HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Strömreningstransformator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:39:09  Show Profile Send Tomas a Private Message
...om det nu så det heter? Hur som helst så ska jag dra igång ett projekt i skolan som innebär att bygga en strömreningstransformator.
Och jag undrar om någon har ett kopplings schema till en bra sådan till 4 stycken apparater. Jag vet inte vad för info ni behöver för att svara på min fråga men säg till så kompletterar jag. Skulle bli jätteglad om jag fick byggt mej en sådan


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/04/25 :  12:22:25  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Efter som du inte fått något svar tyder det nog på att det heter något annat.
Vad är det, en beskrivning på vad den/det skall göra.
Sedan kan vi snacka!
mvh
björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/25 :  20:39:26  Show Profile Send lennartj a Private Message
Försök med störskyddstransformator/skyddstransformator/isolationstransformator.
Det brukar handla om att galvaniskt skilja fas och nolla (och ibland även jord) från vad man får ur vägguttaget. Ofta ger transformatorn 2 faser ut med 115 Volt (summa 230 V.) kallas ibland balanserad eller symmetrisk matning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/04/26 :  07:24:15  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
OK Om det är vad lennartj säger.( Och det tycker jag verkar kunna vara. ) Då behöver du veta belastningarna, dvs hur mycket ström eller effekt drar dina fyra "drar". Summera ihop dessa och sedan börjar vi om.
Lennart: du får gärna förklara varför vi skall ha ett mittutag och vad/var detta skall anslutas....? (Vi kan knappast ansluta den till chassiet på apparaterna... eller?)

mvh
björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/26 :  19:56:41  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag tror inte mittuttaget ska anlutas någonstans.
Möjligen blandar jag ihop det här med 2 faser 115V. med PS Audio Power Plant som beskrivs hos http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html
Som utmanande självbygge tror jag att det är mer givande att bygga en egen "power plant". Jag inbillar mig att det handlar om en tongenerator som leverarar 50Hz och en rejäl förstärkare som förstärker denna ton till 230V och kan levrerera denna i tillräckligt många Ampére till den anslutna utrustningen utan att störas av fasförskjutningar eller Hf från digitalkretsar mm.
Att "bygga" en transformator är ju ingen utmaning, såvida man inte har tillgång till lindningsmaskin och ska linda själv. Annars handlar det ju "bara" om att hitta någon som kan leverera lämplig transformator lös, skaffa låda och kontakter och montera.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/26 :  20:17:07  Show Profile Send celef a Private Message
kan nån svara på varför elen (i vägguttagen...) ligger på 50hz, varför inte 20 eller 2000hz???

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/26 :  20:32:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
20Hz så blir verkningsgraden så dålig i transformatorerna...
2000Hz så blir förlusterna genom högspänningsledningarna så stora...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/26 :  20:34:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Komplettering: Sverige är ett stort land med långa ledningar: lägre frekvens är då lämpligare.

Om man skulle ta fram ett system idag så kanske man kunde använda dc för långa överföringar (som till Gotland) och högre frekvenser för att kunna använda mindre transformatorer. Var det 400Hz som militären använde Pabo?


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/26 :  21:18:12  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref

Jag har hört att det finns bensindrivna aggregat som lämnar 400Hz AC inom militären. Jag har också för mig att jag har sett sådana specar inom nautical applikationer.

Snacka om att man kan banta både trafo och kondensatorbank

Snälla ni! Bygg inte en klassB-förstärkare för att lämna AC till slutsteg. En sådan koppling skulle vara äckligt dålig i miljöhänseende. För att göra något sådant måste man gå över i PWM-teknik och då skulle man upprätthålla verkningsgraden. En PWM-generator med 400Hz i utspänningen skulle vara "jummie"

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:24:18  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
har för mig att man förr hade 400 Hz i större flygplan förr eftersom transformatorerna blev mindre, men idag spelar det ingen roll om man kör switchat givetvis.

DC överföring används till Gotland, Baltic cable e t c främst p g a man bara behöver en ledare då vattnet är andra ledaren.

200 km kopparkabel är rätt dyrt...

