HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kostnadsförhållande CD/Förstärkare/Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:37:30  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
ungefär som att köpa en ferrarikaross och driva den med farsans gräsklipparmotor
Är det bättre då att köpa en ferarrimotor och sätta på gräsklipparen? Tycker inte analogin stämmer riktigt, precis som att det som ligger först i signalkedjan måste vara dyrast inte stämmer. Är det tex vettigt att betala mer för en signalkabel än för förstärkaren som kommer efter? Det blir ju bara snurrigt om man resonerar så.

Man lägger ju mest pengar på det som kostar mest pengar för att få bra ljud. Är bra CD spelare billiga finns det ingen anledning att kompromissa med något som är mera priskritiskt för att välja en dyrare.

Mitt första förslag om att försöka hitta ett par högtalare för under 25000 bygger givetvis på att man sedan innan har CD-spelare och förstärkare och att hela budgeten är för en uppgradering av en eller flera delar. Det är ju så det brukar gå till. Man slänger ju normalt inte rubbet i soprummet och köper helt nya saker för 4 ggr mer pengar.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:42:05  Show Profile Send luminox a Private Message
Nej det är inte bättre att sätta ferrarimotor på gräsklipparen, (om man inte vill ha en snabb gräsklippare) och det var därför jag till sist skrev att det är nog viktigast att hitta en bra balans mellan cd, förstärkare och högtalare när man först skall köpa anläggning för att sedan uppgradera.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/25 :  16:21:59  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jättelönt med en bra signal till ett par dåliga högtalare vars filter & låda ändå kommer dissekera signalen sönder o samman.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/25 :  16:26:11  Show Profile Send luminox a Private Message
Jättelönt med en dålig signal till ett par bra högtalare som ändå gör att de bra högtalarna låter skit?!?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/25 :  16:32:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Relativt sätt förståss. Måste man skriva allt i klartext?

Jmf: Distorsion & avvikelser i olika typer av kondensatorer.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/04/25 :  16:33:12  Show Profile Send kurt a Private Message
Jag tror jag har sagt det förr.
Försök hitta ett par lättdrivna högtalare som du gillar.
Då behöver inte förstärkaren bli så dyr vilket gör att mer pengar kan läggas på signalkällan.
Så, under förutsättning att du hittar bra lättdrivna högtalare så är mitt förslag:
CD: ca 10´
Amp: ca 5´
Högtalare: ca 10´

Edited by - kurt on 2003/04/25 16:33:59
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/25 :  16:52:10  Show Profile Send peder47 a Private Message
Marens ...

Jag tyckte jag var ganska klar i beskrivningen av min erfarenhet och prioritering, baserat på ca 20 års lyssnande av högkvalitativa musiksystem.Före dessa 20 åren, bättre och bättre japansystem ..är nu 48 år.

Detta svar/min erfarenhet ville jag delge trådens skapare ,men jag upplever att du försöker lägga in en annan andemening/dra andra slutsatser än det jag skrev....jag kan ha uppfattat dig fel,men jag uppfattar det du skrev som lite provokativa antydningar.

Några tillrättalägganden....

Marens skrev..peder47 och ni andra det låter ju jättefint, skit in skit ut. Det som ligger först är viktigast och därför kostar det automatiskt mest att göra bra.
Svar: Som du skriver *skit in,skit ut* så låter det som att du försöker förlöjliga min erfarenhet....för mig är det som är först i kedjan mkt viktigt,men jag skrev också att man självklart måste hitta en synergi i systemet.Jag skrev ALDRIG vad som är dyrast att producera.

Marens skrev..Jag är väl döv då som inte hör någon större skillnad mellan bra CD-spelare för 2500 och bra CD-spelare för 15000. För jag anser att det finns bra singalkällor även för lite pengar, det behöver inte kosta mycket för att det ska låta bra.
Svar:Jag tog ALDRIG upp frågan om bra eller mindre bra CD-spelare i olika prisklasser,det var inte det trådens skapare ville ha svar på.
Självklart finns det bra spelare för lite pengar.Din formulering ger en antydan att jag skulle påstått ngt annat.

Marens skrev..
Vad som ger mest musik för pengarna tycker jag är skivor och sånt. Det jag är intresserad av från en anläggning är bra ljud/musikåtergivning. Men alla får väl tycka olika.
Svar: Vad menar du/påstår du egentligen
Om du läser mitt förra inlägg ordentligt så inser du nog att min prioritering definitivt är MUSIKEN.
Som du formulerar dig ger du en antydan om ngt helt annat..jag uppfattar det faktiskt rätt oförskämt .

