HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rekommenderas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/25 :  23:55:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

bojånthemon:

"Men hur svårt är det egentligen... Nåt måste man ju ha lärt i skolan.
Personligen får jag ett omedelbart ett negativt intryck av en text när något "så trivialt" är så jäkla dåligt skrivit. Det är ju inte så att man måste engagera sig enormt för att få en text att vara åtminstone någorlunda korrekt. Måhända att jag har fastnat i ett akademiskt träsk."

Men hur svårt är det egentligen...? Nåt något måste man ju ha lärt i skolan.?
Personligen får jag ett omedelbart ett negativt intryck av en text när något " trivialt" är jäkla dåligt skrivit skrivet. Det är ju inte så att man måste engagera sig enormt för att få en text att vara åtminstone någorlunda korrekt. Måhända att jag har fastnat i ett akademiskt träsk.

Om man skärskådar hittar man roligheter överallt, inte sant? "Det är ju inte så att man måste engagera sig enormt för att få en text att vara åtminstone någorlunda korrekt". En skrivning som kan få vem som helst i svårartad migrän över påstående, negation och kopplingen mellan "enorm" och "åtminstone någorlunda".....

Jaja, bara som ett exempel på att det är svårt att skriva helt korrekt. Jag är definitivt ingen mästare i ämnet och har aldrig fått högsta betyg i Svenskaämnet eftersom grammatiken aldrig hängt med munnen om ni fattar vad jag menar....

Särskrivning kan se för hemskt ut och även jag förfasas över anglifieringen. Men vi kan ju påtala det hela lite snällt och ha i åtanke att det finns många med dyslektiska hinder samtidigt.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/25 :  23:56:11  Show Profile Send jajo a Private Message
I konsekvens så försöker jag bara ta bort sådant som andra irriterar sig på.
Vänligen
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/25 :  23:56:18  Show Profile Send hal a Private Message
Det är tur det finns suddigummi(kautschuk)...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/25 :  23:59:20  Show Profile Send srv a Private Message
Jajo; är det inte bättre att STÅ för sina brister i stället för att ge sig på andra?

Texas Flood........
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/25 :  23:59:33  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Skriv skola för alla forum med lemmar.
Eller har du inte lemm? Själv har jag världens längsta 12". Vinyl alltså!!
Invandrar jäveln, hahaha!!
mvh dominik

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/04/26 00:08:59
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:03:53  Show Profile Send DHT a Private Message
Klenkar:
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:22:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
*lol*

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:22:24  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag rekommenderar att skriva om hifi istället. Eller skriva vettiga topics så att man förstår vilka diskussioner man skall undvika. Vart tog övrigt-mappen vägen?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:25:02  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag är lat, dålig på stava och helt värdelös att bygga meningar men jag tycker dock att jag får fram vad jag vill säga endå (vem vet kanske har jag någon form av dysleksi).

En liten fråga bara,Rättar du/ni folk som inte pratar på rätt sätt också ?? Isåfall måste ni ha probelm att lära känna nytt folk om du/ni skall stå och rätta alla du/ni träffar.

Jag personligen kan inte vill inte lära mig att bli världsmästare på att stava och skriva svenska språket korrekt. Dom gånger jag gör tex designjobb så har jag andra som kolla att jag gjort rätt och det funkar bra. Rätt man på rätt plats, rätt man skall göra rätt saker.

Det är ju precis som om jag skulle säga att det är respektlöst att inte fatta vad ni håller på med när ni surfar och itne läser alla RFC:er som berör dom protokoll ni använder på nätet =)

Jeje ni gör som ni vill och jag som jag vill

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:27:18  Show Profile Send hal a Private Message
Helt rätt hatoil.
Nu skall jag drömma om min nästa uppgradering
Sov gott alla.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:54:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Här kan ju även figurera någon nytillkommen invandrare som inte hunnit behärska vårt något svåra gramatik än. Som sagt, man kan ju fråga.
Att sen inläggsförfattaren (som lär figurera på skrivihop.nu) inte har bättre koll än oss icke-korrekt skrivande-medlemar-på-forumet-som-handlar-om-hifi-,-betraktar jag som inget annat än komiskt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/26 :  02:14:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
Orkar inte läsa igenom alla inlägg, så det är säkert någon som redan sagt detta. Men jag vill bara försäkra mig om att det blir sagt.

