HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 tja alla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bas-bjorn
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/04 :  20:58:15  Show Profile Send bas-bjorn a Private Message
jo det är så att jag ska hjälpa svåger att bygga en center
han har nu 1 sådan fast men coatat papper och denna diskanten (en låda)som frontar http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=189
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=172
problemet är att diskanten inte finns i skärmat utförande hur ska vi göra diskanten är det viktigaste i ett biosysteml....

kom med förslag alla som vet att ni kan

Det är rent struntprat att atomen någonsin kommer att leverera energi
Lord Ernest Professor Rutherford 1933


Edited by - bas-bjorn on 2002/08/04 21:00:18

Edited by - bas-bjorn on 2002/08/04 21:41:3

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/04 :  21:21:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Hej bas-björn

Välkommen till DIYsidan. Du vet väl vad DIY beryder.

Inte...

Djup Intellektuell Ytlighet.

Jag vill varna dig och din svåger för en sak.
Jorda inte magneterna med varandra. Det kan uppstå
enorma krälströmmar. En mycket elakartad variant av strömmar som tar sig fram hasande i vertikalplanet. För att inte säga i S-planet där dom har en rent förrödande verkan.

Annars är det bara att blåsa på.

Hoppas att jag inte skrämde dig med min lilla varning.
I så fall ber jag dig om ursäkt och att någon av herrar Moderatorer genast raderar mitt inlägg.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/04 :  21:22:31  Show Profile Send celef a Private Message
Leta upp en skärmad diskant med snarlika prestandan, då slipper du konstruera om delningsfiltret.

Go to Top of Page

bas-bjorn
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/04 :  21:39:44  Show Profile Send bas-bjorn a Private Message
jo seas har ju skärmade diskanter men de är av aludome de låter ju lite vasst i ljudet
jag kommer från minhembio forumet men tänkte att ni kanske besitter lite mera kunskaper innom hemmabyggen (inget illa ment om minhembios medlemar)

det finns ju ett sätt att skärma ett icke skärmat element dvs att sätta en lika stor magnet på diskantens magnet o pressa ihopa dom på det hållet då de stöter ifrån varandra o limmar ihopa dom så...men jag vet ju också att diskantens väden ändras om man gör så men inte hur pass mycket innan man får ändra på filtret :-)


Det är rent struntprat att atomen någonsin kommer att leverera energi
Lord Ernest Professor Rutherford 1933


Edited by - bas-bjorn on 2002/08/04 21:47:4
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:14:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Vifa har skärmade element som funkar helt OK. Läckaget är väldigt litet och det är inga problem att placera centern direkt under TV'n.

Ett exempel

(hantera impedanstoppen vid 1100 Hz så skall detta nog funka)

Vad gäller ert gnabb och gnäll så kan ni själva editera och faktiskt radera era egna inlägg. Fler konstigheter off topic hamnar i papperskorgen.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:31:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej allihopa.

Det fins ett ytterligare sätt att lösa problemen och som fungerar väldigt ofta. Man klipper helt enkelt till en platta i vanlig 3 mm plåt som man lägger mellan högtalaren och tn:n. Jag har själv provet detta på kul en gång med en gammal Sinus 12:a med STOR magnet. Funkar fint när plattan täcker hela tv:ns fotavtryck.
Går förstås att lösa riktigt snyggt, speciellt om man har högtalaren under tv:n.

Känner jag lukten av multikanalskräck här på forum, eller har jag uppfattat det hela fel?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:33:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:


Vad gäller ert gnabb och gnäll så kan ni själva editera och faktiskt radera era egna inlägg. Fler konstigheter off topic hamnar i papperskorgen.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu






Det var ett skämt om du tänker på mitt inlägg , humor du vet.
Tydligen så har du inte samma humor som jag.... synd

ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:40:33  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Denna lilla diskant då? om du vill ha Seas alltså..

http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H1150.pdf



Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:52:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Tonen i era inlägg och sarkasmen var självklart en tolkning från min sida. Humorn föll dessvärre förbi mig.

Jag såg klara personangrepp och inlägg av "off topic typ", därför delete'ades dom.

Nu innehöll ju få av de raderade inläggen nått med anknytning till frågan; Skärmade diskanter, varför mitt kanske allt för ivriga raderande inte var så farligt?!!

Dessutom kan jag inte, dagen till ära, svara på mail idag - servern är nere.




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/04 :  23:09:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

Hejsan!

Tonen i era inlägg och sarkasmen var självklart en tolkning från min sida. Humorn föll dessvärre förbi mig.

Jag såg klara personangrepp och inlägg av "off topic typ", därför delete'ades dom.

Nu innehöll ju få av de raderade inläggen nått med anknytning till frågan; Skärmade diskanter, varför mitt kanske allt för ivriga raderande inte var så farligt?!!

Dessutom kan jag inte, dagen till ära, svara på mail idag - servern är nere.




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu






Helt ok pär , inga sura miner från min sida !
så du vet

ha det bäst
Johan

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000