Author |
Topic  |
|
dajo
Member

253 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 00:57:24
|
Jag funderar på att uppgradera min hemmabio frammåt hösten och har funderat på 2 alternativ.
Systemet idag är: H/K AVR65RDS reciver 5*65W 35A Sony DVP S715 DVD spelare TDL RTL3 frontar Gayle centre 1 Center (betalade 1000 kr för den ny...) Gayle monitor baksystem (2-vägs med en 5,25 bas) Mirage BPS-150 subbas (2*8" med 150W kontinuerligt) Rummet är 20 kvm stort med betongväggar.
Alternativ 1 B&W 604S3 frontar B&W LCR600S3 center Denon AVR 3803 Reciver (7*110W) ca 28000 kr
Alternativ 2 Någon riktigt bra stativhögtalare Någon lika bra center från samma tillverkare helst med samma element. Priside ca 15 000 kr ??
Nu till själva frågan... Vad ska man köpa ? Är det värt att satsa på en potent stativare eller ska man köpa en lite större högtalare och uppgradera förstärkeriet ?
Vilken stativare ska man i så fall ha ? vilken ska man inte ha ?
Jag lyssnar på mycket omväxlande musik med allt från Rammstein till Sarah Brightman när jag inte kollar på film via DVD. En DVD-Audio spelare (H/K DVD30 kanske) står på tur på inköpslistan när högtaleriet uppgraderats.
|
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
Edited by - dajo on 2003/04/28 03:11:45 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 01:04:53
|
Herregud, det behövs väl ändå inte 3 topics innehållande samma text för att få någon uppmärksamhet på detta forum ändå...? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 01:05:24
|
Jag röstar helt klart på en variant av 2an: Stativare + center och så satsar du lite på lite akustikreglering (ja det förutsätter givetvis att du, rent estetiskt, får fixa till akustiken).
Sedan vad gäller högtalare så skulle jag titta på ett par beggade B&W Nautilus 805or kanske ??? I över huvudet taget så är beggat kanske bättre än nytt om man vill följa en stark budget. Personligen föredrar jag stativhögtalare före golv/fullregister - men det är som allt annat beroende på ens egna preferenser och högtalarna. |
 |
|
dajo
Member

253 Posts |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 01:24:11
|
Ah, minsann, så trevligt...de andra försvann... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 01:32:36
|
Tycker du ska behålla förstärkaren, om du är nöjd med den, och köpa ett par nya fronthögtalare. Din reciever hänger lätt med ett par riktigt bra högtalare. Det är inga problem, problemet brukar för det mesta vara att högtalarna inte är tillräckligt bra.
Skippa centern till att börja med, de flesta centrar som finns idag gör ändå inte sitt jobb pga en viss elementplacering som blivit väldigt populär bland tillverkarna. Du får en bättre, mer homogen ljudbild på utan center, det du offrar är att rösterna inte kommer precis från mitten om man sitter vid sidan av.
Välj i första hand ett par högtalare som låter bra, utan att tänka på om de står själv på golvet eller om de behöver stativ till det. Man behöver ju inte begränsa sig så att säga om det inte är nödvändigt. Många verkar gilla amphion xenon. Har bara hört argon2 och de lät mycket bra och xenon ska tydligen låta ännu bättre. De kostar iofs en del också. Kanske räcker med argon2 eftersom du har en sub. http://www.amphion.fi/products/xenon/xenonframe5.htm |
Edited by - marens on 2003/04/28 01:36:12 |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 07:17:38
|
Jag hade köpt en separat effektfärstärkare till ett par bra frontar! |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 07:49:44
|
Köp ett par monoblock till stereokanalerna. Det gjorde jag, och det blev kanon. |
No hay banda!! |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 08:32:39
|
Det som jag direkt tänker på är att du borde byta ut antingen fronthögtalarna mot ett par Gale eller i annat fall byta surround och center mot högtalare från TDL. Det här av den enkla anledningen att klangmatchning är A och O när det gäller högtalare i multikanalssystem.
Jag använde tidigare Qln 612 som surround och Qln 600 som center till mina QRS Tellus.När jag bytte ut fronthögtalarna till QRS Saturnus så funderade jag på om jag inte skulle byta ut centern också mot QRS Callisto.
När väl detta blev gjort så blev ljudbilden perfekt. Därmed så skulle jag framför allt förorda dig ett byte av högtalare. Mvh Kristofer |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:03:42
|
välj Yamaha DSP-AZ1 i stället för Denon. |
 |
|
dajo
Member