Och trådens skapare tror jag också är intresserad av bästa möjliga musik/ljudåtergivning för sina 25 000:- annars hade han inte ställt frågan....eller hur.
Utifrån de råd vi då sammantaget ger honom, får han bilda sig en egen uppfattning om prioriteringsordningen för sitt systeminköp.



Sen Marens,men det är en annan fråga och där är vi olika. Men jag har hitills aldrig stött på ngn som inte hört skillnad på en bra och ännu bättre CD-spelare...förutsatt då att dom ges likadana förutsättningar.
Ex:Att dom inte stackas,den första tas bort och den andra ställs på exakt samma ställe med samma signal och nätsladdar.Att fasen på nätsladden är rätt in i respektive spelare osv....
Nåväl,det är en annan fråga

Peder...lite fundersam











Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/04/25 :  17:03:07  Show Profile Send Klanters a Private Message
Enligt min lilla erfarenhet så tycker jag att skit in -> skit ut-resonemanget håller förvånansvärt bra, fast det som sagt _borde_ vara lättare att bygga bra cdspelare än högtalare.

Min teori, som iallafall stämmer hyfsat med mina erfarenheter, är att med bra högtalare och taskig källa/förstärkeri, så blir det nog så att gles "audiofilmusik" låter kanon, medan mer svårreproducerad musik (eller halvdåligt inspelad sådan) blir svårlyssnad. Skit låter ännu mera skit i bra högtalare...

En kommentar lite vid sidan av är att jag tycker det här systemet (övre bilden) ser ascoolt ut. Fruktansvärt obalanserat tycker nog många, men min gissning är att det nog låter hur bra som helst
http://www.stereokompaniet.se/installationer/sys15.htm
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/25 :  18:50:32  Show Profile Send marens a Private Message
peder47:
quote:
Självklart finns det bra spelare för lite pengar.Din formulering ger en antydan att jag skulle påstått ngt annat.
Ok, du sa att man bör lägga lite mer krut på CD-spelaren än på förstärkaren och högtalarna eftersom den ligger först i signalvägen. Jag trodde att du menade att krut=pengar och därför drog jag slutsatsen att du tycker att det är dyrare med bra CD-spelare än med andra komponenter. Om det finns billiga CD-spelare som är bra varför ska man då lägga mer krut på en dyrare CD än högtalarna (som oftast är mer eller mindre dåliga)?

quote:
Om du läser mitt förra inlägg ordentligt så inser du nog att min prioritering definitivt är MUSIKEN.
Som du formulerar dig ger du en antydan om ngt helt annat..jag uppfattar det faktiskt rätt oförskämt .
Det var inte min mening, men du blandade in musik och jag föklarade att jag är mer intresserad av en apparats musikåtergivning än om den presterar musik. Det tycker jag inte att någon hifiapparat gör nämligen. Jag tycker det är en klar romantisering av en själlös teknisk hifiapparats uppgift. Men som sagt man får tycka olika. Jag ifrågasatte alltså inte ditt musikintresse om du trodde det.

fredliga hälsningar
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:21:50  Show Profile Send fredde a Private Message
Efter min erfarenhet så låter gles välinspelad musik hyffsat bra i billiga cd-spelare. Svårare musik och lite sämre inspelningar låter däremot inte alls bra. En dyrare cd-spelare har förmågan att återge musik på ett annat sätt än en billig och skivsamlingen kommer onekligen att växa. Inspelningar och låtar man tidigare ratat upptäcker man och börjar att lyssna på.

Detsamma gäller naturligtvis för högtalare.

Att snåla in på cd-spelaren och lägga mer krut på högtalaren för budgeten 25000 ger den effekten att gles välinspelad musik låter hyffsat bra medan största delen av skivsamlingen står olyssnad.

För 25000 skulle jag därför aldrig köpa en högtalare som var dyrare än cd-spelaren. Om man sedan är så lycklig att man hittar en cd-spelare för 3000 kr som klarar ovan ställda krav är det en annan sak. Jag är dock mycket skeptisk till att det finns särskilt många av dem, om ens någon...

