HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer pd-s707
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:22:30  Show Profile Send struts a Private Message
Är det någon som har något positivt/negativt att säga om den här spelaren och om det är möjligt att "skrämma" upp den till bättre prestanda?
mvh/struts

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:28:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Vet inte så mycket om den men du kan ju höra med harmony design om dom kan tänka sig att uppgradera den... Det har jag gjort med min Yamaha 1060 och jag är helnöjd
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:30:50  Show Profile Send bassman a Private Message
Inte direkt.
Hade en PD-S505 tror jag, Legato Link i alla fall.
Gillade inte denna innovation, Legato Link.
Den lägger till saker i ljudet, som skapas via en speciell algoritm, om jag minns rätt. Inte bra. Sedan började den spåra dåligt efter något år, på vissa skivor. En kompis likadan spelare uppförde sig på samma vis.
Skaffade en Arcam Alpha 7 och har varit lycklig med den sedan dess.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/04/24 14:33:53
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:42:21  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag har lyssnat på många Pioneer-spelare med Legato Link och kan bara konstatera att denna algoritm ger en färgning av ljudet som, när man väl upptäckt den, inte går särskilt bra att leva med.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:58:32  Show Profile Send struts a Private Message
Har förnärvarande en gammal pd-s503 och har varit,är, förutom ett mindre mekaniskt krångel ganska nöjd med den och kan heller inte påstå att den algoritm ni pratar om är något jag kan höra.
Lyssnar mest på olika former av jazz om det nu kan ha något med saken att göra?
struts
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:32:51  Show Profile Send bassman a Private Message
Är du nöjd, så är ju allt Ok.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:46:41  Show Profile Send redestad a Private Message
Hade en 707a under flera år och var mycket nöjd. Den matade ett enkelt Cambridge-försteg och ett Rotel 991-slutsteg med signal och blommade ut i ett par JBL LX 1000 och resultatet blev alldeles utmärkt i mina öron, inte det bästa i upplösning och detaljrikedom men ett kraftfullt, dynamiskt ljud med en aningen värme. Tonen var åt det mörkare hållet snarare än ljust och skirt, ljudet blev inte hårt utan följsamt och stabilt, är mina erfarenheter.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:50:36  Show Profile Send redestad a Private Message
Förresten, den färgning som nämnts i tråden och på andra ställen på forumet som påstås vara något tok som Legato-kretsarna har för sig, vad är egentligen detta och hur tar det sig uttryck i ljudet. Ni som störts av detta kan väl beskriva fenomenet närmare så förstår man bättre än när någon bara uttrycker sig nedsättande och hävdar att den färgar ljudet.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:53:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har också haft en sådan! Som redestad uttrycker det så bra, så är det inte världens mest detaljerade spelare, men mycket prisvärd för det priset! Sen är den byggd som en stridsvagn. Jag hade lämnat iväg den om det inte kostar skjortan!
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:44:50  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Förresten, den färgning som nämnts i tråden och på andra ställen på forumet som påstås vara något tok som Legato-kretsarna har för sig, vad är egentligen detta och hur tar det sig uttryck i ljudet.


Den spelare som jag lyssnat på mest är PD-S06. Den färgning som jag avser var en slags syntetisk återgivning av diskanten. Inte så att det blev vasst eller otrevligt på något sätt utan mera att det inte lät helt realistiskt. Men som i så många andra sammanhang i HiFi:ns värld kan säkert även denna färgning uppfattas som något positivt. Vissa på HiFi & Musik t.ex. verkar ju ha gillat den här spelaren skarpt och den blev även "European CD Player of the Year 98" så helt klart råder det delade meningar här.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:46:18  Show Profile Send bassman a Private Message
Ok då, det var så här: jag trodde jag hade ett bra ljud, men varje gång jag hyrde någon VHS-film med samma musik som jag hade på skiva, så lät det bättre från videon. Det här var ganska frustrerande.
Cd-n lät tamare, mer utslätad, inte alls samma tryck i basen.
Nu vet jag att ljud på film ofta är "behandlat", men i alla fall.
Så det blev en ny cd-spelare helt enkelt, som låter bättre än videon nu.
Jag skulle väl kunna karaktärisera Pioneer-spelaren som lite utslätad, med disigt övre register.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:55:22  Show Profile Send struts a Private Message
Fick svar från Stridbäck som skriver att det kostar lite drygt 3000kr att modifiera Pd-s707 och att de gjort många modifieringar på Pioneerspelare med bra resultat.
Så för sammanlagt ca 6000kr kanske den står sig bra i förhållande till andra spelare som inte heter Pioneer?
Mvh/struts
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:07:26  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har en Pds-06. Jag störs inte direkt av Legato-fnisslet i den högsta oktaven. Att det råder delade meningar om den här spelaren är helt uppenbart, det är främst på det här forumet och forna Hifimagsinet jag har sett den negativa kritiken. Det som är positivt dock är att maskinen för pengarna är mycket stabilt byggd!

Jag köpte maskinen begagnad är nöjd med köpet i dagsläget. Tilläggas kan att jag inte var helt övertygad om spelarens förträfflighet i samband med hemlånet innan köp. Efter en genomgång av andra nya spelare på marknaden och ett nytt hemlån kändes Pioneeren rätt, särskilt till priset!


Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:12:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag kör en Pioneer DV-646 som CD-spelare för närvarande (inte länge till...). Satt och jämförde med och utan "Legato Pro" som finns att välja på den, antar att det i princip är Legato Link. Fanns fyra olika lägen att välja på, jag testade mest fram och tillbaka mellan första läget och att det var avslaget. Kunde inte höra någon skillnad!

Men det kanske är något som smyger sig på om man lyssnar lite längre med det på...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hecke
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/25 :  12:01:06  Show Profile Send hecke a Private Message
Jag har en Pioneer 507 som jag har uppgraderat men LC Audio's XO klocka samt Zapfilter 2 och är mycket nöjd med resultatet, den står sig väldigt bra i konkurrensen. Det enda man kan säga som jag tycker är lite negativt är möjligtvis att den har en ljudkaraktär som drar åt det ljusa hållet, men detta beror mycket på vilken kringutrustning och smak man har.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/25 :  14:14:59  Show Profile Send struts a Private Message
Hecke, var fick du din uppgradering gjord och hur mycket kostade det dig?
struts
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000