HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subwoofer i vägg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:14:21  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej

Är ny här på forumet men har följt endel diskussioner som har varit här.

Har funderat på att bygga en subwoofer i väggen på mitt rum. Utrymmet jag tänkte bygga i är en sorts inbyggt skåp som har en volym på ungefär 360 liter.

Har tittat på lite olika element som man skulle kunna använda sig av och som inte är allt för dyra.
Simulerade gamma LA 1231 och den skulle kunna trivas rätt så bra i en 360 literslåda. Har simulerat för en portad låda. Vid rördiameter på 20 cm så får man ett rör som är omkring 30 cm långt.

För att driva det hela hade jag tänkt att söka upp någon begagnad förstärkare som kan tänkas vara lämplig. Även något form av lågpassfilter kommer att användas ihop.


Skulle hemskt gärna vilja ha synpunkter på mitt eventuella projekt så jag inte gör något dumt..

/mvh Niclas

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:15:19  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Gamma gör fina billiga Basar, men dom har inte så lång slaglängd, och tål väldigt lite effekt, så man behöver många av dom eller så får man köpa en annan bas. Om man inte nöjer sig med att spela mycket lågt...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:31:45  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Okej.

Tack för infon..

Ingen som vet någon annan bas som bör fungera att även spela högt med? Köpa många billiga kanske?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:40:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle rekomendera:
Adire Tempest 15"
Stryke SAE-1503 15"
Dom kostar strax över tusenlappen och skulle passa bra i en låda på >300liter

Ett alternativ skulle vara två stycken: Peerless 315SWR39/134 THSX-4L-AL SLS 830669, dom kostar 795,- på Hifikit


Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:59:27  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
tackar.

Var skulle man kunna få tag på de två övre?

har inte sett dem förrut.

/Niclas
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/23 :  01:13:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dom köper man från tillverkaren direkt billigast och enklast.
http://www.adireaudio.com/
http://www.stryke.com/

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:31:48  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Oki

Dom ser faktiskt väldigt bra ut. Hur pass kraftig förstärkare skulle man kunna behöva?

Skulle hemskt gärna tips på inte så jättedyra förstärkare. Studerar fortfarande så pengarna räcker inte till hur extrema saker som helst ...tyvärr


Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/23 :  14:04:44  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle välja en Apex Senior, den kostar bara $179,95 och kan fås ytterligare 10% billigare...
http://www.apexjr.com/Apexsenior.htm

Som du ser kan du också få den till det ännu bätre klumppriset med en Styke sub för ändast $300 totalt!
Tror även här dock man kan få 10% ytterligare rabbat.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/04/23 :  14:51:29  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Tror säkert att den är jättebra. Blir tyvärr lite för dyrt för min plånbok..

Om man skulle få tag i en begagnad förstärkare och eq. skulle det kunna fungera?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/04/23 :  14:54:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Alexi: Vad tror du? Skulle Apex:en trivas med Tang-band 8:an och en LR-korrektion???

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:01:25  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Lucifer, du kan ju se hur mycket effekt du behöver när du simulerar LR-filtret.
Men 8"aren klarar väll inte så mycket mer?

niclas, alltså du behöver en heldel effekt för att kontrollera basarna, det är inte lätt att hitta beg monoblock som har >200W för under 1000kr.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/04/23 :  19:42:58  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Jo jag förstår ju att det behövs en hel del. Får kanske genomföra projektet senare. Tror nog att det skulle kännas bättre att göra det ordentligt på en gång..

Kan ju förresten tillägga att mitt rum är så stort, bara på ungefär 4*4 meter och dessutom snedtak. Man kanske inte behöver så extremt stora element utan istället några mindre element som man inte behöver förse med lika mycket effekt?



Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:37:29  Show Profile Send celef a Private Message
ljudia har ett 12" element med intressanta data: fs 24hz, qts 0.45, vas 125 liter, xmax 12mm (wow!!), pris 595:-
ett flertal sådana borde ju kunna prestera tycker man ju, iaf till det priset!

sound pollution
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/23 :  23:28:49  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
låter som fina Data, 2st såna och en fin stärkare kan nog ge endel bas

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:42:42  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
ska subban vara aktiv? när du ändå har köpt ett slutsteg så tycker jag att det är lika bra att satsa på det.

vad gäller elmeneten så tycker jag att du inte ska ta i så du spricker. I ett så pass litet rum så borde det räcka med två 12" basar för att få ett gött tryck... men det beror ju lite på vad man har för krav. jag har två 10 tummare i ett ungefär lika stort rum och det räcker långt...fast de har ifs lång slaglängd (peerless SWR257)

lycka till

| Hemsidan |
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000