HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilka värden hos slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:16:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vilka värden på ett slutsteg skall man titta på
om man vill att det skall kunna driva stora bas-
element ? farad, ampere, watt ? kombination?

spelar alltid vikten in när man tittar på klass b ?

inga klass a helst

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/26 :  01:05:48  Show Profile Send celef a Private Message
det där är intressant, vad händer med lasten/högtalaren vid stora konutslag??




sound pollution
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:36:25  Show Profile Send JM a Private Message
Jo, det är väl kraftfulla slutsteg över lag som gäller om man skall driva basmoduler med kraft och kontroll.. Rotel el Nad's större slutsteg är nog bra och prisvärda val skulle jag tro. Vissa PA-slutsteg är ju väldigt kraftfulla oxo... Själv driver jag min sub med ett bryggkopplat Rotel RB-981 som jag är väldigt nöjd med...(1X12" TC-Sound's)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:27:30  Show Profile Send Pabo a Private Message
Du skall nog inte nöja dig med en peakspänning under 50V vilket innebär ca 150W i 8ohm. Slusteget måste också kunna lämna mycket ström för att inte klippa vid stora amplituder. Vid 30Hz har man ju en periodtid på ca 30ms, halvperiod på 15ms vilket ger att man drar ström ur kondensatorbanken under hela den tid som den inte laddas (laddas ju med 10mS-intervall). Vill man då att ripplet inte skall bli större än låt säga 3V vid 300W i 4ohm så krävs en kondensatorbank på 2x20000uF. Peakströmmen kan dock bli ganska hög under vissa delar av en transient. Enligt Self kan den bli flera gånger den resistivt förväntade så man kan ju tänka sig 30A i peakström med en tung kon och stort konutslag. Trafon är nästa bry. Tyvärr lämnar ju bara trafon ström under korta pulser och det gör att strömmen blir väldigt mycket högre än den vid en första anblick förväntade. Av den anledningen brukar man överdimensionera trafon ganska ordentligt i VA räknat. Anledningen är att man behöver en stor tvärsnittsarea för att klara sig med få varv vilket krävs för att få ner resistansen i lindningen.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:43:21  Show Profile Send no_85 a Private Message
ZAPpulse 2.0 Special Edition ;
250 Watt i 8 Ohm, 500 Watt i 4 Ohm, 850 Watt i 2 Ohm (och ca. 950 Watt i 1 Ohm 20-20.000 Hz) RMS Kontinuelig effekt.

Watten lär räcka gott och väl, och både transfo'n och glättringsbanken kan du överdimensionera nästintill hur mkt. du vill .

Klass D (PWM), ingen idé att titta på vikten då blir du bara skeptisk .
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:57:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Nej jag vet, klass D, switchande nätdel heter det väl, och är mkt liten!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/26 :  12:40:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Min erfarenhet är det slutsteg som ska användas bör ha en väldigt kraftfull nätdel. Jag har haft sönder flera slutsteg (inkl. ett Rotel RB-991 ... som enligt många ska vara väldigt strömstarkt ) p.g.a av att de inte klarat driva mina 18-tums basar. Jag skull nog rekommendera ett PA-steg ... eller ett kraftfullt he-end steg såsom Krell eller Levinson




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/04/26 :  12:45:20  Show Profile Send no_85 a Private Message
NN: Switchad nätdel är en helt annan sak, detta är snarare en switchande förstärkare än en nätdel.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/26 :  13:18:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

okej... är det digitalförstärkare eller?
neriks... undrar om mina nad skulle hålla
att driva dina baselement.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/26 :  14:46:52  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Digitalförstärkare tycker jag också är ett något missvisande namn... Det känns lite som nått man skulle kalla det för att kränga många på onoff till "Svensson" med. Svensson har ju allt sedan introduktionen av CD:n lärt sig att allt som är digitalt är bra, det bästa tycker jag är vanliga hörlurar som är märkta med nått i still med "Digital Reference".

