Author |
Topic |
|
margell
Member
97 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 19:36:16
|
Citat av Timbre "Internvibrationer från trafos och drivenheter påverkar ljudkaraktären långt mer än man föreställer sig."
Är det någon som vågar sig på en lite mer utvecklad förklaring, varför vibrationer skulle förändra ljudkaratären hos en förstärkare.
Mvh Joakim |
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 20:23:14
|
Nej,det vågar jag inte ,har inte den kunskapen. Men att det är som Timbre säger det instämmer jag i.
Om musiksystemet är optimerat så hörs detta tydligt...på försteget som exempel,dra åt alla skruvar du hittar (apparatlådan,trafon,de som håller kretskortet/en osv. Spela samma låt före och efter åtgärden,om det jag sa tidigare är optimerat så ska du höra en skillnad...mer eller mindre beroende på apparat men skillnaden finns där.
Tänk då att du gör detta på alla apparater i systemet,helt plötsligt har du en ganska stor förbättring
För att inte tala om skillnaden då man efterdrar högtalarelementen .
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 20:49:09
|
Nä, jag skall nog inte heller gå in på några tekniska utsvävningar men däremot kan jag lätt beskriva symtomen...
Vibrationer är ju ingenting annat än omvandlad energi. I ett resonant chassi fortplantas dessa och kanske t.o.m. förstärks genom uppstart av nya vibrationer.
Vissa tillverkare har uppmärksammat detta problem mer än andra. Mark Levinson hör uppenbarligen till den första gruppen och jag räknar Classé till den andra. Kanske har det blivit bättre på senare modeller.
Ett förslag till experiment:
Lyssna via hörlurar för att exkludera externa vibrationer. Utsätt en CD-spelare för varierande former av förutsättningar när det gäller uppställning. Kuddar, koner, puckar, originalfötter, tyngder på taket, flytande upphängning o.s.v. Det är fascinerande hur ljudet kan ändras mellan luddigt, stramt, vasst, luftigt och instängt. På samma spelare alltså...och utan de berömda externvibrationerna. Det finns dom som bara genom att flytta omkring tre block under bottenplåten kan "styra" ljudkaraktären i önskad riktning.
Läste på ett medföljande blad att Black Diamond Racing används till medicinsk mätapparatur med mycket höga krav på exakthet.
Om inte vibrationer, vad mer kan det handla om...
|
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 00:48:31
|
Timbre skrev... *Det finns dom som bara genom att flytta omkring tre block under bottenplåten kan "styra" ljudkaraktären i önskad riktning.*
Japp det fungerar ,första gången jag upptäckte det var för flera flera år sen på en CD-spelare.
Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
|
|
Topic |
|
|
|