Det är i allafall min erfarenhet.
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:11:45  Show Profile Send Elise a Private Message
Oj! Många teorier och kanske lite upprörda känslor kring detta ämne. Jag håller med två olika punkter... Dels "skit in skit ut", dvs lägg krutet på CD och förstärkare. Dessutom håller jag även med om att signalkällan (CD:n) är någonting som kanske är mer föränderligt än förstärkare och högtalare och därför bör man lägga minst där. Dock känns det just nu som om jag lutar mer åt argumentet "skit in....". Men jag hinner säkert ändra mig till nästa vecka!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:16:01  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag har personligen alltid haft dyrare högtalare än övrig kringutrustning. Det brukar börja med att jag hör nåt nytt i högtalarväg, sen blir jag nällad att uppgradera resten och jakten är igång. Personligen tycker jag genom detta att högtalarna ska ligga lite högre i pris, men som allt annat här i livet så handlar det ju om personliga intressen och erfarenheter.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:23:48  Show Profile Send srv a Private Message
Tror det första man skall tänka över INNAN köpet är; Kommer jag att uppgradera, och i så fall när? Anta att man känner på sig att dessa 25k lägger jag och inget mer, (vilket iof är omöjligt att veta) då rek. jag att fördela enl. klassiska recept typ; 5 på CD, 8 på AMP 10 på HT & 2 på kablage. Men vill man sen uppgradera, ja då kanske detta "säkra" recept inte längre är lika självklart. För hur än mycket du vill att detta klassika recept skall låta märkbart bättre vid en uppgradering, blir summan väldigt stor. AMP för 8 lök har ju klara begränsningar. Och du blir förmodligen inte nöjd med enbart en ny AMP.
MVH, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/04/25 :  21:34:57  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Har inte BOSE något färdigt system i 25kkr-klassen så man slipper sådant här?

//Jakob

(leta upp en lagom välupplösande & taktfast CD-spelare, sedan köper du de mest neutrala högtalarna du har råd med, medan du har i åtanke att förstärkaren du köper måste kunna driva den... JAG har börjat med att lägga minst pengar på CD-spelaren i min anläggning, eftersom jag snart kommer byta ut den då digitaltekniken känns lite mer snabbföränderlig än högtalar- & förstärkartekniken)

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/25 :  22:39:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Välj högtalare först! De ska återge de musikformer du gillar bäst i DITT lyssningsrum, detta är oerhört viktigt, det räcker inte att högtalaren låter bra i någon annans rum. Lyssna på högtalare i ett brett prisspann 20-50% av din budget och låna hem. Sedan gäller det att hitta förstärkare som driver dina favorithögtalare på ett bra sätt. Det behöver inte vara fel att fastna för ett par svårdrivna högtalare för 5000 kr som kräver en förstärkare för 15000 kr för att spela ut, eller motsatsen ett par lättdrivna för 15000 kr som låter bra med en förstärkare för 5000 kr.
Den som påstår att programkällan är viktigare än högtalarna har inte öron att höra med. PUNKT.
Hittar du en något dyr CD-spelare som du sedan uppfattar som överlägset bättre än andra till den förstärkar/högtalar-kombination du fastnat för är det väl bara att bita ihop och slå till (det gjorde jag, för några år sedan). Å andra sidan, med dagens osäkerhet om SACD och DVD-A skulle jag nog passa mig för att lägga för mycket på ny CD-spelare om totalbudgeten är 25000 kr som nämnts tidigare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/04/25 :  23:35:16  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:

Den som påstår att programkällan är viktigare än högtalarna har inte öron att höra med. PUNKT.



Det var ord och inga visor det
Slutdiskuterat på den punkten då..
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/04/25 :  23:50:09  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
håller med ..KLANTERS var det ju!.. till 100%.
Ju bättre källa, ju fler skivor kommer du att vilja lyssna på.

sen tycker jag att det är viktigare att välja rätt produkter, än hur prisfördelningen ligger.


mvh/ siffernisse

Edited by - Siffernisse on 2003/04/25 23:59:53
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:06:19  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Köp en Cd:spelare för 10000kr, sedan har du 15000 kvar allt laborera med.
Skit in skit ut, my friend.mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:15:35  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
sen tycker jag att det är viktigare att välja rätt produkter, än hur prisfördelningen ligger


Detta är oftast lättare sagt än gjort. Man orkar ju i allmänhet inte lyssna på många produkter i alla priskategorier. Själv brukar jag innan jag köper en komponent först göra en grovlyssning tvärs över olika prisgrupper för att bilda mig en uppfattning om var jag måste lägga mig prismässigt för att bli nöjd. Sedan koncentrerar jag mig på att testa så många produkter jag orkar kring detta prisläge. Men jag antar att syftet med Elises fråga var att slippa göra denna "tvärlyssning" och istället ta del av vad vi som redan har gjort detta hästjobb kommit fram till.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:18:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Javisst, skit in skit ut...absolut. Men alla som tycker att man därför borde lägga mest pengar på CD-spelaren, tycker ni alltså att det är en väldigt stor skillnad mellan en CD-spelare för, säg, 4k och en för 10k?

