HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp mig med mitt rum...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/04/21 :  19:56:48  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan.
Har ett tag gått och funderat över hur jag skall fixa akustiken i mitt rum. Hade tills i går en dyna till utemöblernna bakom högtalarna men de försvann i går. Detta medförde en klar försämring av ljudet vilket inte var så bra.

Satt tidigare idag och läste igenom några länkar som jag hittade här på forumet. Av dessa blev jag inte ett dugg klokare utan fattar nu inte att det kan låta som musik ö.h.t. i mitt rum.

Eftersom jag fortfarande bor hos mor och far så hyser jag alla mina prylar i ett rum som mäter 3,5x3,5m. Här inne trängs alltså säng, fåtölj, datorbord, bokhyllor m.m.

Högtalarna jag har är på tok för stora för rummet men jag tycker att det låter ganska så bra ändå. Men allt kan bli bättre. Då mina öron inte är särskilt tränade så tycker jag det är svårt att beskriva hru det låter och vad som är fel.

Att basen är lite bumlig är ju inte så konstigt men dynaorna bakom högtalarna hjälpte ganska bra. Sen är det möjligtvis ljudbilden som är lite ihoptryckt men det är rummet som är lite litet.

De saker som jag tänkt att bygga är i så fall ett par dämpmojänger att ha bakom högtalarna och nån liknande grej fast större att ha på väggen bakom huvudet.

Problemet är att jag inte vet exakt vad jag skall bygga, hur jag skall bygga dem och vad jag skall bygga dem av. Det hoppas jag att ni kanske kan hjälpa mig med. Här är även ett par bilder på det hopplösa fallet ;-)









/Ola

Edited by - Tifosi on 2003/04/21 20:05:22

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/21 :  20:25:37  Show Profile Send n0p a Private Message
Compact Living ngn ;) Ser nästan ut som hemma hos mig... med enda undantaget att jag inte bor hemma hos mor och far :(

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:08:20  Show Profile Send celef a Private Message
skaffa glasullsskivor, typ vvs-skiva, klä dem i nåt snyggt akustiskt genomskinligt tyg, ju tjockare och större (yta) dessto mer lågfrekvensabsorbtion som regel. som ett xtra skydd för att minska risken för att glasullsfibrer frigörs kan man mellan ullskiva och tyg klä me akustilux.

sound pollution
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:17:11  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Tja lite trångt är det ju. Fast när det ända sättet att få ett bättre rum är att flytta så får jag ha det trångt ett tag till.

Akustilux??? Öh, va?
Glasfiberull och tyg. Hmm vilken tur jag har att vi just har rivit några väggar på jobbet och att morsan har en tygaffär.
För att stadga upp plattan lite så kanske man skall ha nån skiva av något slag bakom. Är det något material som är att föredra där? Masonit kanske är smidigt men är det bra?
Om jag har en platta som är ca 50x150cm och sedan har 2 lager 10cm tjock ull på den. Skulle det funka bra att ha en sådan bakom högtalaren? Och sen en platta på 100x140cm med 1 lager ull att ha på bakväggen? Då passar Ferrariflaggan perfekt på den.
Kan det funka? Är det nån speciell ull som är bra eller funkar begaganad väggisolering?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:25:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Och sen en platta på 100x140cm med 1 lager ull att ha på bakväggen? Då passar Ferrariflaggan perfekt på den.


Det märks att du ÄR en tifosi!

Själv är jag mest en Lotussnubbe när det gäller sportbilar och definitivt McLarensnubbe när det gäller tävlingsbilar men det blir nog en Alfa som nästabil...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:32:33  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Egentligen är det väl bilar i största allmänhet som är ett intresse men det är för Ferrari som hjärtat bankar. Jag ser hellre kul spännade racing än att en Ferrari ska vinna. En Alfa skulle ju inte sitta fel. Det är ju del av samma grupp innom Fiat som Ferrari.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:45:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kul!