Pulsbreddsmodulerande förstärkare skulle kunna funka som namn tycker jag om man inte vill säga klass D eller PWM förstärkare.

//Magnus
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/26 :  15:10:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Skulle nog vilja hålla med Neriks angående slutstegen. Dessutom så kommer du nog att ha så fullt upp med högtalarbyggnationerna att du kommer att lessna på att leta pip och brusfenomen ur pulsstegen ganska fort.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/04/26 15:36:13
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/26 :  15:34:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mmm, okej

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:12:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
neriks... undrar om mina nad skulle hålla
att driva dina baselement.

NN,

Till en viss gräns kommer det nog gå utmärkt ... Jag har tyvärr ingen erfarenhet alls av den typ av NAD-steg som du använder så det enda sättet att bedömma om det skulle fungera är väl att testa?

Jag vet att man inte ska generallisera men jag är dock lite skraj för att använda NAD-steg, och då speciellt NAD 218, till STORA baselement efter det att en kollega till mig faktiskt testat att använda några NAD 218 för PA-bruk. Tyvärr så brände han upp ett antal 18-tums RCF-basar med dessa slutsteg trots att soft-clipping kretsarna var inkopplade?!! Paradoxalt nog visade det sig faktiskt att elementen klarade sig bättre utan att soft-clipping kretsarna var inkopplade ... Ett annat problem som uppstod var att stegen efter ungefär en halvtimmes drivt blev överhettade och slutade fungera ... Slutstegen är förmodligen inte konstruerade för att användas på detta sätt så i en hem-miljö så går det säkert bra att använda dem ... Tänkte bara att det kunde vara bra att berätta detta efersom jag knappats tror att du, NN, kommer att spara på krutet när du lirar dina tunga drum n' bass beats

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:27:45  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
NN: De specifikationer som eg. är viktiga att titta på när det gäller slutsteg som man vill använda för att kräma mycket vid låga frekvenser är:

1. Hur mycket ström kan den leverera (eg. hur stor nätdel finns det, antalet parallellkopplade utgångsteg).

2. Peak spänning. Ju högre denna är desto mer effekt får du ut (tillsammans med strömstyrkan då förståss).

3. Dämpningsfaktorn. Om du vill att steget ska kunna jobba tungt (lågohmiga laster vid låga frekvenser) så bör steget ha en respektabel dämpningsfaktor (ger sig eg. av utgångsimpedansen).

4. Kolla upp stabiliteten vid låga laster (detta ger sig av utgångsimpedans, dämpningsfaktor, storlekt på nätdel m.m. m.m) för att driva tunga basar så kan impedansen, beroende på utförande på låda, filter, antalet parallell/serie-kopplade basar, bli väldigt låg vid vissa frekvenser. Det är här viktigt att steget är strömstarkt, så att det inte kroknar när lastens impedans dippar.

Läste exempelvis igenom specifikationerna för Dymanic Precisions PA-steg samt Hifi-steg. Dämpningsfaktorn låg på 1000 respektive 500 för dem (eller tvärtom minns ej helt). Inom vilket frekvensomfång detta gällde vet jag dock ej.

Ett tips från min sida. Dynamic Precision! Deras steg ur PA-serien är ruggigt bra. Låter förj-vla bra. Nästintill riktiga High End kvalité faktiskt. Där får du den effekt du behöver! Kostar dock en del.
Crown, om jag minns namnet rätt, gör PA-steg som oxo låter väldigt trevligt. LAB-gruppen har prisvärda steg som orkar med det mesta...

