HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilket program för kretskortstillverkning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/26 :  20:52:56  Show Profile Send Lash a Private Message
Det ska vara bra för både elschema och själva kretskortstillverkningen. Det ska också ha en bra databas för olika komponenter med europeiska måttenheter vilket gör att circiutmaker som jag använt hitills faller bort. Och pris spelar ingen roll efterson dem flesta verkar ha fungerande demoversioner endå.

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/26 :  21:01:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag fick tipset att kolla på Cadint men jag vet inte om det är normalinställt på SI-enheter. Annars så använder jag EdWin och det fungerar fint med SI-enheter men man måste ställa in det varje gång man öppnar programmet (arroganta angloamerikaner som har gjort det får jag förmoda! ) Det är dock inte enkelt att använda så jag rekommenderar det egentligen inte...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:34:01  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har redan provat demot för edwin och jag kan då verkligen hålla med om att det inte är helt enkelt att använda, jag fattade absolut inget av något i det programmet. Men om det verkligen är riktigt bra så kanske det är värt att lära sig?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:45:52  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
OrCad har en bra kretskortslayoutmakapärprogramdel :)

Den heter Layout Plus och är lagomt enkel att använda :P

Fungerar lite fiffigt då man i simulatorn Captrure CIS byggt upp sin krets med de komponenter som man ska använda direkt kan mappa konstruktionen till Layout Plus. De flesta komponenter som finns med i komponentdatabasen har även kapselstorlekarna klara.... Annars så är det bara att välja en av några hundra :)

Men autoroutern är ibland inte helt smart... Iaf inte i den "ligth" version som kördes vis KAU. :)

Kommer dock inte ihåg om man kan köra SI-enheter på den... Har aldrig funderat på det... Kört allt i my.

Provat den någon gång Nagref?


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:48:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Har inte testat det än! Ska man flytta konstruktionen hit och dit så kan det vara lämpligt att använda ett format som andra använder (då inte slutformatet gerber)... själv är jag dock sugen på OrCad till nästa projekt!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:08:36  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
:)

Nagref: Precis. Det kan bli lite jobbigt om man är ett gäng som ska sammarbeta och använder flera olika format.

Förövrigt tycker jag definitivt att du ska prova OrCad. Det är faktiskt skapligt lättarbetat (dock har jag inte lekt med det på länge så jag kommer ihåg hälften av det) :) Minnet är bra men det är kort... Ibland lite väl kort :)

Tråkigt bara att de flesta "bättre" elektroniksimulatorer ska kosta skjortan... Men så är det ju med alla program nu för tiden.

Hmmm om jag inte minns fel så ska det väl även finnas ett rätt så kompetent med vanskligt dyrt simulatorprogram vid namn Mentor? Har för mig att det ska kosta någonstans i kring 300 kKr...
Någon som provat det?


Förresten Nagref några framsteg med HFXLF eller vad bygget kallades?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

malman
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:43:33  Show Profile Send malman a Private Message
Hmm.. undrar om inte de flesta cad-program fixar båda typerna av måttsystem... Hursom helst vill du inte vara utan de amerikanska måtten då majoriteten av alla komponenter trots allt är baserade på tum-mått... Min erfarenhet säger mig att det är mest en del nya kontakter som är designade i mm...
Jag använder Protel professionellt... dock en tidig variant, v3.1 för schema och v2.8 för PCB. Vi har även kört senare varianter, men jag har inte trivts med dessa.... Många nya finesser, men mestadels har de bara infört nya buggar utan att rätta de gamla.... Iofs börjar det vara dax att prova Protel DXP...

Mina 5 ören.....

/Klas
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/27 :  19:35:26  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
"PCB" för linux!
Gratis, enkelt & välfungerande...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/04/27 :  19:47:07  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Jobbade tidigare ganska mycket med Mentor, grymt kraftfullt och grymt dyrt. Licenser för 300kkr är en bra början, man behöver massa olika moduler för att kunna gå från tanke till tillverkning. Finns enormt många funktioner i det för att kunna hantera mer komplexa kort utan att behöva anstränga sig värst mycket, fullt fungerande autorouting som t.o.m. är ganska smart.
Desutom snurrar Mentor helt klart bäst på en vettig Sun-workstation som inte heller är helt billig. PC-versionen var (på min tid) totalt oduglig.

Say's who!?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/27 :  20:21:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag fick tipset av någon som hade jobbat med mentor om just Cadint!

Framsteg om XTF har jag ingen koll på just nu. Pabo vet säkert mer!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:16:20  Show Profile Send Lash a Private Message
Då ska jag prova orcad. På circiut maker heter kondensatorer typ "POLAR0.6" och "RAD0.2" och motstånd "AXIAL0.4". kollar man i elfa så står storleken på komponeterna i mm och det finns nått som heter "RM" jag antar att det har med avståndet på benen att göra. Vad använder orcad och andra program? Hur gört ni andra för att det ska bli rätt storlek på kretskortets olika grejer så kondensatorer och motstånd passar sedan?

Edited by - Lash on 2003/04/28 00:17:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000