HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kvinnliga stämmor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

TG
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/04/25 :  18:48:34  Show Profile Send TG a Private Message
Mine = Emma holmér
cd : freedom gone mad
musik : sval pop, synt influerat

In love whit 2 ch
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/04/26 :  15:45:42  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Mitt tips:
Kari Bremnes - Svarta Bjørn

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/04 :  16:15:30  Show Profile Send John a Private Message
Men hallå! Alltså, det verkar ju som om alla har glömt vem som är BÄST I Världen! Jag menar - vem kan leva utan PJ Harvey??? Klart hon måste vara överst på allas listor, eller?

...eller så kan det bar vara så att jag blivit akut förälskad i hene (igen) nu när min nya stärkare fått plocka fram ännu mera ur hennes skivor...

Lussans nya är också riktigt bra (Lucinda Williams för den som inte är hej&du)

/en john som blev lite besviken på "Stories..:"

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:20:45  Show Profile Send alpinist a Private Message
Maria McKee Slås bara av tidigare nämnda Heather Nova.
Lyssna på "Life is Sweet" och du får höra så mycket passion,
intensitet, smärta och förtvivlan så att du nästan storknar.
Orkar du igenom hela skivan så upptäcker du att skivan ändå
slutar i en positiv ton, och du känner dig märkligt uppiggad!!!

Åsa Schmalenbach Helt annan kategori! Nattradion spelar
hennes låtar rätt mycket ("Jag vill", "Varm ändå") och de är små
trevliga sånger att koppla av och bara vila till (kanske
somna...?!). Hur som helst, riktigt mysiga sånger!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:47:46  Show Profile Send jajo a Private Message
lennartj,
det är ingen revival för Eva Cassidy. Hon hade nämligen ingen karriär att göra revival ifrån. Innan sin för tidiga bortgång så var hon i stort sett bara känd i enträngre krets i Wasington DC.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:27:01  Show Profile Send cofra a Private Message
Shawn Colvin är riktigt duktig. Aimee Mann har redan nämnts. Tracy Chapman är också svår att ogilla.

Leta reda på artisterna här: http://www.allmusic.com och ta hem lite låtar. Artister som har gjort ett par skivor har ofta en lista med "Song highlights" längst ner, bra om man vill ta hem ett par låtar från nätet och utvärdera lite innan skivköp. Finns även en lista med liknande artister (Similar Artists).

MVH. Christian
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:38:55  Show Profile Send Klenkar a Private Message
India Arie!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:18:54  Show Profile Send flintan a Private Message
Då var det inte så många kvar..hmm...
Viktoria Williams inte att förglömma
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:01:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Är det nån som minns Jennifer Warnes, "Famous Blue Raincoat"? Mycket bra musik av Leonard Cohen och mycket hög fideltet. Några spår låter bara apa på kassett. Bra testmusik. Man bör dock hålla ögonen på att den svenska utgåvan (Sonett) var gjord av en analogtejp men inte originalet från Cypress records. Här behövde man inte tvätta öronen med en spetsig tvål för att höra skillnad!!!!!! Skillnad i brusnivå sådär 20 dB!

Den som bara har hört analog-CD:n vet inte hur bra originalet låter. Det är som att lyssna på min Denon DCD-1500, (1986, 88 kHz, analoga filter på 35 kHz, 9-poliga LC-filter, står på jobbet, funkar ännu) via den variabla utgången och att tycka att det låter bra. Det gör det om du aldrig har hört något bättre. Då har man ingen sinnebild av det som är bättre. Jämför denna antika CD men min DAC baserad på CS4328, man förstår inte hur dåligt "gammalt" digitalljud låter. Det är allstå samma upplevelse med Jennifer Warnes.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:41:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag upptäcker till min förfäran att ingen har nämt Janis Joplin.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:56:33  Show Profile Send matså a Private Message
Säga vad man vill om Madonna. Men hon har gjort en del bra låtar. Vidare har vi om än nästan slutat Kate Bush och Lauri Anderson

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/30 :  15:20:32  Show Profile Send Baltazar a Private Message
matså: Jag håller med om att madonna gjort en del bra låtar men inte tycker jag hon har så jättebra sångröst. Medioker bara.

