HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stjärnjord på kretskort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/23 :  19:58:31  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur viktigt är det, jag fick det inte bättre än så här, duger det? Det är förövrigt inte klart än, det ska dit en opamp till och 4st kretsar som ska vara kopplade direkt efter opamparna. Plus hög/låg-pass filter, så det blir ju inte direkt mindre komplicerat. Eller ska jag använda dubbelsidigt kretskort?


Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:38:03  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det ingen som har några råd om hur jag ska göra jorden på kretskortet? Finns det några regler om hur man bör göra med singnalvägar o så på kretskort, eller hur man absolut inte får göra?
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:37:03  Show Profile Send desoto a Private Message
Jag tycker att man ska försöka få jordanslutning över så stor yta som möjligt. Gärna så att känsliga komponenter omges av jord. För att hänvisa till din skiss skulle jag försöka få in mer koppar ansluten till jord på kortet. Försök också om möjligt få ett område av jord längs hela kretskortets periferi. Tror att det skapar viss jordplanseffekt och undertrycker störningar, förutom om avståndet är så litet mellan andra ledare och jord att det skapas överhörning, fast det ska nog inte vara några problem med signalfrekvenser i audio-området.

De få kort jag skapat för olika typer av audiokretsar har enligt mina empiriska erfarenheter och åsikter haft relativt mycket koppar kvar som jord, i princip alla ytor på kortet som inte är ledningar och nödvändiga isoleravstånd. Hittar tyvärr inga layouter på någon dator här just nu =(


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:15:10  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, jag behöver alltså inte bekymra mig så mycket om att allt som ska kopplas till jord ska gå till en gemensam punkt. Utan jag ska göra det överblivna kopparn till jord och koppla in allt lite här o där på den. Finns det något mer att tänka på, någon?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:33:22  Show Profile Send Lash a Private Message
I vilket program kan man göra kretskort? Det får ju görna vara anpassat för europeiska mått på komponeterna vilket inte curciout maker verkar vara.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/25 :  00:06:08  Show Profile Send desoto a Private Message
Brukar inte försöka få till punktjord på ett kretskort nej. Jag anser att den eventuella marginella vinsten inte motiverar det extra bök som det medför.

Har själv använt P-Spice för schemaritning och mänsterkortroutning. Vet att det finns både billigare och bättre program idag. Något handgripligt tips har jag dock tyvärr inte att komma med på rak arm.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:02:23  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det finns två problem med jordningar som man måste få bukt med. Dels har man ett nätspänningens 100Hz laddströmmar som måste passera tillbaka genom jorden. Signaljorden får absolut inte använda sig av samma ledare. Nästa problem är att OPAMPar precis som klassB-förstärkare endast tar halva signalen från plus och halva ifrån minus. Om en av dessa kondensatorströmmar passerar igenom samma ledare som en OPAMPs signaljord så för man in tredjetonsdist i ledaren som OPAMPen kommer uppfatta som insignal. Det är ju det som är det stora problemet, jorden skall bilda insignal till kretsen så om den rör sig så har man ingen möjlighet att skapa en krets med låg förvrängning.

Arbetsmetodiken blir att skapa ett område där du jordar strömförsörjningens kondensatorer. Ifrån denna yta kan du sedan dra ut ledare som du jordar komponenterna runt OPAMParna i. Tänk dock på att även avkopplingskondensatorerna innehåller förvrängda strömmar så att du även jordar dem i "strömförsörjningsjorden".

Det är ganska svårt att skapa ett bra kretskort på enkelsidigt kort så jag rekommenderar dubbelsidigt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:30:06  Show Profile Send Lash a Private Message
Är inte helt hundra på att jag fattar vad du menar men jag ska läsa det några hundra gånger till. Men jag försöker, jag ska alltså jorda opamparnas kondensatorer i en jordpunkt. Den jordpunkten ska vara stjärnjord eller spelade det ingen roll? Och från opamparnas jorddel så ska jag dra banor till dem andra komponenterna som behöver jord?

Dem andra IC-komponenterna är 4st pga2310 volymkontrollgrejor, är dem lika kräsna med jordningen tro? Om jag nu använder tvåsidigt kretskort, hur ska jag då göra, ha jorden på ena sidan och signal på den andra? Strömförsörjningen till opampar, ska den dela sida med jorden?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:24:00  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det är svårt att förklara i text.

Du bör ha en stjärnjord för alla komponenter genom vilka det inte enbart passerar helvågssignalströmmar.

Det gäller alltså strömförsörjningens kondensatorer såväl som avkopplingskondensatorer.

Använder du dig av dubbelsidigt kort så lägger du ett jordplan på hela det övre lagret och sedan drar du ledarna på undersidan.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/25 :  19:09:06  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, då kör jag dubbelsidigt, men bara för att vara säker så jag fattar rätt, det ska bara var jord på ena sidan, jag kan inte ens använda den till strömförsrjning? Men kan jag iaf använda jordsidan till dem små broarna som behövs ibland när två ledningar korsas på andra sidan? Och bör jag etsa bort kopparn under opamparna och dem andra komponenterna, eller är det bra att ha kopparn kvar där som störningskydd kanske? Eller som kylning?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000