Kommunikation - går väl ut på att förmedla tankar och åsikter till en annan människa? Om denne andra människa förstår vad den som skriver vill säga så är väl syftet uppnått? Sen, HUR denna talare väljer att formulera sig måste väl HELT OCH HÅLLET vara upp till denne?? Sättet man säger något på blir ju en del av budskapet, och detta måste talaren få välja fritt!!

DÄREMOT - jag, t.ex., vill OFTAST formulera mig korrekt och "intellektuellt" för att jag vill ge ett sådant intryck. Mina vänner vet detta, och rättar mig om jag säger "fel". DÅ är det OK, för jag VILL ju bli rättad, för att jag VILL prata "korrekt".

Men jag anser att det ALDRIG annars är berättigat att rätta någon annan för dennes sätt att tala/skriva!! Det är som att jag skulle tala om för någon annan hur denne ska leva sitt liv, eller vilka andra val den ska göra. "Nej, du vill inte alls bo i ett radhus, du vill bo i lägenhet!"....

Det var det jag hade att säga. Tack och hej.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/26 :  02:18:35  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vad i hela världen har denna tråd på detta forum att göra för övrigt...?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/26 :  07:24:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tack Svanbo!

Vi låter den singla ned i glömskans arkiv....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/04/26 :  12:18:28  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Tänkte passa på att be litet om ursäkt för denna topic. Jag är fullt medveten om att det finns både invandrare, dyslektiker och personer som helt enkelt är almänt dåliga på svenska (kanske på grund av bristande intresse). Min avsikt var väl knappast att hacka på dessa. Jag anser bara att man bör se över sitt skrivande lite. Sen är det ju förresten en ganska bra/rolig hemsida också.

Visst det händer väl troligen inte att nån (läs någon) missuppfattar ett inlägg på grund av en särskrivning.

Att jag skulle vara någon svensklärare som inte har något bättre för sig än att sitta i diverse forum vet jag inget om. Det tog exempelvis inte många sekunder att skriva originalinlägget.

Nåja, intressant att det endå kom så många reply på ett inlägg som varken hörde hemma här och som behandlade ett trivialt problem.
Som sagt, jag beklagar detta och i framtiden ska jag hålla mig till hifi och bita i det sura språkäpplet.

Hoppas jag inte är allt för illa omtyckt på grund av detta.
(Det är ju ett ruskans trevligt forum i övrigt)

Ha en fortsatt trevlig helg allihopa

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Edited by - theboyonthemoon on 2003/04/26 12:19:40
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/26 :  12:53:35  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
sladd: helt riktigt, och ett bra påpekande.

theboyonthemoon: snyggt med ursäkten.

Finns nog fler, inkl. mig själv som borde göra samma sak.

Själv tycker jag att man kanske borde försöka vårda språket lite grann, rent gramatiskt. Det kostar inte mycket att försöka.

Och nu tycker jag med att vi återgår till HIFI och MUSIK frågor istället.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/26 :  12:54:02  Show Profile Send nin a Private Message
Jagtyckerattdensomstartadennatrådenhargjortbortsigtotaltinförmig. Ocheftersomhansjälvintekanstavasåbörhanstoppainnågotikakhåletochvaratyst!
Attfolkkanretasigpåsådanasmåskaergörmigrentutsagtförbannad!

Mintankeidethela.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/26 :  12:57:29  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vi hänger på en tyngd så att vi slipper se tramset.
Låt folk skriva som det passar var och en bäst!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000