HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är detta för D/A omvandlare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/22 :  13:57:37  Show Profile Send matså a Private Message
På min cd står det: Pulse edge modulation differential linearity erroless Digital/audio converter.

Nyfiken vad det betyder och om det är bra?

Min fotosida på flickr

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/22 :  15:57:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det låter som att det är en "enbits"-DAC som de har hittat på ett fint namn för. Generellt har multibitars-DAC:ar presterat bättre i de flesta lyssningstest jag gjort.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:46:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Knoppen, kan inte multibitsdacar tappa i linjäritet när de åldras, till skillnad från enbitsdacar?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:56:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej B Peter!
Vi sågs ju på Gignosmässan och allt, tjena!

Jo, sådana som kan trimmas med externa potentiometrar, de kan vara känsliga med ålder. Det kan ju hända att någon skruvar på dem(?), att det blir glapp, m m. Dessutom är de ibland känsliga för temperaturväxlingar. Dock inte så att ljudet blir extremt dåligt eller så, det är snarare åt det marginella hållet.

Jag har dock inte själv stött på att någon multibits-DAC har blivit dålig på äldre da´r.

Johan.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/22 :  20:44:43  Show Profile Send matså a Private Message
Jag bugar och tackar för svaret, Knoppen. Det är min JVC XL -V230 som kostade 1000 kr för några år sedan. För dom tusen spelar den väldigt bra. Men jag har för mig att Marantz (inte säker på att det var dom) hade en enbitare och pressen sa att enbits var bättre än flerbits. Detta är något jag har fått för mig, men jag kan ha drömt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000