HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordplan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:50:29  Show Profile Send Pabo a Private Message
I fallet med dubbelsidigt så är det inte mycket att tänka på. Vid dessa låga frekvenser uppstår inga spänningsfall att tala om i ett lågohmigt jordplan. Det är också helt OK att dra ledare i jordplanet då det behövs men försök att dra ledare som ligger stilla dvs matningar osv. Även en matningsspänning fungerar som skärm eftersom den ligger förhållandevis stilla i förhållande till jord.

Vid närmare eftertanke är det faktiskt smartare att lägga planet på översidan (förutsatt att det är hålmonterade komponenter) för då kommer skärmen närmre signalledarna.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/25 :  22:22:47  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag antar att det var mej du svarade på, så här sammanfattar jag det som jag förstått allt, allt korrekt?

* Jag ska jag köra dubbelsidigt för minsta problem och enklaste lösning.
* Jordplanet ska vara på samma sida som komponenterna.
* Det är ok att även ha +15V & -15V matningen till opampar och volymkretsarna på samma sida som jordplanet.
* Att dra signalledare på samma sida som jordplanet är inte att rekomendera.

Och vilket program som är enkelt att använda och har europeiska mått på komponenterna rekomenderar du för ritning av kretskort?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000