HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivtipset
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:59:37  Show Profile Send fredde a Private Message
Tänkte att vi skulle starta en tråd som jag kallar för skivtipset. Tänkte att man helt enkelt skiver in en skiva som man tycker är bra. Beskriver skivan och varför man tycker att den är bra. En recension helt enkelt!

Gammal och ny musik!

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:08:29  Show Profile Send fredde a Private Message
Tror jag börjar då.

Lene Marlin "Playing my game".
Pop, underbar röst och helt suveräna låtar. Flera av dem har snurrat på radion till leda men skivan innehåller mer som är bra. Varenda låt faktiskt. För mig växte skivan i takt med antal gånger jag lyssnade på den. Mycket bra känsla i sången, musikaliskt medryckande och ruskigt bra ballader.

Inspelningen håller mycket hög klass, lite svåra s-ljud på vissa ställen men de stör inte hemma hos mig iallafall.

Edited by - fredde on 2003/04/24 22:10:28
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:48:25  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Bra idé! Jag tar som vanligt tillfället i akt att propagera lite för två ganska tidiga och kanske inte fullt så kända skivor med R.E.M: Life's Rich Pageant och Green. Särskilt den förstnämnda förtjänar verkligen mycket större uppmärksamhet.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:43:34  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag har själv legat i startgroparna för att starta en liten "kampanj" där jag recenserar skivor, så det är ju utmärkt att det dykt upp en sånhär tråd.

DasIch Recenserar - King Crimson, Lizard

Det här är utan tvekan en av de mest svårlyssnade skivorna jag har i min sammling. King Crimson´s progressiva rock är inget man smälter efter första lyssningen, utan det tar tid för musiken att växa. Inte är det heller något som passar bra som bakgrundsmusik, det blir lätt störande om man inte koncentrerar sig på musiken.
Vad jag gillar är hur alla ljud, till synes lösryckta, slutligen faller på plats i en musikalisk helhet och blir riktigt njutningsfullt. Det är också kul att musiken ställer lite krav på lyssnaren, istället för att bara ge enkla, snygga melodier. Nu hävdar jag inte att det är något fel med enkla, snygga melodier, utan mest att det är en trevlig kontrast.

För dem som inte hört King Crimson måste jag också påpeka att "rock" i det här fallet inte betyder schyssta riff, härligt trummangel eller liknande. Musiken påminner istället mer om jazz, lugnt och fyllt med detaljer.

Till sist måste jag skriva några ord om hifi när det gäller skivan.
Inspelningskvalitén är varken strålande eller usel, jag skulle kalla den helt okej eller kanske till och med bra. Viktigast av allt, det finns inget direkt störande utan man kan gott njuta av musiken.
Annars är det en skiva jag varmt rekomenderar vid provlyssning. Ofta händer det så mycket i musiken att kraven på anläggningen blir höga. Själv använde jag fjärde delen av sista spåret vid ett kabeltest, och skillnadena uppenbarade sig nästan omedelbart. Det tycker jag säger en del om hur det funkar som testmusik.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/04/26 01:29:43
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:57:16  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Mitt tips är Mindi Abair senaste skiva It just happens this way, absolut den mest outstanding saxofonisten jag hört på ett antal år.
Hon är enormt duktigt, spelare jazzigare låtar och har även en mycket bra cover på Eagle Eye cherrys "Save tonight". Producerad av Matthew Hager som också producerade Mandy Moores senaste.
Ligger på Verve-label och finns att köpa på CDON. En mycket varm rekommendation.

Say's who!?
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/04/26 :  01:15:04  Show Profile Send FCX a Private Message
Bra tråd!

CSN pengarna dimper in på kontot, vad göra? Jo springa till sin favvo skiv affär. Dregla lite över vilka skivor man ska köpa ;) Skivan jag skulle köpa fans inte i butiken :( (Poisonblack) så jag lysnade runt lite på andra skivor. Hade bestämt mig för en hårdrocks platta. Den sista plattan jag lyssnade på var
Evergreys nyaste platta, Recreation day
Oj, vad bra det låter. Köper den genast. Springer hem och spelar plattan. Shitt va bra, kan inte sluta och le, skruvar upp volymen lite, och lite till, och lite till. Den här skivan SKA lyssnas högt, låter bara så bra. Dessutom kan jag inte låta bli att höja när jag lyssnar på den. F-n va mäktigt.

Jahapp, behöver jag säga mer?? Gillar ni hårdrock/Progresiv metall så köp plattan. Och enligt rykten så är deras tidigare plattor ännu bättre :P Sen att de är från sverige är ju bara ytterligare ett bra exempel på att det görs otroligt mycket bra musik här i sverige!

MVH
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/26 :  19:56:55  Show Profile Send mucke a Private Message
Heather nova: live from the milky way.

Mvh Mucke.

Edited by - mucke on 2003/04/26 19:57:43
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/27 :  12:08:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"King Crimson´s progressiva rock är inget man smälter efter första lyssningen"

Det gör man visst! Prova de första (och bästa) skivorna: In the Court of the Crimson King och In the Wake of Poseidon. Inte alltför svårsmälta om man är någorlunda tolerant, men samtidigt allt annat än vanliga och tråkiga!

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:58:00  Show Profile Send widen76 a Private Message
Här kommer en liten recension på en skiva:

Recension: M.S.G - MSG (McAuley Shenker Group - 1992)
Mycket melodiös hårdrock baserat på Michael Schenker på gitarr och med en grymt bra sångare i Robin McAuley. Gruppen hette tidigare (likaså nu) "Michael Schenker Group" men med annan sångare.