En personlig favorit är Nelly Furtado. Så duktig på att sjunga att man får rysningar av vissa låtar. Sjunger väldigt avlappnat och nonchalant(oftast). Gillar hennes röst även fast jag brukar ha svårt för lite nasala röster.

Gwen Stefani från No Doubt är också en favorit. Väldigt karaktäristisk.
Nikka Costa är inte heller särkilt dum. Låten "like a feather" kan verkligen rekomenderas även om den inte gör hennes röst nån rättvisa!

S.Zelmani: går ju alltid hem hos mig.

Alicia Keys: Fin röst men musiken känns lite väl "mainstream".

Mvh


Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/05/30 :  17:44:27  Show Profile Send illbatting a Private Message
jag gillar Sheryl Crow,tycker att hon sjunger coolt o har ibland smått geniala texter
håller annars med Baltazar att alicia keys har för anonym musik för henne,en som har en otrolig röst men som även döljer det magnifikt =( är Kinda.
Sarah Brightman låter väl iofs inte kråka heller =D

my 2 cents

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:06:50  Show Profile Send redestad a Private Message
Två som kanske inte helt passar in i den efterfrågade stilen, men som jag ändå måste rekommendera varmt är;

Caroline LaVelle - helt fantastiskt! Singer/songwriter (märklig beteckning egentligen) lite åt folkhållet med en hel del elektronik (på första skivan Spirit som är proddad av William Orbit och har ett otroligt ljud med sub-baseffekter långt utöver det vanliga :-)Hon spelar cello så att man gör i byxorna och har även gästat många andra artister med detta trevliga instrument. Enligt många vissa Enya-vibbar men det är ändå ett dåligt jämförelseobjekt i mina öron. En extra rolig grej är att ljudet på hennes båda skivor är ofantligt bra.

Sara K - Har bara skivan Water Falls som ligger på Stockfisch (och så behövde inte ljudkvaliteten nämnas närmare :-)och gillar den skarpt! Även detta singer/songwriter men gitarrbaserad och i stort sett helt akustiskt, tror bara det finns nån elbas här och där.

Alla som gillar kvinnliga stämmor av hög klass bör snarast kolla upp dessa två favoriter - och den audiofila nivån på inspelningarna gör verkligen inte det hela sämre :-)

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/30 :  23:12:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Måste nog hålla med illbatting lite när det gäller Sheryl Crow. Sättet hon sjunger på tycker jag är ungefär som Nelly Furtados men inte lika bra Fullt av nonchalans men inte så jättekul att lyssna på. Om man lyssnar på dessa artister lite kanske någon förstår vad jag menar Snodde farsan skiva med S.Crow som jag köpte til honom i julas(the globe sessions) som jag tycker låter lite väl "platt" och tråkigt hemma hos mig Favvolåten är ju annars "All I wanna do" som inte går av för hackor!


Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/05/31 :  09:48:50  Show Profile Send illbatting a Private Message
baltazar:sorgligt nog så har sheryl taskigt ljud på nåra plattor,speciellt tuseday nigh music club

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/05/31 :  15:01:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vill bara tipsa om en kvinnlig artist man sällan hör något om: Poe

Hon är rätt okänd i Sverige (den enda gången jag sett henne på svensk TV var när hon uppträdde på Jay Leno) men är i mitt tycke en riktigt bra artist.
Poe har släppt två skivor "Hello" 99 (tror jag) och "Haunted" 2001. "Haunted" är en av mina favoritskivor, passar inte riktigt i någon genre men kan väl beskrivas som rock/pop med elektronika influenser. "Haunted" är också väldigt speciell eftersom den baseras på ett antal inspelningar med Poe's döde far som nyligen avlidit när hon gjorde skivan (det är inte så underligt som det låter, han var dokumentärfilmare), många av låtarna inleds med hans röst. En "konceptskiva" som faktiskt fungerar tack vare mycket starka texter och bra musik. "Hello" är men "normal" men är ändå väldigt bra, jag skulle dock rekommendera "Haunted" i första hand.

