HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vågar jag bi-wira...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:47:47  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Snabb fråga:

Just nu singel-wirar jag min HK670 till mina högtalare. Vågar jag bi-wira till mina 4-ohms högtalare genom att koppla ut från både a och b utgångarna på förstärkaren?

Enligt manualen kan jag inte koppla in två par högtalare om inte impedansen är 8 ohm eller högre.

Hur kommer min förstärkare att uppfatta mitt ENDA 4 ohms par?
Som två par högtalare eftersom a går till basen och b till övre registren......? Eller som bara en och funka perfekt?

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:49:56  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det kommer att fungera bra

www.selleri.de
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:59:22  Show Profile Send marens a Private Message
Se det såhär: Det är absolut ingen skillnad på att koppla in diskanten och basen parallellt på a-utgången som att koppla diskant/bas på varsin utgång och sen koppla a och b -utgångarna parallellt. Det är det du gör när du trycker in båda knapparna (a och b) på förstärkaren, utgångarna paralellkopplas.

Om det var en dålig förklaring så strunta i den, det är ingen fara och absolut ingen skillnad.

(Den här frågan har kommit upp förut på precis den förstärkaren nån gång, kanske var på ett annat forum.)

Sen om du "vågar" biwira i vilket fall som helst är en annan fråga. Det som händer kretsmässigt när du biwirar är att det skapas ett litet extra fasskift mellan elementen vid delningsfrekvensen. Helt meningslös mao. Då är det mycket bättre att koppla ihop byglarna vid högtalaren så att du får halva kabelresistansen till hela högtalaren i stället, det lär låta bättre om det hörs någon skillnad alls. Det är inte alltid det gör det, beror lite på. Om man har mindre bra högtalare så spelar försämringen iom biwiring i princip ingen roll, men har man extremt noggrannt konstruerade högtalare så är det säkrast att inte biwira.

Edited by - marens on 2003/04/23 18:59:57
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:22:45  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Vissa hävdar ju att i kampen mellan byglarna vs bi-wiring så vinner bi-wiringen eftersom byglarna ofta är av dålig kvalitet!?

Jag hade bi-wirat förr (men bara parallellt i a-utgången på stärkaren den gången) och (jo, det kan vara en lite för subjektiv bedömning) jag tyckte det lät bättre än nu! Tyckte basen blev fastare och lite lenare. Sådant är ju svårt att höra dock...

Varför jag vill köra a+b nu, är för att jag har mycket grövre kabel och det skulle inte gå så som jag gjorde tidigare.... inte ens med våld...hehe

Edited by - millenniumking on 2003/04/23 21:24:52
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:43:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Tyckte basen blev fastare och lite lenare.


Det är det som är det komiska att det kan omöjligt bli någon förändring i basen eller diskanten när man biwirar(med samma kabel). Detta eftersom diskantens impedans är så hög vid lägre frekvenser och vice versa att det inte påverkar någonting om man ökar kabelresistansen mellan bas/diskant. Det är bara det som händer när man biwirar, resistansen mellan basens och diskantens terminaler blir en aning högre pga att kabelbiten som förbinder dem blir längre. Serieresistansen i kabeln från förstärkaren till varje element är fortfarande identisk med separata kablar. Skillnaden blir alltså bara där basens och diskantens impedans är ungefär samma nivå och jämförbara med kabelns resistans, dvs runt delningsfrekvensen på högtalaren.

Om man istället använde båda längderna kabel till hela högtalaren (löda fast dem eller vad du vill om blecken är för dåliga) så får man ju halva ljudpåverkan från kabeln i hela registret och ingen faspåverkan vid delningsfrekvensen.

De flesta högtalare är medvetet eller omedvetet (även de som har biamp-terminaler alltså) optimerade för singlewire iom att man som konstruktör inte vet vad det är för kablar som kommer att kopplas in. Därför måste man ha en utgångspunkt vid delningsfilterdesignen och det är normalt vid högtalarterminalerna. Endast en seriell resistans (en kabel) påverkar inte fasen mellan elementen, bara amplituden på hela högtalaren som enhet vilket är ganska praktiskt. Om man använder biwirade kablar bör man "designa in dem med delningsfiltret" vilket är opraktiskt när de inte medföljer den färdiga högtalaren. Dessutom finns det som sagt ingen poäng med det.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/24 :  20:05:26  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Dessutom finns det som sagt ingen poäng med det.

