HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stavlimmad ek i baffeln.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:06:09  Show Profile Send orthanc a Private Message
Spelar det någon större roll om man använder sig av stavlimmad ek i baffeln istället för MDF? MDF är ett trevligt material att arbeta i , men tycker att det skulle se otroligt trevligt ut att bygga i stavlimmad ek. Förlorar man mycket på att använda sig av eken?

Mvh

Ps. Glad påsk. ds

Undersöker för tillfälle.

Edited by - orthanc on 2003/04/17 21:10:05

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:11:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
orthanc,

Ek är ett väldigt hårt träslag ... Vet dock inte hur det är resonansmässigt i jämförelses med t ex MDF. Jag använder både MDF, spånskiva och stavlimmat ek i mina högtalare. Baffeln på mina subbasar är t ex uppbyggd av 19 mm stavlimmav ek, 22 mm MDF, 22 mm spånskiva ... Total tjocklek alltså 63 mm. Fungerar utmärkt !


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:17:15  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg vet inte med Ek, men jeg har anvennt och anvenner mahogni i min centhögtalare och har för anvennt dette princippen ved bashögtalare. Väldig snyggt och gir ingen problemer als.

Husk blott på at du inte kan lime stavlimat træ och mdf sammen. Dom har ulik utvidelseskoefficient och limen eller platerne spräker om du gör så. Anvenn en mjuk pakning (gummi eller asfallt) och skruva platerne ihop.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:19:18  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Neriks förslag är alldeles utmärkt!

- se bara till att eken är torr...
Infinity hade problem med den gamla kappaserien där den stavlimmade eken i topplattan sprack då den torkade... den var ihoplimmad med en MDF platta under (som då inte krympte i samma utsträckning).

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:25:49  Show Profile Send orthanc a Private Message
Tack för de snabba svaren. Här skall byggas med ek.

GLAD PÅSK

Mvh

Anders

Undersöker för tillfälle.

Edited by - orthanc on 2003/04/17 21:05:14
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:57:07  Show Profile Send lenwac a Private Message
Jag har funderat en del på det här med bafflar.
Man läser en del här på DIY om väldigt tjocka bafflar, sandwichbafflar av olika material mm. mm.
Dock har jag aldrig läst om hur ni fäster själva elementen.
Själv använder jag uteslutande islagsmuttrar och maskinskruv, alltså genomgående hål med ordentlig förankring på baksidan baffeln.
Det måste vara det enda seriösa, för det är väl inte så att ni lägger ner jättejobb på bafflarna och sen använder vanliga sketna träskruv och drar fast elementen med?
Det är ju B ju.

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/04/17 :  17:21:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tror vanlig träskruv är tillräckligt för att hålla elementen på plats, men träskruv är ju inte speciellt proffsigt och snyggt...
Själv använder jag maskinskruv, insex eller torx. Nyslagna och färska från Bulten så klart
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/17 :  17:53:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Här är en bild på stavlimmad ekbaffel ... hornen är också bygda i stavlimmad ek




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/17 :  19:56:37  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Inslagsmuttrar som monteras med ett bra epoxylim (t.ex. blå/vit Araldit). Se bara till att hålla limmet där det ska vara (på "utsidan" av muttern, på tänderna) och ta även lite olja på skruven när ni drar dit dem så att limmet inte kan bita.

Detta sätt är standard för att hålla fast vibrerande 2-taktsmotorer på upp till ett flertal hästkrafter i modellflygplan, så nog tusan ska det funka till högtalarelement också.

Trevligt att kunna kombinera kunskaperna mellan sina hobbys...

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/04/17 21:11:51
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:09:29  Show Profile Send orthanc a Private Message
-neriks
Ek är ett sådant vackert träslag. Skadar inte alls att utsmycka högtalare med heller.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000