HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En Primare-fråga...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:52:47  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Hej. Är lycklig ägare till en Primare a20mk2 förstärkare. Undrar om det är nån som vet vad det är för skillnad mot min förstärkare och den nyare I20. Anledningen till min undran är att när jag senast var inne på P-E audio i Västerås för att hitta ett par nya högtalare så slogs jag av en sak...
Dynaudio audience 72 spelades med I20 och nu blev jag förvånad. Det spelades rejält högt trots att nivåindikatorn på förstärkaren bara stod på 29. När jag spelar hemma på mina Black Diamond så måste jag upp på minst 50 för att spela lika högt... VAD ÄR TRIXET???
Nån som vet - berätta gärna!

/Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/23 :  16:14:02  Show Profile Send cabasse a Private Message
Är det inte bara att dina högtalare har en sämre verkningsgrad?

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/04/23 :  16:16:31  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
jo, jag funderar på om det inte är så... eller så har I20 kanske fått ett kraftigare slutsteg

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:04:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är inget konstigt. Ibland väljer konstruktören av förstärkaren att klippning sker vid strax efter "kl tolv" och ibland närmare "kl fem". På t ex de flesta billiga prylar så inträffar maximal volym väldigt tidigt på skalan, för att man ska _tro_ att oj! vad den här förstärkaren verkar vara kraftig.

Hoppas du förstod vad jag menar.

/Johan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:17:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag förmodar också att det är som så att det är olika känslighet på högtalarna .Det verkar mest rimligt.

Sedan så är I20 en uppgraderad version av A20Mk2. Primare har senare efter att de integrerade förstärkarna med namnet A före effektsiffran bytt för att skilja ut dem från de rena effektförstärkna.

Men eftersom det är en uppgraderad version så är det inte helt otroligt att de även bytt ut något mer. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/04/23 :  19:17:43  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag tror nog på det Knoppen skrev om volymkontrollen, då den specade effekten på I20 verkar vara densamma som A20mkII.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/04/23 :  22:37:43  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
jag tycker det är märkligt ändå - för det skulle innebära en enorm ändring mellan a20mk2 och I20. Varför skulle de ändra förstärkaren så markant?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Solidmind
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/04/23 :  22:43:34  Show Profile Send Solidmind a Private Message
Jag lånade hem en a20II en vecka innan min I20 kom och jag upplevde samma sak när i20 äntligen kom. Volymen blir hög ganska tidigt men samtidigt har jag inte kunnat få upp den till max volym. på a20 så var 60-65 smärtgränsen för vad som var för högt. på I20 ligger det mer på 40. Vet någon vad de har officielt uppgraderat i I20?

Edited by - Solidmind on 2003/04/23 22:51:22
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/23 :  23:40:51  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Min A30.1 har också en väldigt hög "smärtgräns" Jag kan också lira på upp till 60 på skalan innan det blir för mycket. Nu har ju dock inte mina Carlsson Oa51.3 någon särskilt hög verkningsgrad med sina 87 dB. Men fördelen är ju att man kan ställa in sin önskade ljudnivå mer exakt..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2003/04/23 23:55:04
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:25:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag lånade hem en a20II en vecka innan min I20 kom och jag upplevde samma sak när i20 äntligen kom. Volymen blir hög ganska tidigt men samtidigt har jag inte kunnat få upp den till max volym. på a20 så var 60-65 smärtgränsen för vad som var för högt. på I20 ligger det mer på 40. Vet någon vad de har officielt uppgraderat i I20?"

Frågan är väl vad ni menar med "inte kunnat få upp den till max volym" ,för med min tidigare A30.1 var det aldrig några problem med att få upp den till max, dock så infinner sig detta vid 89 istället för vad man skulle kunna önska 99 på displayen men det är av mindre betydelse enligt mitt sett att se på det.

Det som satte gränsen var den egna hörseln, dvs det var så pass högt så att man måste sänka. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000