HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur har ni placerat era högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/04/19 :  22:29:36  Show Profile Send regner a Private Message
Tjenare gott folk!!

Det skulle vara kul att få en inblick i hur ni har placerat era högtalare, om ni har "vinklat in" dem (isåfall hur mycket) och även hur era lyssningsrum ser ut.
Ange även gärna vad ni har för burkar.

mvh

Micke

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/19 :  22:46:22  Show Profile Send desoto a Private Message
Rum rektangulärt 4x6m. Högtalare Mumma-Audio Mosen med basunderdelar. Lyssningsposition en meter in från bakkortväggen. Högtalarna längs ena kortväggen ung 50cm ut från var vägg, den placering hittils som jag funnit kopplar bäst till rummet i fråga. Vinkling ung 30grader inåt. Helt utan invinkling är kanalseparation och spridning mkt bra om man sitter mitt för. Tycker dock att endera högtalaren tar överhanden då man sitter vid sidan av mittposition, och har därför vinklat in så att man sitter off-axis den högtalare som är närmst om man inte sitter helt centralt.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/19 :  22:59:57  Show Profile Send fredde a Private Message
Linn Tukan.

8 cm från bakvägg, ungefär 150 cm mellan högtalarna. Vinkling ca 4mm.
På alla högtalare jag haft hittills har det varit så att vinklingen har varit den mest knepiga biten att få till. Vissa låtar låter otroligt bra med mycket vinkling men på andra låtar hör man efter ett tag att det är något som inte stämmer. Har låtit mig luras ett bra tag men har (förhoppningsvis) lärt mig nu!

Observera att detta gäller för de högtalare jag ägt och det är inget som jag säger generellt.

Lyssningsrummet är ca 25 kvadrat och rektangulärt.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/19 :  23:40:22  Show Profile Send Aton a Private Message
60 cm från främre vägg, 140 cm mellan högtalarna. Assymetriskt placerade längs rummets långvägg med början 80 cm från vä sidovägg.
250 cm till lyssningspositionen som är 50 cm från bakre väggen. Ingen inåtvinkling.

JM lab golvhögtalare Cobalt 816.

Edited by - Aton on 2003/04/19 23:40:53
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/20 :  09:58:29  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Öppen baffel med 12" bredbandare. Vid lyssning drygt 1 meter ut från bakvägg invinklade. Rummet är ca 4 x 5 meter
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/04/20 :  13:01:09  Show Profile Send JMlab a Private Message
87 cm från främre vägg 2,10m mellan högtalarna assymetriskt placerade längs långvägg 3.10m till
lyssningsposition 1,36m till närmaste sidovägg invinklingen är 4 cm högtalaren är
JMlabs Mezzo Utopia

Mvh
JMlab
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/04/20 :  14:08:31  Show Profile Send aaight a Private Message
120cm från främre vägg, 205cm mellan högtalarna, symetriskt placering längs kortvägg med ca 102cm till sidovägg.
250cm till lyssningspositionen som är 70cm från bakvägg. invinkling så att jag precis ser en liten bit av ht-sidorna som är mot varandra.
jmlab mezzo utopia
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/20 :  14:15:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Om jag hade Mezzo Utopia kunde jag nog också vinklat in mina
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/04/20 :  14:18:53  Show Profile Send rowa a Private Message
Har mina mellan mitt databord, 150cm mellan högtalarna, 200cm till lyssningsplatsen, högtalarna står 40cm från bakväggen,

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/20 :  14:56:42  Show Profile Send pesa a Private Message
Rummet ar ca 7x9m och takhojden ar 2,70m. Jag har hogtalarna langs langvaggen lite (Off-center) for att ha dem mitt emot en gardinpersienn som kan dras for (utgang till altan). Avstandet fran bakvagg ar 85cm och fran narmsta sidovagg 2,5m. Jag har vinklat in hogtalarna sa att de spelar rakt mot lyssningspositionen och jag har ocksa lutat hogtalarna bakat sa mycket som spikes'en tillater. Hogtalarna ar 225 cm isar och avstandet fran varje hogtalare till mittpositionen ar faktiskt langre, ca 270 cm. Jag haller fortfarande pa och experimenterar med invinkling och avstand...

