HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotels CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/04/28 :  17:47:30  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tjena!
I min alltjämt pågående jakt på ny CD-spelare lyssnade jag som snabbast på Rotels RCD-02. Tyckte under den korta tid jag hann lyssna att den lät väldigt bra. Har även sneglat på modellen "över", dvs RCD-1070, men ännu inte hunnit med en provlyssning. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller som kanske kan tänka sig att dela med sig ev dessa?
Tycker det verkar som att Rotel i allmänhet ger en hel del för pengarna, men har ingen direkt erfarenhet av någon av deras CD-spelare.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:21:03  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Verkligen ingen som har, har haft eller provlyssnat en CD-spelare från Rotel?

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:28:50  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag hade en Rotel RCD 971 HDCD ganska länge..
Denna kostade då 7500 Kr och var värd varenda krona..
971: an var neutral med trevlig utsträckt diskant och bra djup i basen utan att bli "bumlig"..
förutom detta så tyckte jag om den diskreta designen och den trevliga byggkvalitén..

Hur de nya Rotelspelarna står sig, vet jag inte..
Men det är väl ganska accepterat att Rotel ger mkt för pengarna..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:47:17  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tack Jocke!

Beröm till din site förresten!

Fler som har erfarenheter av Rotel?

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:50:19  Show Profile Send drkim a Private Message
Tackar för det..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:53:39  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Jag lyssnade som hastigast på 991 när den fanns och var top-of-the-line i Rotels sortiment och måste säga att jag tyckte den var riktigt hyfsad. I prisklassen då var den nog bland dom bättre. Tror den listade 13kkr innan den togs bort.
Har tyvärr inte hört något av de nyare modellerna.

Say's who!?
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:06:25  Show Profile Send srv a Private Message
Kör själv med 991:an, inget att klaga på. Tycker själv att Rotel ger bra ljud per krona.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:33:25  Show Profile Send audiogear a Private Message
Är själv nyfiken på RCD-1070. Den har ju bl.a. blivit "Editors Choice" i tidningen HiFi Choice samt att jag i någon test läste att de billigare Rotelspelarna som tidigare framstått som väldigt bra plötsligt började låta lite kantiga i jämförelse.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:06:04  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag har desvärre inte hört de nya Rotlarna, men det jag gillar med Rotel är deras "less is more" filosofi. När "alla andra" använder 24/96 omvandlare, så ångar Rotel på med en 18-bitare, därför att de tycker att det helt enkelt låter bättre. Och sådan måste applåderas!

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:23:24  Show Profile Send audiogear a Private Message
Roland:

Rotel har tydligen samma filosofi som japanska biltillverkare, dvs dom introducerar inte ny teknik förrän dom är absolut säker på att den fungerar och att den är bra.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:43:14  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rotel 1070 använder pcm1732, vilket klarar 24/94 om man så önskar. Det är en rätt så vanlig DAC som nu börjar få några år på nacken. Den har ok prestanda, men tillhör inte direkt toppskiktet med dagens mått mätt. Den har inbyggt digitalfilter, vilket förenklar designen och spar pengar. Jag tror inte den stödjer externa digitala filter, men det inbyggda filtret klarar även klarar HDCD. Det är inte direkt någon dyr DAC lösning, men den sitter även i lite dyrare spelare som t.ex. Linn Ikemi.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:33:05  Show Profile Send audiogear a Private Message
Tack för det Rebo . Den klarar alltså 24/94 men nyttjar man inte det då eller??
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:51:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
DACen klarar en 24/96 insignal, så den kan användas i t.ex. en DVD. Man skulle också kunna ”uppsampla” cd signalen till detta innan dacen, men det tror jag inte Rotel har valt att göra och det är inte säkert att det vore bra att göra så eller. Rotel använder nog DACens inbyggda digitalfilter och översamplar CD signalen istället.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:06:29  Show Profile Send rolandm a Private Message
Tja, enligt Rotel så är det dubbla 18-bit DAC:ar i 1070. Och RA-02 använder 18 bit Burr-Brown. Men det viktiga är inte vad man använder för DAC:ar utan vad resultatet är.

Det är samma 24/96 DAC i min Alchemist TS-D1 som det är i Musical Fidelitys X-DAC. Men de låter olika... Musical Fidelityn har mer "schvung" i ljudet, men Alchemist har bättre bas och bättre homogenitet.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:12:22  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rolandm: På Rotels hemsida så ser jag inget om hur många bitar dacen klarar, bara vilken DAC det är. Och som sagt, den dacen klarar 24/94 om man vill, men det går så klart lika bra att köra den med 18.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:22:18  Show Profile Send rolandm a Private Message
Titta på XL Fidelitys sidor (svensk generalagent för Rotel).
Exempelvis här: http://www.xlfidelity.se/rotel/rcd1070r.htm

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:37:20  Show Profile Send Rebo a Private Message
rolandm: De får skriva vad de vill. Inte för att det spelar mig någon roll, men jag tror mer på dacens datablad än på återförsäljarens hemsida. Antagligen skriver de 18 bitar för de har valt att använda dacen i detta läge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000