HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LTS F3+dämpvägg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/04/22 :  00:06:45  Show Profile Send CK a Private Message
LTS F3+dämpvägg?

Är det en dålig kombination med
tanke på att det tex. dämpas ner till 100hz
och om bas elementen spelar mot dämp väggen.
skulle det då bli en svacka i frekvensgången?


sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/22 :  11:49:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

jag tror du behöver fundera en stund och omformulera din fråga.

Vilket rum, storlek, beskaffenhet, material, vilken anläggning osv....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:40:01  Show Profile Send AU a Private Message
Detta är nog en fråga för någon som har bättre kunsakper än jag har om akustikreglering (tex Knoppen).

Delnigen hos F3 ligger runt 170 Hz, det innebär att du kommer ha stor nytta med din dämpvägg oavsett om väggen dämpar lite runt 140 Hz eller ej.
Jag gissar att inverkan av väggen under 170 Hz är klart mindre än inverkan från hur rummet i övrigt är beskaffat.

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:50:02  Show Profile Send Conan a Private Message
En dämpvägg är ett utmärkt sätt att få kontroll över de tidiga reflexerna bakom och vid sidan av högtalarna, och detta är (i de allra flesta fall) bara en fördel. Ur den aspekten är det ingen skillnad om du använder ett par F3:or eller någon annan högtalare. Om man sedan ser saken ur ett helhetsperspektiv kommer dämpväggen självklart att påverka hur ditt rum samverkar med högtalarna även i frekvans- och tidsdömänen, men eftersom svenska hem i allmänhet är gakska kalt inredda är nog dämpväggen bara till nytta. Det som brukar kallas "överdämpning" (bumlighet i basen, otydlig/instängd diskant) har ofta sin förklaring i att det *saknas* dämpning i de lägre frekvenserna. F3:an ska ju vara rätt baskapabel långt ner i registren så den kan nog sätta fart på rummet ganska ordentligt...

Mitt förslag (om ditt rum är av "normal" beskaffenhet och inte är för litet (+20m2 t.ex.) eller övermöblerat) är att bygga dämpväggen och sedan undersöka efteråt om det behövs ytterligare åtgärder. Skulle du ha t.ex. frekvensproblem i basen är det nog inte dämpväggens "fel". Ditt rum behöver då mätas upp och analyseras mer noga av akustiskt kunnigt folk.

Är du nöjd med dina F3:or? Det vore intressant att få en kort beskrivning om hur du tycker dom spelar. Har tyvärr själv aldrig haft möjlighet att lyssna på dom.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:04:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OK, det kan aldrig bli för mycket dämpvägg. Skönt att veta !

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:49:27  Show Profile Send CK a Private Message
Ok...

tackar för svaren.

vad jag menade var att F3:orna utnyttjar väl rummet när dom spelar bas eller har jag fel?

Och då undrade jag om det skulle påverka basen negativt om man dämpar med tex. en dämpvägg bakom högtalarna.

Har för övrigt ett normalt rum på ca 20m2 (3,6x6m) och spelar på längden, det funkar bäst så (minst bas resonanser).

Skulle man inte kunna bygga lösa lådor(av typ dämpvägg) på ca 0,5x2m
och ställa i hörnen bakom högtalarna?
Det borde ju bli någon förbättring, om inte så är det väl bara att
slänga dom.







Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:35:30  Show Profile Send Conan a Private Message
CK,

Jo, alla högtalare utnyttjar rummet när dom spelar i.o.m. att man får en generell förstärkning i de sista oktaverna. Jag skulle tro att F3:orna är designade med en lätt sluttande basrespons i frifält för att dom ska få en så rak respons i "vanliga" rum som möjligt och därmed en netural klang även i djupaste basen. Det du däremot som du vet vill undvika är kraftiga basnoder som uppträder i ditt rum och brukar ge upphov till en utpräglad bumlighet vid vissa precisa frekvenser.

En dämpvägg har nog mycket begränsad inverkan på frekvenser under 100 Hz, men däremot kan dämpningen av högre frekvenser göra att basen uppfattas som mer framträdande. Problem i basen åtgärdas på annat sätt än med relativt tunna dämpväggar, men här får nån med specifik kunskap svara mer ingående.

Om du ska placera ut lösa paneler av dämpvägg skulle jag nog inte sätta dom i hörnen bakom högtalarna utan i första hand försöka dämpa ut tidiga reflexer. Den mest kritiska kommer på sidoväggen mellan högtalaren och din lyssningsplats. Jag kan tänka mig att dina högtalare är placerade ganska nära sidoväggarna med härledning av att du spelar på längden av ditt rum. Att dämpa ut denna reflex är nog prio ett för din del. Som andra prioritet skulle jag kanske sikta in mig på att dämpa reflexen som kommer från väggen bakom dina högtalare och som refleteras direkt mot din lyssningsplats (mitt emellan respektive högtalare och centrumlinjen i rummet).

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/04/24 :  17:26:00  Show Profile Send CK a Private Message
Conan,

Sido väggarna mellan högtalarna och lyssnings pos. är
redan dämpade med paneler(dock inte av typ dämpvägg).

Det blev ett jättelyft med dom och jag hade tänkt
att förbättra ytterligare.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/24 :  18:25:44  Show Profile Send mag a Private Message
Om du ska dämpa väggen bakom högtalarna så är det bra att spara en kal yta i mitten, jag kommer inte ihåg förklaringen till varför men någon annan kanske gör/kan.





//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/04/24 :  19:22:38  Show Profile Send CK a Private Message
Mag,

Det är tänkt så för jag har fönster mitt på den väggen.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/25 :  00:58:05  Show Profile Send mag a Private Message
Då löste det sig "automatiskt" då :-)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/04/26 :  08:19:54  Show Profile Send CK a Private Message
Skulle man inte kunna dela F3:orna aktivt och köra genom en Behringer 1124 (digital parametrisk eq) och filtrera bort dom
lägsta resonans topparna i basen som man har svårt att dämpa?

Då borde man väl få till frekvens kurvan rätt så bra.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000