HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nackdelen med horn och kvartsvågpipa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:49:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har funderat lite grann på olika hornkonstruktioner i syfte att få ner distorsionen. Jag har för mig att man offrar djup i basen och vinner snabbhet och tydlighet ist. Men så kom jag på att hornets bidrag kommer lite senare hela tiden än drivern (det gäller också tl). Det måste ju leda till att ljudbilden blir diffus och ljudet färgat. Det slipper man med ett framladdat horn men dom verkar dyra och krångliga att konstruera.

Hifiarkeologen

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/23 :  19:28:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
brumel,

Om man använder flera horn eller om man använder horn tillsammans med "vanliga" högtalare så måste ofta tidkompensera dem i förhållande till varandra

En annan nackdel med horn är att om man vill erhålla djupbas så blir horn ENORMT stora

Dessutom tycker många att horn är fula ... dock inte jag

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/23 :  19:41:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror jag ska göra ett försök med en Fostex FE 107(eller 127) i en liten veckad kvartsvåg till 80hz. Sen siktar jag på en transmission line sub modell huge för att den behöver jag hursomhelst när vi snackar effektiva högtalare. Jag har Molsons cadprogram till hjälp. Jag har fått till en nästan 4 meter lång line i en inte alltför skrymmande låda.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000