Jag tycker som flera sagt tidigare, att naturligtvis ska källan vara bra, men det kostar mindre att komma upp i en vettig nivå på signalkällan än det gör att komma upp till en vettig nivå på högtalare. Jag tycker till och med att med billigare högtalare verkar det inte ens vara någon idé att köpa en dyrare signalkälla eftersom högtalarna ändå inte kan förmedla den högkvalitativa signalen till lyssnaren på ett vettigt sätt. Man kan lägga allt på förstärkare och CD-spelare om man vill, och sen sitta där och mysa åt att man har en jättebra signal!...även om man förstås inte HÖR den...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:37:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har tittat på alla era kommentarer, hur kan ni påstå att människan skall köpa en cd för 10000:- enligt mej helt idiotiskt. Killen vill ju ha grejer som han hör stor skillnad på! Lägg krutet på högtalare och stärkare! Jag lovar till 110% att han blir mest nöjd då! Ni riktiga hifi freaksen säger allt på cd:n Jo visst det är signal källan! men nej så stor skillnad är där inte! men mellan stärkare från 3000:- till 8000:- är där väldigt stor. Samma gäller högtalare!

Mitt ord och jag vet att vissa är med mej!
Go to Top of Page

Moz
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:37:51  Show Profile Send Moz a Private Message
Roligt ämne!
Det här med billiga (sämre) kontra Dyra (Bättre) cd-spelare är inte helt lätt. Det kan vara svårt att avgöra skillnaderna och om man jämför snabbt mellan två stycken spelare kan det vara hugget som stucket vilken som låter bäst... Förra våren gick lasern i min spelare sönder (Naim CD3) och min handlare skickade den till England för rep. Under tiden fick jag låna hem en Arkam-spelare. Kommer inte ihåg beteckningen men det var en av deras billigare modeller (3-4000 kanske?). När jag kopplade in den hemma slogs jag av hur bra den lät och jag funderade på varför jag "släng ut" 17 000 kr på Naimen när den här Arkam-spelaren lät lika bra.... Första dagarna spelade jag mycket musik och tyckte att "lånespelaren" var helt suverän! Dagarna övergick i veckor men det blev mer och mer att stereon stod tyst... Spelade jag nåt så var det bara vinyl. Jag funderade inte så mycket på det utan gick och väntade på att min spelare skulle bli klar. När min spelare kom tillbaka och jag kopplade upp den lät den lika bra som Arkam-spelaren och jag tänkte igen på att skillnaderna var obefintliga mellan de båda. Skillnaden är dock avgörande för nu fortsatte jag att spela musik när dagarna övergick i veckor och jag gör det än..... Min slutsats är att det är jättesvårt att sätta fingret på vad det är som skiljer dem åt. Klart är i alla fall att det är betydligt roligare att lyssna på musik genom Naimen! Det är någontin med den som gör att musiken "flyter på" bättre, det rockar och det känns helt enkelt mycket roligare. Mitt råd är alltså att satsa på källan! Att bara satsa på förstärkare och framförallt högtalare är ingen bra lösning. Det är klart, om man bara sitter rakt upp och ner i soffan och analyserar ljudbild, 3D, hur trummor och bas låter osv så kommer man tycka att det låter helt ok med en billigare CD-spelare. Dessvärre kommer det nog bli så att mellan dessa analytiska lyssningssessioner står stereon avstängd.

Jag har även en liknade historia att berätta om högtalare. Köpte nya, dyrare (bättre) högtalare och slutade lyssna på musik. Men den historien kan jag spara till en annan gång.

/Puss och kram på er
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:38:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Om man rör sig i budgetprisklassen så tycker jag man först och främst sk satsa på en bra signalkälla. Sen försöker mam hitta det som passar att koppla på den. Man ska försöka få ett maximalt med välljud ur sitt system. Då kan man börja i vilken ände man vill men det är ändå signalen som bestämmer slutresultatet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:49:54  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Jag är väl döv då som inte hör någon större skillnad mellan bra CD-spelare för 2500 och bra CD-spelare för 15000. För jag anser att det finns bra singalkällor även för lite pengar, det behöver inte kosta mycket för att det ska låta bra.



Om det är till nån tröst är nog jag ändå dövare då jag inte hör nån skillnad på tex en 2700:- DVD och en MF X-DAC (och jag var inte ensam...)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:51:35  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Den som påstår att programkällan är viktigare än högtalarna har inte öron att höra med. PUNKT.



Lite väl magstarkt inlägg tycker jag. Att fördumma andra som tycker annorlunda är ingen bra idé.

Detta är en fråga där tycke och smak styr som jag har förstått det hela. Det är väl bättre att skriva vad man tycker är fördelen, resp. nackdelen med de olika alternativen så får personen som ställde frågan själv ta ställning. Inte säga att "ni som tycker så är dumma i huvudet!".

Edited by - fredde on 2003/04/26 10:07:25
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000