Hogtalarna ar Vienna Acoustics Beethoven.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:09:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Högtalarna ända in mot bakväggen (3-4 centimeters avstånd kanske). Pekandes helt rakt ut från väggen.

Man kör ju Carlsson!

/Erik
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/04/20 :  20:02:07  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Har mina Proteus ett par dm från bakväggen. Jag har KRAFTIG toe in. Högtalarnas förlängda axel korsar varandra en liten bit framför lyssningspositionen, vilket i praktiken är dryga 30 grader

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:52:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mina QRS Saturnus står med c:a 1,6 meter emellan. C:a en decimeter ut från bakväggen.

Jag hade dem tidigare mot min yttervägg i lägenheten men det blev för markant återgivning av basregistret. De är ej inriktade, utan jag vill helst ha den stereoåtergnvning som det blir med dem rakt fram.

De är även dämpade i diskantregistret. Tycker att det tidigare var för markerat.

Min QRS Tellus står invinklade med 2,5 meter mellanrum. Min QRS Callisto står på TV:n men skall förmodligen snart lyftas upppå en hylla ovanför TV:n. Där har jag valt att låta slavbasen vara aktiv. MvhKristofer
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:09:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ca 46 graders vinkel med bisektrisen rakt fram mot lyssningspositionen och med yttersidorna av högtalarna synliga från den samma. Avståndet från den närmanste frontbaffelkanten till frontväggen har det mindre optimala avståndet 48cm men då finns där 12cm högdensitiv markisoleringsplatta från Echophon med en yta av 0,84 kvadratmeter bakom varje högtalare i den geometriska reflekxen mellan högtalaren och lyssningspositionen

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/04/22 :  04:04:50  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
JMlab Alto Utopia.

2cm invinkling. 2m mellan högtalarna och 2,3m till lyssningsposition. Ca 70cm från bakvägg.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:50:43  Show Profile Send n00b a Private Message
Mitt vardagsrum går ihop med min hall och bilder 1 stort rum.

Vardagsrumet är på ca 6x4 och hallen på 4x6 så det blir ju ett rätt så stort rum tillsammans. Nu så har jag mina högtalare stående med baksidan mot hallen så jag har ett helt rum bakom kan man säga. Detta fungerar bättre än man kan tro och man förlorar inte så mycket bas som man kan tänkas tro, själklart lite mindre bas men helt ren. Jag får också ett fruktansvärt djup i stereobilden. Högtalarna är också väldigt invinklade mot lyssningsposition. Det är 3m mellan högtlarana och ca 3.40 till lyssnings position.

Jag kunde inte ha mina 1.3se på något annat vis då jag fick någon form av resonans runt 30-60hz någonstans

Härligt att vara tillbaka på hififorum efter en tids avstängning =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/04/22 12:52:36
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:39:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjena nooben!

Varför blev du avstängd?


Och ekman e tebaks. Det verkar som om flera har fått syndernas förlåtelse samtidigt. (?)


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:40:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ojdå, tråden handlar visst om högtalaplacering...
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/04/22 :  17:30:25  Show Profile Send j.persson a Private Message
46 grader isär, högtalarna står kanske ca 3 meter ifrån varandra. De är invinklade så att en rak linje från varje diskant korsas en bit framför mitt huvud. Avstånd ca 85 cm från baffelns framkant till bakväggen.

Rummets yta ej rektangulär, men bortser man från en "avskuren hörna" mäter rummet ca BxDxH 6 x 4,4 x 3,35. Inte särskilt noga uppmätt alls.

Möblering på bredden, asymmetriskt i sidled.

mvh
J.P.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:18:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Enligt Cardas principen (1/3 in i rummet) 1,4 från frontvägg, 1,23 från sidovägg och 1,34 mellan högtalarna.

Riktade rakt fram (mest linjära så)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000