Musikstilen påminner om Scorpions på senare 80-tal. Låtarna är väldigt lättlyssnade, fast inte på "snabbmats" vis. Schenkers elgitarr lägger fina ljudmattor, både komp och melodislingor. Skivan innehåller en bra blandning av ballader och lite mer temporikare låtar. Från första till sista låten sitter man klistrad framför stereon och lyssnar intensivt.

Jag tänkte inte gå in i närmare detalj på låtarna, utan väljer guldkornen. Alla låtarna är väldigt bra men på balladfronten står "What happens to me" ut. En oerhört ärlig ballad som verkligen berör. Likaså låten "Nightmare" som är en akustisk låt med grymt djup, både ljudmässigt och innehållsmässigt. En riktigt hjärtskärande låt som inte låter smörigt eller lismande, bara äkta känslor rakt av. Detta är genomgående för hela skivan, alla låtar känns väldigt gedigna och originella. De ösigaste låtarna är "Crazy" och "Invincible", dessa piggar upp mitt i skivan, ett litet avbrott som gör gott.

Ljudkvalitén på skivan är mycket hög och välbalanserad, kanske baskaggen låter lite ihåligt i vissa lägen, men annars är det en solid grund. Bra separation av instrumenten och allt hörs tydligt och klart, en bra mixning helt enkelt.

Robin är en mycket duktig sångare med stabil röst, inte skrikig, lite lätt raspig, detta ger låtarna helt rätt känsla. Gitarrmelodierna bara finns där, man tänker inte på det men om man verkligen lyssnar så inser man hur underbar texturen är med harmoniska slingor och finesser överallt. Det är svårt att beskriva skivan med ord, det bästa är att lyssna på den. Tyvärr kan den vara något svår att hitta i butik. Jag kan starkt rekommendera denna skiva till alla som gillar melodiös hårdrock eller "AOR". Även de tidigare skivorna "Perfect Timing" och "Save Yourself" är givna val.

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/28 :  01:40:14  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Det gör man visst! Prova de första (och bästa) skivorna: In the Court of the Crimson King och In the Wake of Poseidon. Inte alltför svårsmälta om man är någorlunda tolerant, men samtidigt allt annat än vanliga och tråkiga!"

Skivorna jag har med King Crimson är Lizard, Red och Beat. Det är från dessa jag bildat uppfattningen om att de är rätt svårlyssnade. Tycker de har mycket konstiga saker för sig, men det blir ju rätt bra också.
Jag måste testa skivorna du tipsar om, har precis börjat fatta riktigt gott tycke om det här bandet så.

Objektivist
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:43:32  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Visst, King Crimson är väl inte kända för att vara lättlyssnade precis, men åtminstone jag gillade de första skivorna direkt. Jag har inte hört någon av skivorna du nämner, men äger "Three of a Perfect Pair" som jag dock inte tycker är så bra. Konstigt för konstighetens egen skull, kanske man skulle kunna säga.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/29 :  22:35:13  Show Profile Send srv a Private Message
King Crimson, ett suveränt band man kanske inte fastnar för direkt, utan som stadigt växer och mognar mer o mer ju mer man lyssnar. Fripp är ju en himla intressant person som vågar spränga gränser.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/30 :  20:18:36  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Visst, King Crimson är väl inte kända för att vara lättlyssnade precis, men åtminstone jag gillade de första skivorna direkt. Jag har inte hört någon av skivorna du nämner, men äger "Three of a Perfect Pair" som jag dock inte tycker är så bra. Konstigt för konstighetens egen skull, kanske man skulle kunna säga."

Skivorna Beat och Red faller rätt bra in på beskrivningen "konstigt för konstighetens egen skull". Det finns en låt på vardera skiva som jag tycker är bra, Starless och Hearbeat, resten är inte så värst kul att lyssna på. Fast då skall det nämnas att Starless och Hearbeat är ruskigt bra låtar, och jag tycker skivorna är värda att köpa bara för dem. Lizard håller en mer jämn kvalité rakt igenom.

Objektivist
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/05/04 :  18:30:27  Show Profile Send fredde a Private Message
En skiva till...

Ulf Lundell "Vargmåne".

Jag tycker personligen att Vargmåne och Utanför murarna är det bästa Lundell spelat in. Vargmåne är debutskivan och påminner inte särskilt mycket om musiken han gör idag. Svängig värre är den och massor med finurliga texter. Varenda låt är bra tycker jag. Klassiker som "Stockholms city" , "sextisju, sextisju" finns med samt en av de absolut bästa svenska låtar som gjorts enligt mig "Bente".

Ljudet är helt sanslöst bra faktiskt till skillnad från hans senare produktioner.

Gillar man svenskt 70-tal...gå och köp!
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:30:55  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Precis som FCX måste jag passa på att slå ett slag för Evergreys nya cd Recreation Day. Dock gillar jag In Search Of Truth bättre då den är mörkare och vackrare. Jag tog med Recreation day till Lasses Hifi o lyssnade ett par spår med de nya Quad-högtalarna 12l och 22l samt deras elektrostater kopplade till Naim-elektronik. Cd´n lät bra i min stereo men den kom till liv på ett otroligt sätt med Quad. Krispigheten och renheten var imponerande. Anslagen på flygelpartierna gav mig gåshud i flera timmar. Cd´n är proddad mycket bra och har en asbred ljudbild. Vill ni läsa recensionen på cd´n så finns den på min sajt under musikrecensioner i rullisten uppe til höger. Dessutom så är Evergrey ett otroligt bra liveband... Bara att upptäcka. Kul att det finns så många här som har skön musiksmak

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000