Rekommenderas varmt!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/31 :  17:23:51  Show Profile Send rolandm a Private Message
Mina kvinnliga sångfavoriter är...

Alice - Ovanligt nog en italienska som inte har hes röst. :-) Starkt, passionerat och kraftfullt. Musikmässigt är det en slags väldigt italiensk och stämningsfull schlager-rock med inslag av folkvisa. På senare år har det kommit in drums'n bass i tongångarna, bl. a. via ett samarbete med Sky från Morcheeba.

Oleta Adams - hennes klassiska insjungning av Brenda Russels "Get here" tillhör allmänbildningen att ha hemma. Mycket bra r&b röst.

Sarah Cracknell - den ljuva brittiskan som mest är känd för sin flickiga röst till Bob Stanley och Peter Wiggs Saint Etienne, men på sin egen soloskiva - Lipslide - får hon blomma ut ordentligt. Sval, skön, intressant, intelligent...

Emiliana Torrini - lite åt Björk hållet i rösten, men inte alls till musiken. Lite åt folkrock hållet med intressanta ljudbyggen signerad Roland Orzabal / Tears For Fears, på första internationella skiva - "Love in the times of science".

Sally Oldfield - jag har alltid gillat Mike Oldfields syster... Väldigt personligt uttryckt.

Maire Brennan - Enyas storasyster med en röst med mer jordinnehåll och värme än Enyas svala stämma.

Tityo - Vi måste ju bara nämna denna svenska sångfågel. Lyssnar på henne just nu, hennes första skiva, vinyl för 10 spänn som jag hittade idag. Svänger skönt...

Ja, detta var ett litet urval... jag tycker om fler men jag orkar inte skriva ner alla. :-)

Med vänlig hälsning
Roland



Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/06/01 :  09:07:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ojoj! Najs tråd.
Köpte Lennox - Medusa häromdan.. Meget meget bra.

( Man kan dessutom hålla reda på elektrolysens grundprincip mha hennes namn )

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:11:07  Show Profile Send orthanc a Private Message
Sara Isaksson och Anders Widmark är en jättebra skiva, rekomenderas starkt!

luminox:
Den brukar jag ha med mig som testskiva. Låt nummer 1 "To open up my heart" skvallrar rätt bra om hur det låter. Tycker att den har lätt för att bli grötig och svårt att urskilja instrumenten i sämre anläggningar. Men det är mitt tyckte. Men skivan är helt klart bra.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:58:52  Show Profile Send illbatting a Private Message
jahopps...det bör väl vara dom flesta?...vi har dock glömt en av dom i den absoluta toppen nämligen matså men han e kanske ingen kvinna? =D (skoja bara =)

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/06 :  17:59:38  Show Profile Send matså a Private Message
Inte vad jag vet

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:46:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag läst igenom tråden så tycker jag att Tori Amos är klart underrepresenterad i rekommendationerna.
Det råder jag bot på här:

Tori Amos
Tori Amos
Tori Amos
Tori Amos

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:45:31  Show Profile Send SW a Private Message
Inom countryn finns det många verkligt bra sångerskor som tex: Sara Evans, Mandy Barnett, Matraca Berg, Suzy Bogguss, Jann Browne, Holly Dunn, Mary Gautier, Joni Harms, Tish Hinojosa, Danni Leigh, Martina McBride, Jo Dee Messina, Allison Moorer, Lorrie Morgan, Kimmie Rhodes, Gillian Welch. De flesta av dem är också duktiga låtskrivare.

S
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/06/07 :  18:02:43  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Två små tips från mig

1. Kathy Mattea, gillar man Jennifer Warnes och liknande artister är Kathy Mattea en klar rekommendation. Den senaste skivan "Roses" sprudlar av musikglädje och är mycket välproducerad.

2. Stina Nordenstam, svensk vokalist som kanske kan vara lite svår att förstå i början men när hennes texter väl får sjunka in så är hon mycket trevlig.

Say's who!?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000