HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörsteg med 6aq5w/6005w
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/18 :  17:50:48  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har kommit över ett gäng och undrar nu om någon har erfarenhet av dessa rör?
Det nytillverkas tydligen inte mer och jag undrar om det är värt att satsa på att testa ett bygge med dessa?

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/19 :  23:45:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
Någon??

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/04/20 :  05:58:27  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag byggde en av mina första förstärkare med 6AQ5 för ungefär 30 års sen.

6AQ5 är ett rör som är mycket likt 6V6 men i en liten glasbubbla för att kunna användas i mobila sammanhang.

Det klarar bara 250V anod spänning och 12W i anodförlust men annars kan det användas i kopplingar gjorda för 6V6, 6L6, 807 eller KT66 som är av samma familj.

Det är ett trevligt litet rör som passar bra för en liten kompakt förstärkare.

See exempel på data här: http://frank.pocnet.net/sheets/093/6/6AQ5.pdf

Hälsningar Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/20 :  12:37:15  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej Hans!
Det är GE som tillverkat dessa jag fått tag på, vet du vad W står för?

Att det är nästan identiskt med 6v6 har jag hittat på nätet, fick även tag på 6v6GT tillverkade av italienska M.W.T i samma veva som 6aq5:orna allt sprillans nytt.

Såg även att Sovtek/Electro Harmonix fortfarande nytillverkar 6aq5.

För 30 år sedan hade jag ej börjat 1:a klass.

Jag är väl en nybörjare på rör, skaffade en Copland CTA-15 med el-84:or för några månader sedan och blev positivt överraskad över ljudkvaliteten för så lite pengar.

Nu är man fast.

Ha det /// Mattias


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/04/20 :  13:10:12  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Mattias

W står för att det är ett långlivsrör som är tillverkat med snävare toleranser. Som du kanske vet så var 6V6 ursprungligen ett rör med metall hölje som då heter bara 6V6, 6V6G är ett sk "Coke bottle" rör och 6V6GT skall vara ett rör med rak glas bubbla.

Jag såg i din profil att du är intresserad av snygga grammofoner, själv har jag fortfarande kvar den Transcriptor Skeleton jag köpte 1976, den är i utmärkt skick utan något glapp eller så.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/20 :  18:48:48  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ok då vet jag vad w står för.
Det är rak glasbubbla på dessa 6v6gt som är så gott som helt svarta, finns även ett /G på slutet av beteckningen.

Skeleton!
Den är mkt snygg om det är den jag tänker på, glas inramad och med glaslock?

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000