HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad gör ett lowpass filter? + några andra frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:21:24  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tänkte bygga det här försteget(http://www.mhennessy.f9.co.uk/preamp/index.htm), att använda reläer till 8 kanaler blir lite för mycket så jag skippar aleph p försteget och använder pga2310 istället. Fast jag har ingen lust att använda allt den här killen använder så jag tänkte rensa bort allt som inte behövs och lägga till sådant jag vill ha.



Frågorna till bilden (det som är rödkryssat ska jag inte ha).

1. Vilka av dem tre komponenterna är bandpassfiltret, alla tre eller vilka? Är bandpassfilter någon ni rekomenderar eller ska jag köra utan?

2. Vad gör ett ensamt litet motstånd här? Något jag kan ta bort?

3. Vad gör ett lowpass filter, skär det bort botten eller toppen? Är det något ni rekomenderar att jag ska ha? Vilka av dem tre komponenterna är det, eller är det alla?

4. Tillhör det här motståndet lowpass filtret? Vad gör det annars? Ska det bort eller vara kvar?

5. Det här är tydligen för att få en "well-defined output impedance" är det något som är bra att ha? Tillhör kondensatorn också?

Edited by - Lash on 2003/04/18 14:27:25

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:54:48  Show Profile Send PelleW a Private Message
Hej!

Detta såg inte ut som en "enkel" lösning på en förförstärkare. Men lite snabbt,

1. Bandpass-filtret är alla fem komponenter från början. Det du ringat in är ett lågpass och det du missat ringa in är ett högpass. Motstånden som du kryssat över vid första op-förstärkaren är för att sätta förstärkningen där. Ska du ta bort dom, se till att koppla utgången till minus-ingången på op:n. Annars får du "oändlig" förstärkning.

2. Ta inte bort det! Det är för att förhindra självsvängning i första op:n.

3. Lågpass skär bort de högre frekvenserna.

4. Osäker på vad detta gör, maila och fråga honom. Jag skulle inte ta bort det, eftersom det inte påverkar förstärkningen eller frekvensgången på NE5532 op:n.

5. Han har säkert en anledning till varför han har gjort som han har gjort här. Annars är det rätt bra att sträva efter en låg utgångsimpedans, men i det här fallet kan du få problem med lite sämre bas om du har för låg inimpedans på ditt slutsteg.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/18 :  17:09:34  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Liten ritning på ett minisystem???

Möjligen kan detta fungera om man lägger på avkoppling, kopplar in sin MCU mm, mm.
PGA2310 verkar verkligen intressant.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/18 :  18:58:35  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur räknar man ut lågpassfilter?

Högpassfilter förstår jag att det kan vara bra för att ta bort DC, men vad ska jag med lågpass till?

Och vaför har killen först ett bandpass och sedan ett lågpass alldeles efter pga2310?

Vad tror ni om att använda opa2134 istället för NE5532 på utgången?


Pellew
"5. Han har säkert en anledning till varför han har gjort som han har gjort här. Annars är det rätt bra att sträva efter en låg utgångsimpedans, men i det här fallet kan du få problem med lite sämre bas om du har för låg inimpedans på ditt slutsteg."

Det är 2k Ohm på zappulseslutstegen jag använder, räknas det som låg, och blir det problem?

Edited by - Lash on 2003/04/18 19:39:48
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:14:03  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Lash,
Lågpassen (normalt på ca 100kHz) ser till att du slipper få in störningar som fångas upp av anslutnings sladdar och dyl. Lågpassen bör sitta för första op-ampen.
Killen har först lagt in lågpassen i bandpassfiltret med eftersom han inte känner utimpedansen från föregående steg så har han lagt den lite väl fegt (=högt i frekvens), och sedan lagt den på ca 100 kHz efter PGA2310 (lite tokigt kanske).

Formeln R = 1/(2*Pi*f*C) eller f = 1/(2*Pi*R*C) eller C = 1/(2*Pi*f*R)
f = frekvensen i detta fall -3dB punkten
R = Resistansen i ohm
C = Kapacitansen i Farad
Pi = 3,14(159......)

Ang Zapp.
2Kohm får nog räknas som låg inimpedans men PGA2310 klarar att driva 600 ohm liksom OPA2134 eller NE5534

Gömde en sak eller två..., formeln ovan kan användas på både lågpass o högpass 6 dB/oktav filter. För att minimera frekvensrippelt i det hörbara området 20-20000 Hz sätter man ofta lågpass ca 5 ggr lägre (=4Hz) och högpass ca 5 ggr högre (=100kHz).

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/04/18 20:22:06
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:05:48  Show Profile Send PelleW a Private Message
Enklast vore om du kunde få någon att simulera detta åt dig, då kan du se precis hur frekvensgången kommer att vara beroende på vad du lastar försteget med.
Jag är hemma i helgen, så jag har inte möjlighet att simulera det. Men som sagt, även det enklaste simuleringsprogram klarar av att simulera detta.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:54:33  Show Profile Send Lash a Private Message
När man räknar på lågpassfilter, hur gör man med dem båda motstånden, plusssar man ihop dem? Och vart rekomenderar ni att jag ska sätta lågpassfiltret? Ska jag ha två som i exemplet eller?

Edited by - Lash on 2003/04/19 01:11:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000