Lite synd att Ferarri lider av samma problem som Porsche - ägarna vill h de mer för deras staus än för hur fina de är som bilar....
Var ute på Alfa-spejarrunda idag och såg två moderna Poschar glida runt och två Ferrari men ingen Lotusar...

Alfanissar och Lotusnissar verkar vara mer lika - Gasglada typer!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/22 :  10:00:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Väggisoleringen funkar bra.
Eftersom du inte vet vad som är fel så är det bara att experimentera.
När du har tillgång till isoleringen, så placera den bakom högtalarna och pröva dig fram till hur mycket du behöver.
Ju tjockare isolering, ju längre ned i frekvensbandet dämpar du.
Ju större yta, desto mer dämpning får du.
Anledningen till att du måste pröva dig fram är att man inte får jämn dämpning i hela frekvensbandet utan att diskanten dämpas mest.
Detta är helt normalt i ett rum och högtalarna är konstruerade för det.
Men risken är att man får för mycket dämpning i de övre resisterna vilket leder till ett dött och livlöst ljud. Så hur mycket dämpning du behöver beror på rummet och möblemanget.
Det är möjligt att det är reflexer från väggarna som spökar för dig.
Isoleringen bör då placeras där reflexerna uppstår.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/04/22 :  10:24:16  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag får väl ta och testa lite då. Får hoppas att det finns några isoleringsbitar som är någorlunda stora och kan stå av sig själv.
Om det är reflektioner från sidoväggarna som stör så är det ju lite bökigt att placera isolering där. Det är ju fönster på den ena väggen och en bokhylla på den andra.
Borde inte bokhyllan agera lite som en diffusor eller nått? Jag kanske borde skaffa en kraftigare gardin som jag kan dra för fönstret.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/22 :  10:48:37  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Prata inte skit om oss Porschetyper nu

//Magnus (944 -83)
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/04/22 :  11:42:23  Show Profile Send Tifosi a Private Message
944an är ju ens ingen riktigt riktig Porsche. Den är ju byggd av Audi. Fast den kan ju va kul å köra ändå.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:18:13  Show Profile Send 944Driver a Private Message
och Boxtern är en Saab... (samma fabrik)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/22 :  17:19:35  Show Profile Send celef a Private Message
dessto fler prylar du har i oordning dessto bättre! nu får jag säkert smäll på fingrarna från övriga men jag tycker absolut att du ställa högtalarna mkt nära sidoväggarna, med fördel kan du även klämma in en liten dämpkudde mellan högtalare och sidovägg i höjd med diskant o mellanregister för ett renare ljud, på väggen bakom lådorna krävs större doningar pga det större avståndet.

sound pollution
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/04/22 :  17:30:30  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Celef:
Intressant idé. Får ta å fundera en stund om det går att lösa möbleringsmässigt. Det kanske även får til föjd att ljudbilden blir bredare eftersom högtalarna kanske hmanr en extra halvmeter isär.

hmm. Här krävs en riktig funderare.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/04/22 :  17:37:10  Show Profile Send tengil a Private Message
grabbar, grabbar... inte bråka bilar nu!

Tifosi: Blir nog kanon att använda ferarriflaggan som klädnad!! Prova iaf! behöver du köpa glasfiber så kostar det iaf inte speciellt mycket!

Man anar inte hur mycket placeringen inverkar på ljudet, förrän man testat lite grand! och det är väl inte så jobbigt det heller!!!

Lycka till.. hoppas det blir bra!

Edited by - tengil on 2003/04/22 17:38:58
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:44:36  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jo, placeringen är helt klart mycket viktig. Problemet är ju att jag har för mycket prylar i rummet.
Om jag skall försöka flytta isär högtalarna så att de hamnar närar sidoväggen så måste jag möblera om helt och hållet. Troligtvis även slänga ut nått. Än så länge har jag inte kommit på en fungerande lösning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000