Ska man köra anläggningar som är i storleksordningen PA-utrustning så är det värt att titta på det sortiment som finns där. Dessa prylar är byggda för att hålla.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:29:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jösses... Man kanske ska testa detta på en 2235:a senare då! :)
mjao jao ao oooo

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:31:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tack Wolfie för informationen!!
Just detta med dämpningsfaaktorn brukar jag kolla på!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:08:34  Show Profile Send Pabo a Private Message
Men dämpfaktorn behöver faktiskt inte säga någonting om hur starkt ett slutsteg är. Applicerar man skyhög motkoppling vid låga frekvenser så uppnår man väldigt hög dämpfaktor vid dessa frekvenser även om förstärkaren väger 5kg (dvs liten nätdel). Du skulle i princip kunna få en OPAMP till att prestera en dämpfaktor på 1000 ggr så länge den inte behöver lämna någon högre utspänning. Vid höga frekvenser kommer induktansen på utgången (som i 90% av fallen finns med) bli den dominerande komponenten som sänker dämpfaktorn oavsett om förstärkaren väger 100kg (dvs gigantisk nätdel).

Det Wolfie säger om utgångssteget är viktigt. För att klara av att lämna höga peakströmmar samtidigt som det finns spänning över transistorerna så måste de tåla en hel del effektförluster. Av den anledningen så bör det åtminstone sitta tre parallella par per kanal.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/27 :  23:14:23  Show Profile Send JM a Private Message
Kanske en Hypex A1500 ? 900W i 8 ohm, 1500W i 4 ohm.... Denna går ju dessutom att komplettera med aktiva filter...

http://www.mamut.com/dynabel

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/28 :  07:49:45  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Pabo: Du har självklart rätt angående dämpningsfaktorn. Dock så pratar vi ju i detta fall om slutsteg för drivning av basar (eg låga frekvenser). Iom detta så antar jag att slutsteget kommer att vara bandbegränsad ganska kraftigt (aktiva filter?). Visst går det att bygga en OP-koppling med skyhög dämpningsfaktor, det är inga problem, men visst är den ändå viktig i avseende till hur hårt man kan lasta steget (eg lågimpediva laster) utan att få stabilitetsproblem.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  08:50:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Satsa på mycket effekt, överdimensionerade nätdelar och många parrallelkopplade sluttrissor. Såg en annons där en Dansk kille sålde en Krell KSA-100S för 17kkr, kanske kan vara något. Har för mig att dom inte drar särkilt mycket ström på tomgång.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:11:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Okej, men hur tycker ni att NAD S200
verkar då i förmågan att driva flera baselement.

Dessa som jag har 2st utav, har inte haft ptoblem att driva
ett par 12" iaf per kanal


Unbridged (Stereo) Mode
Continuous Output Power 1 225W (23.5dBW)
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.03%
Clipping power (maximum continuous power per channel) 240W (23.5 dBW)
IHF dynamic headroom at 8 Ohms 1 dB
IHF dynamic power (Max short term pow./chan.) 8 ohms 280W (24.5dBW)

4 ohms 470W (26.7 dBW)

2 ohms 700W (28.4 dBW)
Slew rate >100 V/µsec
Damping factor (ref 8 ohms 50 Hz) >200
Input impendance 47kOhms / 700pF
Input sensitivity (for rated output into 8 ohms) 1.4V
Voltage gain x 28.3 (29dB)
Frequency response, 20Hz-20kHz 2Hz/100kHz (-3dB)
Signal/noise ratio ref. 1W 96dB

ref. rated power 120dB
THD + SMPTE I.M. + IHF I.M. <0.03%
Bridged (Monophonic) Mode
Continuous average power output into 8 ohms 1 780W (28.9 dBW)
IHF dynamic headroom at 8 Ohms 1 dB
IHF dynamic power (Max short term power/channel) 8 ohms 940W (29.7 dB)

4 ohms 1.3kW (31.1 dBW)
Physical Specifications
Dimensions(WxHxD) 17.73x7.09x15.56" 450x180x395mm
Net weight 56.37 lbs 25.57 kg
Shipping weight 60.96 lbs 27.65 kg

1 Min power per channel, 20Hz-20kHz both channels driven with no more than rated distortion.
NOTE: NAD reserves the right to change specifications or design at any time without notice. All specifications are those in effect at time of printing.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000