HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nålvåg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/18 :  10:53:30  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vart hittar jag en billig och bra nålvåg?

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/18 :  11:17:16  Show Profile Send erik a Private Message
Utan att verka otrevlig: vad skall du med den till? Lyssna fram rätt tryck istället. 0.05g gör stor skillnad och ingen rekommendation kan ersätta lyssning.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/18 :  11:44:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kolla på vinylbutikens sida.
http://www.vinylbutiken.se/right.asp?prm=54

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:45:22  Show Profile Send Bland a Private Message
Shure duger utmärkt. Man bör ha en nålvåg. Alla nålar har ett visst spann. Om man överskrider det översta värdet, kan man skada nålen. Om inte annat kan man förkorta livslängden. Vilket kan bli dyrt. Det kan vara svårt att höra skillnad mellan 3g och 2g. Även om man gör det och 3g låter bäst kanske nålen inte mår så bra av 3g......Mäta skall man
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/18 :  13:05:18  Show Profile Send erik a Private Message
Oftast har armen någon typ av tryckgradering som kan fungera som grovinvisning och har en PU rekommendationen 1,25-1,75g tryck så är det givet logiskt att börja lyssna vid 1,5g och sen gå upp och ner i små steg för att höra vart det är bäst. Hör man ingen skillnad på 2 och 3g är det något annat som är allvarligt fel.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/18 :  13:59:09  Show Profile Send peder47 a Private Message
Håller med vad Erik skriver,är din skivspelare rätt inställd och uppställd på rätt underlag såhör du definitivt skillnad på 0,05g.

Trust your ears my friend .

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:15:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har en från Goldring som jag är nöjd med. Köpte den på "Lasse Bengtsson's" på st:Eriksplan.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:17:00  Show Profile Send Bland a Private Message
Klart att man hör skillnad, men det kan bli dyrt. En bra nål kostar mycket (5 tusen och uppåt). Nålar går ofta sönder i nålarmen, nålarmen börjar säcka. Om man har fel nåltryck (högt) så kommer den slitas betydligt fortare. En nål kan man leva länge om man sköter den, dvs rättnåltryck, inställningar och rengörning av nålspets. Ett nåltryck som rek. ifrån tillverkaren skall man följa. Om man vill ha ett annat nåltryck så visst använd det, men på egen risk och plånbok. Mät mera.........
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:42:39  Show Profile Send matså a Private Message
5000 kr för en nål? Huga!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:17:49  Show Profile Send luminox a Private Message
Om nålen låter bättre med en anna rekomendation än tillverkaren har, då skulle jag lämna tillbaka nålen och köpa en annan. Öronen är alltid bästa precisionsintrumentet. Men för att återkomma till ämnet kolla med Veteranhifi de har säkert en bra nålvåg.

PS Oavsett hur mycket man mäter så är det ändå öronen du lyssnar med!
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:25:57  Show Profile Send erik a Private Message
Jag håller med om att det bör ligga inom rekommendationen men det går aldrig att ha en trovärdig rekommendation på milligrammet när eftersom temperatur i rummet o dyl förändrar egenskaperna. Om inte armen saknar visat nåltryck om än grovt känns en nålvåg lika nödvändigt som lätt-whiskey.

/Erik

Blås på!

Edited by - erik on 2003/04/18 17:32:20
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:38:04  Show Profile Send Bland a Private Message
Erik. Jag håller helt med dig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000