HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stående våg eller skivinspelningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:06:50  Show Profile Send Roq a Private Message
Nu när jag klivit upp från min tidigare 4tusen-kr-anläggning till lite bättre grejer låter en del skivor på ett nytt sätt.

Basen är på vissa inspelningar blöt och bumlig för att på andra skivor hanteras rappt och torrt. Är det så att stående vågor kommer vid just vissa frekvenser i basen eller brukar det vara mer generellt över hela basregistret?
Jag misstänker ändå starkast inspelningen.
Några exempel om nån har dessa skivor och kan jämföra....

Front Line Assembly - "Mindphaser" 15-20 sek, 23-27 etc. Här bumlar basen ut ordentligt
Lika så många av låtarna på Gus Gus album - "This is Normal", bl.a. "Teenage Sensation" 26 sek och framåt, "Starlovers" 10 sek. och framåt, "Snoozer" 19sek. och framåt (verkligen djup bas).

Samtidigt som bas-rika Jamiroquais album "Synkronized", Groove Armadas "Goodbye Country", "Lovebox" och Eric Serras filmmusik till "Femte Elementet" hanteras utmärkt vad gäller basåtergivning.

Det kanske ska vara sån bas på de förstnämnda - vad vet jag?
Intressant om nån mer kunde provlyssna innan jag börjar flytta högtalare.

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:15:43  Show Profile Send K-man a Private Message
Inte för attjag provlyssnat just de skivorna, men det låter onekligen som ett "rumsproblem". Resonanserna kan vara väldigt "smala" och bumla fram kanske bara på ett eller ett par tonlägen..... själv har jag ett spann på ca 7Hz där det "bumlar" på.....så spelar basisten mycket i det tonläget så kan det bli riktigt kul...

\\K-man
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:20:07  Show Profile Send ekman a Private Message
bara unddrar skrev du verkligen rätt nu 7Hz?? vilken bas spelar 7Hz??
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:21:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Menas troligen väl att det är ett område om 7Hz som det bumlar i, inte att det är runt just frekvensen 7Hz...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:39:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Gus Gus har jag själv ocg Front Line Assembly har jag hört hemma hos Dole.

Och det är bas kan man säga på de skivorna. Och dessutom ganska lågfrekvent sådan.

Det som i de allra flesta fall sker i normalstora vardagsrum är att det blir stående vågor. Frekvensgången brukar i basregistret hamna i storleksordningen +/- 10 dB. Även hemms hos folk som har väldigt dyra anläggningar brukar det vara så. Det beror väldigt lite på hur högtalarna är utformade utan är en rumslig akustisk egenskap. Dessutom blir ljudet stört i tiden också på så vis att det mycket längre tid att klinga ut.

Att det råkar bli dåligt med vissa skivor beror på att bastonerna är vid lite olika frekvenser. Just där rumsmodens frekvens och musikens (excitations)frekvens sammanfaller, så blir ljudet förstärkt.

Det kan hjälpa rätt mycket att placera om högtalarna. Man kan också sätta upp basabsorbenter, använda parametriska equalizrar, eller göra ett basmodulsystem som inte exiterar stående vågor.


Hälsningar Johan
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:42:01  Show Profile Send K-man a Private Message
Hej Ekman, du läste lite föööör fort

jag skrev ett spann på ca 7Hz...inte att det var vid 7Hz jag hade resonans...

edit: och jag läste inte alla svar innan...såg att ayn redan listat ut min mening.... tack!

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/04/23 15:42:54
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:45:03  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm sant tyckte väl det såg lite skumt ut? =)
det är mer än lovligt jobbigt med sånna grejer
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:06:26  Show Profile Send Roq a Private Message
"Just där rumsmodens frekvens och musikens (excitations)frekvens sammanfaller, så blir ljudet förstärkt."

Knoppen: Det var nåt sånt jag tänkte mig också...
Riktigt fet bas på de skivorna som sagt
Tackar!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:10:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Håller med Knoppen och föreslår att du bygger två basabsorbenter, dvs två lådor av MDF eller spånskiva fyllda med mineralull. Trekantiga placerade i hörnen bakom högtalarna kommer de göra susen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/24 :  01:09:30  Show Profile Send flintan a Private Message
Knoppen;
"eller göra ett basmodulsystem som inte exiterar stående vågor."

Hur fungerar det?
Bara nyfiken.

/
Linus
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:41:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Micke Y: Håller jag inte med om. Genom att bara sno ihåp något sådant så får man inga avstämda basabsorbenter.

Flintan: Man kan ha basmoduler i varsitt hörn i rummet. Tänk så här: När en stående våg uppkommit i rummet, så pendlar lufttrycket med positivt på ena sidan av rummet och negativt på andra sidan av rummet, och sedan växlar det till tvärtom. Jämför med om du sitter i badkaret, då kan du gunga (dvs excitera) vattnet så att det vid Badkarets/vattnets egenfrekvens kan förmå vattnet att bli väldigt mycket vatten på ena sidan och nästan tomt vid den andra, och sedan byter vattnet plats. Ner i badet nu och lek! Genom att "putta" (excitera) på vattnet från två håll samtidigt från vardera ändan, kan du inte excitera den första stående vågen. Man kan även likna det vid en gungbräda där båda barnet gungar i takt, men gungbrädan står still. Ta nu ut barnen i solen och gunga!


Hälsningar Johan.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:08:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
självklart är det bättre att räkna men om man inte vet hur så är det lätt att man inte gör något alls och det är ju det sämsta alternativet. Många gånger kan man få ett förvånandsvärt bra resultat genom att sno ider och propotioner från kommersiella produkter.

det viktigaste var nog ändå att det går att göra något åt men att det krävs lite bastantare saker för att dämpa så ljup bas.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000