HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 qrs tellus..bra eller dåliga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hedran
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:39:09  Show Profile Send hedran a Private Message
blev intresserad av detta märke men har inte hört dessa eller nån annan qrs hgt.men sökt på reviews och åsikterna går isär..mycket t.o.m
allt ifrån ris till ros..någon opartiskt som kan gå in å tala om hur dessa låter,vilken yta de kräver.musikstil mm..och om de skulle passa min befintliga stereo..jag lyssnar på all sorts musik men tycker mina canton ergo dc92 är liiiite för neutrala + är lite känsliga på inspelningar.låter utmärkt å superdetaljerat på akustiska skivor + snällpop..men lite väl ljust å "opersonligt" på tex metal..men det kanske inte är nåt fel..de kanske bara spelar upp vad som ges..
min befintliga stereo är i signaturen..

mobil: 070-7777502
*ny mail* fast.tomme@spray.se

Edited by - hedran on 2003/04/23 12:40:50

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:55:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har haft dem sedan den de först kom ut på marknaden och tycker att de är mycket bra för pengarna som de kostade.De används numera som surroundhögtalare i min hemmabio.

De har ett varmt och trevligt ljud. Kommer förmodligen att fungera mycket bra i din anläggning, inte minst eftersom du tidigare har upplevtden som för analytisk,vilket dessa kan råda bot på. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:37:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Har oxå ägt dessa och håller med om vad whiskyman anser om ljudet.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/04/23 13:38:06
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:41:29  Show Profile Send MaS a Private Message
Hejsan

Jag är ägare till ett par Tellus, jag skulle nog ta allt enormt du hör om dessa högtalare med en nypa salt, dvs dom som säger att dom mördar all konkurens, samt dom som säger att dom låter som om man hällt finkel olja i örona.

Jag har själv ett par som jag valde med hyfsad omsorg, anledningen till att jag gillade dom var att dom spelar med värme. inga konstigheter eller hårda saker.

Var ett tag sugen på att sälja dom då jag var trångbodd å det kunde bli för möe bas.
Men det råder det bot på nu, har väl ett rum på 18Kvm tror jag.
Å dom spelar jättebra hos mig, dock så är sweetspoten begränsad hos mig, men detta beror säkert mer på rummet än på Tellusarna.Det finns ett par som i princip skänkes bort på annons sidan, huuuuuuuuuuuggggg dom som en vårgädda glupskt kastar sig efter min agnade mört i Nissan.

mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/04/24 :  00:49:14  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag är lite skeptisk till sidomonterade baselement, eftersom bas faktiskt har riktning. Någon kanske kan övertyga mig om varför det är bra med sidomonterade basar, förutom att lådan kan göras smalare?
Har ej hört QRS Tellus, så jag borde egentligen knipa käft...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

hedran
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:12:54  Show Profile Send hedran a Private Message
hejsa,,..sidmonterad bas har jag haft tidigare på mina gamla nht 2.5i
det e ingenting negativt..har bas en riktning?
en sub som spelar ner i golvet då? basen är väl i mono?
jag vet inte men tycker att det fungerar..+ att om man vill kan man fejka ett hörn om man ställer lådan mot väggen för att få mer bas om man vill..

mobil: 070-7777502
*ny mail* fast.tomme@spray.se

Edited by - hedran on 2003/04/24 11:13:36
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:53:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tjena! Lyssna på dessa högtalare i Växjö hos Görans hifi. Måste säga att jag tycker de lätt riktigt illa. Lyssna på Kef reference på samma ställe och med samma elektronik (en av de billigare) och den var grymt mycket bättre, och då är ju Kef högtalarna i sig ingen höjdare. Nej mitt råd är att avstå från den högtalare. Men men du kanske kommer att trivas med dem, smaken är ju som sagt som baken....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/24 :  17:55:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag är lite skeptisk till sidomonterade baselement, eftersom bas faktiskt har riktning."

Nja, vid de låga frekvenser där sidomonterade baselement normalt spelar är basen i praktiken rundstrålande. Man kan dock ofta uppleva att det går att säga var t.ex. en sub står, men det är en annan sak och dessutom beror det nog mest på att subben är delad med onödigt flacka filter. Någon ljudmässig finess med sidomonterade basar finns det nog inte, däremot kan man ju precis som du säger göra lådan smalare och snyggare.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/04/29 :  17:11:25  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag gillar qrs sound. Rätt tänkt enligt mig. Fast det är ju en smaksak. Föra att säga någonting tycker jag att i prisklassen spelar man helst inte alls eller möjligtvis hårdrock på Canton, klassiskt och zelmani på NHT2.9 och elektroniskt samt liveinspelningar på Tellus. Vill man ha allt kostar det mycket mer. För att citera en hifi-kompis "jag har aldrig hört yello låta så bra!". Fast då har han inte hört min Saturnusar ännu iofs!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000