HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Realistiskt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/26 :  02:35:48  Show Profile Send svanbo a Private Message
Detta kanske mer hör hemma på ett forum för hembio men jag känner inte till något och om jag skulle känna till något så skulle jag inte orka registrera mig där....

När man pratar ljudåtergivning så eftersträvar man oftast ett så "realistiskt" ljud så möjligt, ett ljud som är så nära orginalet det bara går. Det borde vara vad de flesta här sysslar med.

Men är det samma sak med hemmabio? Eller vanlig bio? För där är ju ljuden oftast krafigt överdrivna. Jag menar, SÅ mycket låter det faktiskt inte när man smäller igen en bildörr. Eller slår någon. Och finns det någon som faktiskt, i verkligheten, har HÖRT hur en cigarett "brinner" när man tar ett bloss? Inte jag i alla fall...

Ett annat problem man stöter på när man börjar diskutera "realistiska" ljud: Vad är det realistiska ljudet från en cd-skiva? Är det som att man skulle stå i studion? Eller är det som att man skulle lyssna med hörlurar under inspelningen? Eller kanske rent av som på en konsert? Jag menar, om jag spelar på en gitarr, så måste jag alltid befinna mig någonstans när jag gör det. Och detta "någonstans" kommer "färga" ljudet, precis som alla rum gör när man spelar musik från en musikanläggning i dem.

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/26 :  08:25:24  Show Profile Send JM a Private Message
Visst ! Jag håller med helt och fullt. Ljudet från en orkester eller enskilt instrument/sångare är ju nästan alltid förstärkt på ngt sätt när man lyssnar "live" oxo. PA-utrustning låter oftast anka rentutsagt... Om man exvis är på en Jazzklubb så är det ju inte sångarens röst man hör, det är ju sångarens röst som har gått genom mic/förstärkare/högtalare... Tala om färgat ljud ! Överdrivna ljudeffekter i film vill jag inte ens tala om...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/26 :  08:50:08  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo, visst är det ofta svårt att veta hur "neutralt" musiken eller filmljudet var inspelat från början. Mitt sätt att angripa frågan är därför att inte låsa fast sina tankegångar huruvida den eller den skivan är realisktiskt återgiven, utan att hela tiden se anläggningen som en "själlös" tingest som inte karaktäriseras av sina förtjänster utan av sina brister. Genom att succestivt jobba bort dessa brister, och i den processen försöka vara så metodisk och "vetenskaplig" som möjligt, kommer man såsmåningom fram till en mer och mer realisktisk återgivning av musiken. En anläggning som spelar upp materialet med så lite förvrängning som möjligt, medger även att "reallismen" ökar i motsvarande grad (OM inspelningen tillåter vill säga).

Samma tankesätt kan mycket väl användas vid uppbyggnaden av en hemmabioanlägging också, även om man där kanske i högre grad är ute efter spektakulära effekter och en häftig upplevelse. Jag tror däremot att en anläggning som återger den fulla dynamiken på DVD:n utan att distordera eller färga ljudet ger mer tillfredställande resultat i långa loppet, och man KAN ju faktiskt skruva upp sin subwoofer ett par snäpp inför Matrix.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/04/26 :  09:35:04  Show Profile Send dali a Private Message
Det är mycket riktigt omöjligt att veta hur något egentligen ska låta, eftersom man inte var där när det spelades in. I tvåkanalsvärlden brukar jag utgå ifrån röster eftersom det är något som alla vet hur det ska låta; vi hör röster dagligen och har en mycket god referensbild.

I andra hand lyssnar jag på akustiska instrument, företrädesvis gitarrer då jag själv spelar gitarr. Den jag absolut INTE använder är alla former av elektroniska ljud (inklusive gitarrdistorsion), man kan knappast hitta "rätt" ljud om man inte har en god referens. Ingen vet väl egentligen hur en distad gitarr ska låta, det beror så mycket på vilka effekter och vilken utrustning som används.

Hembio är ett annat kapitel, där är det svårare att hitta referenser eftersom det är (som du själv påpekar) en starkt överdriven ljudvärld som presenteras. Man kan dock lyssna på röster även där. Effekter och dylikt kommer av sig själv om man har en anläggning som spelar tvåkanalsmusik bra och representerar röster och andra aktustiska ljud korrekt.

I slutändan så handlar det om den egna upplevelsen. Ta råd och tips från andra, men glöm inte att det är du som ska gilla ljudet. Om det bara fanns ett enda "korrekt" ljudideal så skulle alla sitta med exakt samma anläggning.

Jag kan inte komma på två personer som har exakt samma anläggning ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:08:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag menar, SÅ mycket låter det faktiskt inte när man smäller igen en bildörr."

Det där har jag tänkt många gånger och jag retar mig rätt rejält på det när jag är på bio (vilket i och för sig är typ aldrig). Actionfilmer är väl en sak, då ska ju effekterna vara svulstiga och överdrivna, men i andra filmer är det bara irriterande.

" Det är mycket riktigt omöjligt att veta hur något egentligen ska låta, eftersom man inte var där när det spelades in."