Marens: Tack för dina initierade synpunkter på biwiring. Jag läste med stort intresse.
Marens + ni andra: Finns det fler argument för eller emot biwiring än de som nämnts ovan?
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/24 :  20:33:06  Show Profile Send redestad a Private Message
Har själv bara positiva erfarenheter av bi-wiring, klara ljudförbättringar för min del tidigare och med mina nuvarande högtalare, Von Schweikert VR-4 Gen III HSE, rekommenderas detta av tillverkaren. Konstruktionen är definitivt gjord för bi-wiring med sina två separata kabinett per kanal, och detta med konstruktörens intention måste vara vägledande är min uppfattning. En förklaring, jag fått mig förklarad, till att det blir bättre när man använder en dubbel högtalarkabeluppsättning är att kabelarean av naturliga själv blir dubbelt så stor (om samma kabel används till bas resp diskant) och detta ska medföra positiva effekter.

Min erfarenhet är även att flertalet högtalartillverkare rekommenderar detta men framhåller även att resultatet kan varier beroende på kringutrustning. Är långtifrån speciellt tekniskt kunnig och förstod inte alla invändningar marens lade fram men som sagt är mina erfarenheter positiva.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:57:08  Show Profile Send -jonte- a Private Message
Rätta mig om jag har fel. Enligt min uppfattning kan det inte vara lämpligt att köra biwiring genom att nyttja både A- och B-portarna på förstärkaren. Detta innebär (väl) att den kraft som förstärkaren har för att driva 2 kanaler delas med hälften. Det sitter ju två slutsteg i en stereoförstäkare, som i detta fall med h/k 670, och bäst effekt måste rimligen uppnås om man satsar all kraft i A-porten. Själv kör jag biwiring med Audioquest Slate-kablar där signalsepareringen sker i kabeln - 2 bananer i stärkaren och 4 i högtalaren.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:21:26  Show Profile Send fredde a Private Message
Jämförde för ett tag sedan singlewire mot biwire. Hemma hos mig var det en klar förbättring med biwire, ingen tvekan. I alla register.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:30:02  Show Profile Send fredde a Private Message
Håller med om att man skall utgå från vad konstruktören rekomenderar. I mitt fall rekommenderar konstruktören att man skall biwira och resultatet blev mycket riktigt bättre!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:39:01  Show Profile Send marens a Private Message
jonte, det är effektmässigt samma sak att koppla varsin kabel till a resp b och trycka in båda knapparna, som att koppla en kabel av samma typ och längd från a-utgången och i stället för att parallellkoppla vid förstärkaren så gör man det genom att bygla biwireterminalerna. Förstår du? När man trycker in båda högtalarknapparna och använder biwirade kablar från dem så utgör det samma last för förstärkaren som när du byglar biwireterminalerna och kör med en kabel från a, dvs helt normal användning av högtalaren. Vid normal användning av högtalaren så parallellkopplas basens och diskantens terminaler till samma slutsteg vare sig man biwirar eller inte.

quote:
En förklaring, jag fått mig förklarad, till att det blir bättre när man använder en dubbel högtalarkabeluppsättning är att kabelarean av naturliga själv blir dubbelt så stor (om samma kabel används till bas resp diskant) och detta ska medföra positiva effekter.

redestad: Det blir inte halva kabelresistansen när man biwirar. Kabelresistansen blir samma som att köra bara ena kabeln gemensamt till hela högtalaren. För att få halva kabelresistansen måste man bygla biwireterminalerna på högtalaren när man kör dubbla uppsättningar kabel.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/25 :  00:03:01  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kan ju säga som så att om biwiring medför någon förbättring så beror det på något som ingen vet om.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:40:53  Show Profile Send fredde a Private Message
marens<< Har du provat lyssna istället för att resonera teoretiskt?
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:57:32  Show Profile Send srv a Private Message
Finns t.o.m de som påstår att om stärkaren har två par utgångar; A+B/1&2 och om någon av dessa sitter undertill, så skall de undre ge bättre resultat p.g.a dessa sitter närmare kretsen. Allt enligt Eng. tidingen "Hi-Fi Choise" April 2003.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000