HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kombinerad 12V & 5V nätdel... Fungera bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/23 :  03:36:16  Show Profile Send Lash a Private Message
Kommer den här kombinerade 12V & 5V nätdelen att fungera bra? Den ska vara till några 12V reläer, och 5V till en PIC processor och digitaldelen till ett gäng PGA2310 volymkontrollkretsar. Jag vill kunna använda samma transformator till båda, och jag tyckte det här var en enkel-etsad lösning.


7812 & 7805 är TO220 spänningsregulatorer sedda ovanifrån, det gråa på dem är kylplattan.

Edited by - Lash on 2003/04/23 03:42:23

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/23 :  08:05:09  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Hallo. Denna lösning borde ju fungera. Se till bara att du inte överskrider max inspänning på den nedre regulatorn. Dessutom bör regulatorerna avkopplas med ytterligare kondningar (läs databladen för dem).

Det finns ju annars trafos med fler sekundärlindningar... Då får du matningsspänningarna helt oberoende av varandra (galvaniskt åtskiljda) :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/23 :  10:33:53  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Du skulle kunna förbättra den med en separat 5V-regulator till den digitala delen (PIC) och en annan regulator till de kretsar med analoga signaler i. Det skulle iaf i teorin minska risken för störningar mellan digital och analog del, om det sedan går att höra är en annan fråga.

//Magnus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/23 :  16:55:09  Show Profile Send Lash a Private Message
Alla 5V är digitala, jag tänkte köra en egen tansformator till opampar och den analoga delen av pga2310, dem vill ju ha +15 & -15, så det krävs ju ännu en transformator med dubbla lindningar till det. Så det är därför jag så gärna vill ha +5V & +12V på samma transformator. Men jag har inte hittat någon BILLIG transformator än, efla är ju så dyra för en liten transfomrtor. Jag hittade därimot ett gäng billiga på Kjell & CO.


944_driver
Du menar dem två tantalerna till 7805 & 7812? Enligt pdfen stod det att man kunde utelämna dem om det var nära till jätte-kondensatorerna före. Och elfa har av någon anledning slutat med små billiga tantaler, det finns bara ytmonterade kvar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000