls med mina grannar. Bor längst ner så jag har främst 3 st att tänka på.
Grannen till höger om mitt vardagsrum har ett kök där och jag har frågat henne flera gånger och hon hör inget alls. Till vänster så är det först mitt kök sedan grannens kök och han är en äldre gubbe och han hör inget heller säger han. Ovanför mig så bor en polare så han har ingen talan.
Och ibland kan jag verkligen spela HÖÖÖÖÖÖÖGT, men ingen klagar. Så man har det väl bra.
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:56:56  Show Profile Send pricer a Private Message
FCX: Trollhättan?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/03 :  02:17:52  Show Profile Send drkim a Private Message
Det var därför jag köpte hus...

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/05/03 :  13:46:17  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har aldrig hört en endaste ton från nån granne. Ingen granne har heller klagat hittills.
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:23:35  Show Profile Send Julienne a Private Message
Har också turen att det bara bor yngre människor här (finns bara 4 lägenheter i huset). Ingen har klagat hitills. Jag tycker det är helt okej att man spelar högt, sålänge man tar hänsyn när det är vardag, alltså att man inte spelar hög musik sent om kvällarna.

Frågar man inget - Får man inget veta

Edited by - Julienne on 2003/05/04 14:58:00
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:38:48  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag var över och frågade närmaste grannen - Kullbacka-Rune, 85 - om han har bliv störd av nån musik jag spelat. Lugnt kunde jag gå de 500 metrarna hem förvissad om att grannarna inte blir störda av stereon.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  16:52:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Har balkonger imellan min lägenhet och de stora 4orna som ligger på varsin sida om min lägenhet. De säger sig aldrig höra något från mig.. vilket är kul eftersom jag lirar på rätt bra! Grannen under hör nog mig dock.. men han har inte brytt sig att klaga.. och han har väl bott 5 år något under mig! Vågar knappt flytta.. tänk om man hittar en super lägenhet och det visar sig att grannarna inte tål något ljud alls??


Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:21:49  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Jag bor också i en studentkorridor. Nackdelen är att jag har en 5 cm tjock gipsvägg till en granne som gillar techno, och en 3dm betongvägg till en granne som aldrig är hemma. Tough shit. Som tur är så är det bara att dra på lite Maiden när han spelar scooter som jävligast. Sen är det ingen ide att lägga sig före 03.30 eftersom alla kommer hem från efterfesterna då, samt att krogen som jag bor ovanpå alltid har band som lastar ur sina grejer mitt i natten allt som oftast (lastkaj under huset). Guuuud ni anar inte vad jag vill ha en egen lägenhet

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/05/05 :  20:50:10  Show Profile Send widen76 a Private Message
En 18" elbasförstärkare en tidig morgon av märket Peavey gör gott för grannskapet

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000