Helt riktigt, däremot kan man nog i många fall säga hur det inte skall låta. Om t.ex. alla skivor låter "luftiga" eller bastunga eller superdetaljerade kan man nog dra slutsatsen att något är fel med anläggningen. Uttryckt med andra ord: Om man tydligt kan höra anläggningens karaktär är nog återgivningen inte särskilt ursprungstrogen.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:09:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
Den eviga debatten om realistiskt ljud. Musik ska vara en upplevelse, färgat eller inte? who cares?

Dessutom är det svårt att deffiniera färgning och i vissa dåliga lyssningsrum måste man ha en apparat som låter varmt för att man ska stå ut med ljudet. Då hjälper det föga med LTS-rekommendationer.

Ni kanske lyssnar på inspelningar från små jazz-klubbar, det gör inte jag. Jag har inte den blekaste aning om hur det låter i verkligheten (i studion), allt är ändå söndermixat, röster läggs "flera lager" på varandra etc. Viktigast är att det låter stort och maffigt med fet bas så att man blir engagerad i musiken.

PS. Juste ja, basen...jag har aldrig i mitt liv hört en anläggning som har kunnat återge trummor på ett realistiskt sätt, så den debatten är död hursomhelst. Det bästa jag hört är Linn Keltik, men med 3-dubbla nivån än den hos Stereokompaniet så kanske Dream Theaters trummset hade låtit realistiskt. Även såna där cymbaler är omöjliga, de har ju en yta som 2 15" sen ska de återges med en dome på 1": good luck!

Edited by - yalpa on 2003/04/26 10:15:06
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:20:51  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det var ju intressant! Jag har heller aldrig hört realistiska trummor, men så har jag inte heller hört så värst många dyra anläggningar. Antar att du har hört desto fler.
Hur kommer det sig då, att det är så svårt att återge trummor?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:52:27  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nej, jag har tyvärr inte heller hört några riktigt grymma anläggningar, men de som jag någonsin kommer att ha råd med, har jag redan hunnit bekanta mig med. Ingen av dessa sub-200kkr har ens en chans att återge musiken realistiskt, så det tänkandet har jag helt gett upp. En stereo kommer alltid att låta som en sådan, det är ingen idé att försöka inbilla sig nånting annat. Visst kan man ibland förvånas över hur realistiskt nånting lät, men bara ibland. Jag vet inte vad man ska sträva efter då man plockar ihop delarna, det får alla avgöra själva, men realism och helt ofärgat ljud är inget jag vill betala för. Drömstereon är väl Kappa 9 med fet(a) slutsteg och kanske en trevlig brittisk CD. Då kanske trycket blir realistiskt, iaf. i ett litet rum.

Edited by - yalpa on 2003/04/26 10:55:26
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:13:32  Show Profile Send n0p a Private Message
Yalpa>> inte hört på grymma anläggningar? Så lät de minsann inte på Umeå Mässan efter du hört på Audio Artistery eller vad de nu heter.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:24:23  Show Profile Send srv a Private Message
Har faktiskt hört en anläggning som kunde återge Trummor på ett mycket realistiskt sätt. Hi-fi mässan på Norra Latin, (heter det väl?)Stockholm i början på 90-talet. Det var Yamaha! som demade i ett rum med ofantligt många högtalare. Det är det bästa jag hört, vad gäller återge Trummor realistiskt. Kom tyvärr ej på vilka högt. modeller etc., men det var folk från Yamaha, så mycket minns jag. Kanske nån annan var där och minns bättre?
Håller i övrigt med ovanstående i det mesta.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:40:49  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
quote:
Även såna där cymbaler är omöjliga, de har ju en yta som 2 15" sen ska de återges med en dome på 1": good luck!



Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det där.

Håller med dig om att trummor inte kan återges av ett hifisystem ordentligt. Min teori är att för att dom inte klarar av att återge frekvenserna tillräckligt högt, som tex en PA högtalare klarar. För att en baskagge tex ska bli uttryckt så bra som möjligt kräver man minst 4-8 stora element, eller likn. Det är lixom att glömma med ett par vanliga 3 vägs hifigolvare, oavsett storlek. Visst, dom där monsterhögtalarna med utomjordiska designerna kanske, men dom har jag inte ens hört, så jag vet inte. Dessutom klarar inte "vanliga" PA monitorer återge riktig djupbas (som baskagge slag faktiskt innehåller), därför låter dessa även tajtare än när de spelas i en hifihögtalare.

Att cymbaler inte klaras att återges, det förstår jag däremot inte? Nämn någon låt eller nånting...

Sen tror jag inte du kan trycka ut trummorna ur ljudbilden så att dom låter så maffigt som du vill, utan att resterande instrumenten blir för påträngande. Det får du tacka mixarna för. Jag menar höjer du tillräckligt högt för att "känna" baskaggen i Awake, så låter resten isande kallt i öronen. Samma sak med A Change of Season (den plattan låter inte värst bra tycker jag ändå, trummorna låter för platt). Images and Words och Scenes from a Memory har däremot potential.

www.svsubwoofers.com

Edited by - Basnarkoman on 2003/04/26 11:44:16
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/26 :  15:39:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej häuuu, trummorna på A Change of Seasons är sannerligen inget att hurra för. Har alla andra Dream Theater-skivor, men den dissar jag nästan enbart på grund av hur trummorna låter. Hur bra det än kanske är i övrigt så sitter jag och stör mig på det hela tiden. Dumt att vara "skadad" som gammal trummis...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000