HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 några kortisar Jorma
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  07:58:52  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tjenare jorma jag har lite frågor ang usa import som du skrev om på hm forumet. Jag vet inte om du kan svara på allt, men du har ju lite erfarenhet av det iallafall. Jag tar punkt för punkt.


* USApriserna uppges alltid utan Amerikansk moms.
-- Alltid? Prices incl vat, hur hög är amerikansk moms? Är den avdragsgill på något sätt?

* På priset tillkommer frakt. På inköpspris och frakt tillkommer tull. Ovanpå detta kommer momsen. Det går att fuska med detta, men det är inte riskfritt.
-- Vad är tullens avgifter? Procentuellt? Visst är det skillnad om varorna skickas som vanligt paket privat person till privat person eller som gåva?

Hur lång brukar leveranserna från staterna vara?

Hur löser man betalningar till staterna.

Dessa frågor gäller inte parallelimport utan det gäller märken som inte har distrubitörer i norden(europa?)

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/06/17 :  10:31:27  Show Profile Send Patrik a Private Message
s.m.f, om du inte redan gjort det tipsar jag om ett besök på http://www.tullverket.se . Bl.a. http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf är läsvärd. Se mer under "För Privatpersoner" -> "Privatimport".
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/17 :  13:16:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


* USApriserna uppges alltid utan Amerikansk moms.
-- Alltid? Prices incl vat, hur hög är amerikansk moms? Är den avdragsgill på något sätt?


* På priset tillkommer frakt. På inköpspris och frakt tillkommer tull. Ovanpå detta kommer momsen. Det går att fuska med detta, men det är inte riskfritt.
-- Vad är tullens avgifter? Procentuellt? Visst är det skillnad om varorna skickas som vanligt paket privat person till privat person eller som gåva?

Hur lång brukar leveranserna från staterna vara?

Hur löser man betalningar till staterna.

Dessa frågor gäller inte parallelimport utan det gäller märken som inte har distrubitörer i norden(europa?)



* inernetsajter och magasin typ Stereophile, så är ingen VAT med i priserna som uppges där. Det betyder att det vagår heller ingen VAT när du handlar från USA. Så den behöver du aldrig dra av.

* Tullvgiften på hifiprylar ligger på 4,1%. Det tillkommer moms även på tullavgiften.

"Visst är det skillnad om varorna skickas som vanligt paket privat person till privat person eller som gåva?"
Detta är ett sätt att fuska på som tullen känner till. och det är som sagt var inte helt riskfritt.

*Leveranstiden varierar mellan 2 dagar upp till ca. 2 månader beroende på hur bråttom man har. Den längre båttransporten är också det billigaste sättet.

Du kan betala med kreditkort, som vid större summor blir dyrare pga.
sämtre växelkurs än bankernas, och ofta kräver amerikanen dessutom
betalt för sin kostnad. 2-4 %.
Annars är det bank eller postgirot som gäller.
Och alltid i förskott.
Så det gäller att man handlar från ett pålitligt ställe.



Jorm
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  14:01:49  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tackar för infon.
Skall plöjaigenom informationenoch se hur frakt och betalningsbitar skall lösas för att se om det kan bli en ok deal.

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  17:22:43  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Produkterna jag hittade var med amerikansk moms, visst dras den av om man handlar från sverige, hur hög är den amerikanska?

Kanske kan man dra av den amerikanska momsen, betala i staterna och frakta som vanligt paket ? Kankse ingen hifi fråga.. men, men..

Produkten har ju ändå ingen generalagent här.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/17 :  17:37:27  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad är det du ska ta hem???







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/17 :  18:37:58  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hej Pjotre, med risk för att låta "töntig" så vill jag ännu inte säga vad det rör sig om, då jag har en del planer på att själv vid tillfredsställelse ta mig an produkten i fråga och jag vill inte att någon annan ska hinna före.

Har ett fint läge, inte en hifihandlare på 20mils radie, en vindslägenhet ledig ovanför som hyresvärd kunde ge otroligt bra pris på(stort överflöd av lgh här). Att bo under och ha en lgh över med tre rum som man kn bygga och pula hur mycket man vill med är ju en dröm, för att inte säga vad det skulle vara att få ha sitt intresse som affärsidé.... om än på hobbynivå utan några stora vinst visioner.

Ni med erfarenhet får gärna komma med råd och tips.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/17 :  18:56:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Momsen är olika i olika stater, blir lite rörigt att skriva med moms då i tidningar som täcker hela USA....


Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/17 :  19:06:36  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej Pjotre, med risk för att låta "töntig" så vill jag ännu inte säga vad det rör sig om, då jag har en del planer på att själv vid tillfredsställelse ta mig an produkten i fråga och jag vill inte att någon annan ska hinna före.




Nej nej, det är inte töntigt! Jag förstår precis! Men blir ju väldigt nyfiken...







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000