Tänkte bara höra om det fanns intresse av att jag redovisar mitt lilla udda projekt som är billiga "kloner" av Nautilus 805.
I korthet kan jag beskriva projektet som en rent galen ide om att jag vill göra ett par välvda högtalare men att de inte får kosta nåt och tal om.
En högtalare står klar (och låter faktiskt ok) och en är i bitar ännu Kostnaderna för högtalarna har hittills uppgått till si så där 600kr för två st.
Om ni tycker det låter som en kul ide och vill veta mer får ni gärna skriva en rad i den här tråden så kan jag fix lite bilder och beskrivningar på hur de är byggda.
Annars vill jag inte trötta ut er med en lång beskrivning ingen är intresserad av.
/Nicke
Ok nu fyller vi på lite info om dessa... Jag har lagt ut lite bilder på den första skapelsen på min hemsida. http://w1.351.telia.com/~u35118845/index.htm Här kommer jag att fylla på mer efterhand som jag tar fler bilder på den ännu inte ihopa satta högtalare så ni ser precis hur de är byggda. Tills dess får ni hålla tillgodo med beskrivningen neda.
Skall jag börja med att redovisa pengar???
MDF 12mm (klen jag vet men budget) ca 100kr Skårad MDF 9mm ca 100kr Element Från proson(ok ni ryser lite) 150kr(kompis pris) Filter delar Biltema 2a ord Linkwitz ca 100kr Dämp material och skruv Biltema ca 100kr Kontakter och sladdar 50kr
Min utmaning låg i att få dessa komponeneter att låta bra. Så först en låda så så lånar jag måtten från B&W 805 och kopierar upp en mall i rätt storlek och form(obs struntar i böjen på åvansidan då detta verkar lite före komplicerat) Sedan sneglar på deras innerstag och hmmm lånar lite till med ett mitt segment med stora hål så att luften kan gå mellan segmenten på B&W maner. Ok bafflen käns lite klen med 12 mm men man kan ju alltid byta efetråt. Baselemeten är av kevlar elementpå 5 1/4" som man kan beställa från www.fydborsen.se (lite dyrtmen ändå) och har en hygligt stor magnet och en inpedans på 6 ohm(mer på länken). Diskanten är Prosons SA 6ohm diskant och är köpt av fabriken i Falkenberg (www.factory-outlet.nu) och käns kanske som den svagaste länken just nu. Delningen var lite gissning och lite tur. Valde att dela högt, vid 3800hz för att jag inte ville att diskanten skulle få gå allt för lågt (tror inte att den pallar det).