HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 knasterproblem med förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/08/04 :  20:16:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hur göra?
Har en förförstärkare Electrocompaniet 4,5 och när jag rör volymknapparna (separata för båda kanalerna) så knastrar det!! Mycket irriterande....dock låter det endast "knirrknarr" vid lägsta tänkbara volym. Är det vanligt problem? Svårt/dyrt att lösa?

Tackar för tips,
Dan

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/04 :  20:33:48  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Menar du att det knastrar i högtalarna?
I så fall är det nog potentiometrarna som behöver lite service.
Brukar räcka med sprayning/rengöring, ett byte bör inte heller vara alltför dyrt.
(om den modellen har vanliga potentiometrar?)
Prata med en elekronikreparatör på din ort, eller generalagenten.


//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/08/04 :  21:03:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ja, det knastrar alltså i högtalarna!
OK, det var något sådant svar jag hade hoppats på :) att det är hyfsat enkelt/billigt att fixa.

Tackar och bugar för inlägget,
Dan

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/04 :  21:03:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
I många fall så räcker det med att man motionerar poten - d v s vrider den fram och tillbaka många gånger. Men det är oftast inte verksamt så länge, precis som att spraya poten med 556. Byte av pot är nog det bästa.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/04 :  21:39:36  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Testa med kontaktspray med olja plus motion av poten.
kan räcka med det annars byt potarna de klarar men ju själv åxå
bara att kolla värdet och om det är log eller lin oftast log.
så är det bara att lossa dom gamla och byta till nya av förhoppnings vis god kvalitet.

ps aldrig 5-56 i elektronik.ds

lycka till


Mikael (El-tele Reparatör som helst lagar gamla saker men inte jobbar med det numera)

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/08/04 :  21:42:17  Show Profile Send SW a Private Message
Det är ett ganska vanligt problem med just EC:s försteg. Har sett det diskuteras på ett norskt forum. Byt poten om det är lätt att göra det. Att spreja brukar bara verka en tag sedan kommer det tillbaka.

S
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/08/05 :  15:04:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tackar för många förslag och tips!
Helt suveränt med ett sådant här forum för både nyinitierade och proffs....

Go to Top of Page

keyzer
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/08/21 :  22:54:42  Show Profile Send keyzer a Private Message
Nedanstående förmodligen mot bättre vetande. Känsliga läsare kanske ska blunda ;-)

Jag hade samma problem med min förstärkare. Den är dock betydligt mera ålderstigen (12 år). Jag använde något som heter Kontakt60 vilket jag införskaffat på Clas Ohlson. Det var dock lite trixigt att komma åt och spraya in i pot:en och jag sprayade därför rätt så frikostigt där det verkade gå att komma åt. Vad jag inte la märke till direkt var att överskottet rann ut i en annan ända av pot:en och bildade ett flodsystem i miniatyr över själva mönsterkortet... Iiiiichh, mindre bra, var tanken som slog mig nu. Hämtade lite hushållspapper för att få bort klägget och upptäckte vid torkningen att jag fick med en hel del smuts (lite damm hinner ju krypa in under 12 års tid). Efter att ha låtit allt torka upp över natten så var det så dags att koppla in förstärkeriet igen och lyssna. Inge knaster men dock en inte alltför angenäm doft som spred sig från förstärkaren. Resterna från rengöringsmedlet luktade inte mumsmums precis när förstärkaren började bli varm, påminde om doften av smält stearin ungefär... usch. Tänkte att jag får väl försöka göra rent ordentligt då. Blåste bort all lös smuts med lite tryckluft, därefter kontakt 60 över kortet, sedan kontakt WL. Rengjorde alla kontakter baktill på förstärkaren också när jag ändå var igång. När väl rensningen var klar så fick förstärkeriet torka ett par timmar denna gång. Inkoppling igen, tänkte att nu har jag verkligen gjort mig förtjänt av en stor rökpuff när jag trycker på förstärkaren, och sedan fick förstärkaren värma upp. Lite "stearin"-doft men bara svag sådan denna gång. Började lyssna av en CD-skiva och satte mig i lyssningsfotöljen. Nog lät det bra märkligt nu tyckte jag först... men så upptäckte jag att det faktiskt lät mycket bättre än före "städningen". Så vad vet jag, en gammal förstärkare kanske kan återvinna lite av sin forna storhet med lite rengöring under skalet. Försökte sedan (tillhör typen som gärna gör fel först för att sedan lära) att leta på nätet efter hur man egentligen skall bära sig åt men hittade ingen bra information i ämnet. Någon kanske har tips att dela med sig av?

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:35:29  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Välkommen till forumet!

Tur att du inte kände till Murphy´s lag:

"Om något kan gå åt helvete, så gör det!"

Keep On

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/08/22 :  07:29:27  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Använd ALDRIG 556 i hemelektronik, det finns speciell rengöringsspray för ändamålet, kolla på ELFA.
Men prova först att ta kontakt med Electrokompaniet och förklara vad det är du vill ha, dom brukar skicka just pottar som krånglar helt utan kostnad.

mvh

Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:17:23  Show Profile Send StefanN a Private Message
Helrenoverade en ~20 år gammal NAD3020 som såg ut att ha bott i ett garage de senaste 10 åren. ALLT knastrade så fort man petade på det.

Recept:
Sprayade med CRC's Electronic Cleaner RIKLIGT. Inget torkande för att få bort damm etc, spolade bort det. Gick åt en flaska, men det finns inte ett spår av knaster kvar i någon pot. Men då skall det ju tilläggas att den har väldigt öppna potar, så att man kommer åt att spola. Även ljudet förbättrades markant.

(Som parentes kan tilläggas att det fräste en stund när man slagit på den. Efter en stunds letande kopplade jag förbi on/off-kontakten och det blev tyst. Det var alltså brytaren som nätt och jämt slog till. Bytte den och allt var frid och fröjd igen.)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000