Author |
Topic |
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 23:47:39
|
Hejsan.
Med risk att åka ut från forumet med buller och bång skulle jag vilja dikutera lite "Bilhifi". Mitt projekt är att bygga en Linkwitz-transformerad sub enligt Rod Elliot http://sound.westhost.com/project71.htm till bilen. Problemet är att jag behöver +/- 12V för att driva OP-amparna (TL072). Herr Elliot har en egen "Switchmode" konstruktion för detta:
http://sound.westhost.com/project69.htm
Här stöter jag dock på problem då han lindar en egen tansformator TR1.
Han säger att kärnan skall vara "FX-2240", vad är det? Jag har inte hittat någon sådan hos ELFA. Finns det någon likvärdig?
Är jag helt ute och cyklar? Finns det något bättre/enklare/billigare sätt att åstadkomma +/- 12V i bilen?
/Daniel |
|
Petter
Member
129 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 10:34:25
|
Jag har också funderat på detta... En lösning skulle kunna vara att man tar växelströmmen från generatorn och transformerar upp den med en trafo innan man likriktar...om det är enklare vet jag inte, men det borde gå att hitta en färdiglindad trafo som passar ändamålet. En fördel är att du kan få högre spänning, t ex 48volt Sen står du inför problemet att få dubbel matningsspänning, men det får någon annan lösa...för det vet jag inte hur man fixar enkelt. |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
|
|
f02jma
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 12:21:41
|
Finns även switchregulatorer som matas med likström men kan leverera mer spänning till symmetrisk matning. Dock brukar de vara strömsvaga, åtminstone de som är relativt billiga. Kanske kan man koppla till extra transistorer för att kunna ta ut mer ström. De finns hos ELFA under linjära kretsar |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 14:40:45
|
Strömbegränsningen i kretsen ovan säger herr Elliot är ca 40 mA så det räcker ju till några OP'ar. Jag vill helst inte börja mecka med generatorn för det här lilla projektet så jag tror jag håller mig till Elliot's krets, men hur gör jag transformatorn TR1? Kan jag ersätta "FX-2240" med något annat?
/Daniel
|
|
|
Cero
Starting Member
15 Posts |
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 15:02:06
|
Man kanske kan byta OP-amp och köra med +-6 V runt en virituell jord som kan skapas med ngn OP-amp eller buffer. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 15:25:54
|
Galvanisk avskiljning? Är det den hemlindade transformatorn? Som ni märker är jag inte speciellt bevandrad i elektronikvärlden. Jag "föll" för Elliot's krets för han har skrivit en hel del om konstruktionen på sin sida (uppenbarligen inte tillräckligt om transformatorn).
Jag vill gärna använda +/- 12V konstruktionen eftersom hans delningsfilter, Linkwitz-transform, subsonicfilter alla bygger på OP'arna TL072 (borde duga till bilstereo).
Så åter till mitt huvudproblem - lindning av transformatorn, vet någon?
/Daniel |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 16:31:14
|
Jag vet hur man lindar transformatorer :)
Du måste först bestämma switchfrekvensen, i det här fallet är den 50kHz för transformatorn. Därefter bestämmer du dig för vilken kärna du vill använda. Eftersom det är en transformator så skall du inte ha luftgap och det skall helst vara en ferritkärna (tex 3F3). Jag antar att du bara behöver +/-100mA vilken ger en effekt på ca 2,5W. Du kan därmed ta en pytteliten kärna som tex EFD20. Du kan också ta en toroid av ferrit. Kärnan bestämmer dock inte effekten du kan ta ut men däremot tråden som du skall ha på kärnan.
Maximalt flöde du bör köra med i tex 3F3 är 100mT och flödet räknar du ut enligt följande B=(Ux10E9)/(4xfxNxAe) där U=spänningen på primärsidan (12V), f=switchfrekvensen, N=varvtalet på primären, Ae=min tvärsnittsarea på EFD20. Se till att detta värde är runt 100mT.
Transformatorn skall ha lika många varv på sekundären som på primären eftersom den alternerar mellan plus och minus. Dock måste du lägga till något varv för att kompensera för dioderna. Det spelar ingen roll åt vilket håll du lindar primären respektive sekundären men se till att du sprider ut lindningen över hela bobbinen. Använd också bara ett lager tråd (ca 0,4mm tråd bör räcka). |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 18:51:13
|
"Pabo" - lysande förklaring, tack.
Enligt Elliot's beskrivning skall kärnan lindas med 20 varv på primären och 25 varv på sekundären. Du kan möjligtvis inte bistå med artikelnummer hos ELFA på kärna och tråd?
/Daniel |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 21:17:33
|
Tänk på "room gain" i bilen... Den är oftast vääääldigt hög för låga frekvenser. Fast det kanske inte skadar med för mycket av det goda ;) |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 21:25:43
|
Rätt zvenzzon: Her en 4'järde ordningens bandpasslåda till bilen med en -3dB-punkt vid strax under 70 Hz och det är inte svårt att höra toner nere vid 25Hz i en stillastående bil... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/04/19 : 11:12:52
|
944_Driver
Bra idé, ganska billigt dessutom. Men det är grymt skoj att testa något nytt som att linda en egen trafo.
Danne S
Köp 2st 58-767-01, 1st 58-767-19 och 2st 58-767-35. Linda primären mellan pinne 1 och pinne 4. 20 varv blir bra vilket du borde få in på ett lager. Linda sedan sekundären mellan pinne 5 och pinne 8 och kör på ungefär lika många varv. För att få in tråden på ett lager bör du inte använda dig av grövre än 0.3mm (55-173-39). Resistansen blir väl då ca 130mohm vilket ger försumbara förluster i detta sammanhang.
Lycka till! |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 19:59:31
|
Tack "Pabo" - då tror jag att jag har fattat lite bättre. Jag behöver alltså inte använda en torroid kärna?
/Daniel |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 19:25:20
|
Nej, bara om du vill. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
|
Topic |
|