Pabo: jag tror att jag frågat , men kommer inte riktigt ihåg:
Klarar en vanlig ringkärna 400 Hz?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:28:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
400Hz borde inte vara något som helst problem för vanliga trafosar.


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:02:39  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nagref: "Om man skulle ta fram ett system idag så kanske man kunde använda dc för långa överföringar (som till Gotland)"

Är det inte våldsamt dumt att där man kan undvika att skicka likspänning över långa sträckor, att göra det? :)

Anledning till att man kör HVDC-kablar till öar så som Gotland är väl snarast för att AC-spänning under vatten är rätt knepigt? Kommer dock inte ihåg den egentliga anledningen... :( (står i någon av mina böcker som står någonstans i en låda någon annanstans) Har för mig att det har med kapasitanser att göra iaf.

Man får ju i vilket fall som helst ruggigt grova ledare när man kör HVDC (High Voltage DC).
Iof så har ju 40 kV nätet skapligt grova ledare :O Såg en avsågad sådan och om jag inte minns fel så var ledaren ca. 50 mm i diameter (då snackar vi 50 mm massiv koppar). :P

Men det var som vanligt från min sida helt och hållet offtopic.

Skiljetrafos: Håller med någon tidigare talare om att göra detta till ett projekt kanske inte är vad man egentligen kan kalla för ett projekt. Vad man normalt gör är att sätta en fet trafo (runt 1 kVA eller dylikt beroende på last) innan apparaturen som har en primärlindning avsedd för 230 V och 2 st 115 V sekundärlindningar (2:1). Denna kommer i viss mån att dämpa spikar som kan uppstå på elnätet, samtidigt som man får en jord som är flytande. All apparatur som ligger bakom denna trafo blir även helt galvaniskt åtskiljda från resten av apparaturen i huset/lägenheten (vilket dom iof alltid är annars oxo, då man enligt lag ALDRIG får koppla på elektrisk apparatur som ej är galvaniskt åtskiljd). I vilket fall som helst så kan det kanske upplevas som om bakrunden blir tystare och ljudet lugnare(?). :)
Vad man dock bör tänka på innan man drar igång ett sådant projekt är att trafos av denna storlek är skapligt, om inte tom väldigt, dyra. Jag kan tänka mig att en 1 kVA trafo hamnar på runt 1500-2500 spänn (beroende på kontakter). Men visst kan det väl vara värt att prova? :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/04/27 :  08:16:52  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Om det är en "störskyddstransformator" enligt "golden age music" kan du nog glömma det.Deras är oerhört kompliserade och "Istället för att försöka filtrera bort störningarna så nytillverkar Power Plant nätspänning!"
Priser: P300 (300 watt) - 23 990 kr.P600 (600 watt) - 43 990 kr.
P1200 (1200 watt) - 71 990 kr.

Själv är jag tveksam till om detta VERKLIGEN förbättrar ljudet ety:
På en vanlig Hifi sitter en fulltransformator (beroende på konstruktion och effekt) 230V in 2x30V AC ut. Denna transformator tar bort otroligt mycket "skit" som finns på nätet, spikar, överlagringar, små snabba spänningsändringar osv. Efter likriktning filtreras denna "växelspänning" ,ripplet tas bort (Jättestora kondensatorer. På PCB eller nära de aktiva kretsarna, oavsett om vi snackar IC, trasistorer, hybrid, eller RÖR, sitter mindre kondersatorer direkt över matningen för att ta bort ev överlagrade övertoner.
Märk väl att primär och sekundär är galvaniskt skilda åt.

Jag vet att jag inte kan höra skillnad på en 5000:- stereo och en för 50.000 och därför aldrig lägga pengar på sånt (för att nu gå in på en annan tråd) men det innebär givetvis inte att andra inte kan det.

Hoppas detta kan ge bränsle till en fortsatt uppriktig diskussion .
mvh
björn
(jag har iofs en isolationstransformator 220/220 1kVA (utan mittuttag) till övers för en hyfsad peng om någonn är intresserad att galvaniskt isolera sin anläggning)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000