253 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:07:51
|
Whiskeyman: Det finns inga frontar från Gayle som jag kan tänka mig att ha. Det finns inga centerhögtalare från TDL som jag kan tänka mig att köpa. TFL RTL3 är dessutom utgången sedan länge så det är tveksamt om TDL har matchande centrar fortfarande (dom hade ingen -96 då jag köpte dom).
Molsson/Marcus_ec: Frontarna är jag egntligen hyfsat nöjd med men problemet är att hitta en 100% matchande center. Enda lösningen som jag ser det är att byta up frontar & center och samtidigt passa på att gå upp en "kvalitetsklass". |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:14:48
|
"Whiskeyman: Det finns inga frontar från Gayle som jag kan tänka mig att ha. Det finns inga centerhögtalare från TDL som jag kan tänka mig att köpa. TFL RTL3 är dessutom utgången sedan länge så det är tveksamt om TDL har matchande centrar fortfarande (dom hade ingen -96 då jag köpte dom).
Molsson/Marcus_ec: Frontarna är jag egntligen hyfsat nöjd med men problemet är att hitta en 100% matchande center. Enda lösningen som jag ser det är att byta up frontar & center och samtidigt passa på att gå upp en "kvalitetsklass"."
Det var ju tråkigt att höra. Men jag tycker framför allt att du bör se till att få tag på någon center som klangmässigt låter så likt dina fronthögtalare som möjligt. mvh Kristofer |
 |
|
dajo
Member

253 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:23:15
|
Whiskeyman: Ja det är det som är vitsen med uppgraderingen. Alla 3 högtalare ska vara från samma tillverkare, från samma serie och helst ha samma element.
Kollar man på stativare för runt 10 000 och en center för ca 5000 så finns det ju otroligt mycket att välja på. Jag hade hoppats på att få fram 3-4 alternativ genom forumet för att sedan ge mig ut och provlyssna.
Alternativ 1 tror jag kan bli lite för mycket för mitt 20kvm rum samtidigt som 28000 kr känns lite väl mycket i plånboken jämnfört med 15000 + stativ och bra kablar. |
Edited by - dajo on 2003/04/29 11:32:26 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:30:52
|
"Whiskeyman: Ja det är det som är vitsen med uppgraderingen. Alla 3 högtalare ska vara från samma tillverkare, från samma serie och helst ha samma element.
Kollar man på stativare för runt 10 000 och en center för ca 5000 så finns det ju otroligt mycket att välja på. Jag hade hoppats på att få fram 3-4 alternativ genom forumet för att sedan ge mig ut och provlyssna.
Alternativ 1 tror jag kan bli lite för mycket för mitt 20kvm rum samtidigt som 28000 kr känns lite väl mycket i plånboken jämnfört med 15000 + stativ och bra kablar."
Alternativ 2 låter ju bra. Ett annat alternativ är 3 st QRS Callisto ,men det kan ju iofs bli i dyraste laget?Mvh Kristofer |
 |
|
Daniel2
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 21:40:40
|
Kör på alt 2 och lyssna på Dynaudio audience 52 som frontar och Dynaudio audience 122C som center. Bör räcka bra i ditt 20 kvm vardagsrum. Total kostnad ca 14 kkr så du får även in ett par Atacama nexus 6 stativ i budgeten på 15 kkr. Tänk bara på att Dynaudio behöver lång inspelningstid, 100 - 400 timmar, innan de låter riktigt bra. |
 |
|
|
Topic  |
|