Author |
Topic  |
j.persson
Me, Myself & I !!
    
549 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 09:45:08
|
Höhö, just det, 170 dB med ett element... om elementet har en känslighet på 130 dB (vilket inget 17" konelement har) behövs ju "bara" 10 kW (= 40 dBW) för att uppnå det ljudtrycket.
Ja juuuust det...
 |
 |
|
n/a
deleted
    
1846 Posts |
|
n/a
deleted
    
1846 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 10:05:54
|
1st from: (Sweden) Richard Olofsson 2 x DD9917Q 174.1db European Record
http://www.teamdd.net/events-finals/sw111502.htm |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!
    
549 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 10:26:44
|
Hmmm, jag har helt tydligt undervärderat kavitetseffekten i en bil.
174 dB med två element är ju... imponerande! Varje element ger alltså då 168 dB. Om jag gissar att elementen får ca 2000 W in i vad? 4 ohm eller 2 ohm, brukar ju vara låga impedanser i bilstereosammanhang, säg 2 ohm... då har vi en spänningsnivå som motsvara 500 W i 8 ohm, alltså 27 dBW.
Det ger en känslighet i bilen om ca 141 dB... och det är mycket mycket mer än jag hade gissat på! Är det någon som vet vid vilka frekvenser mätningen har skett, och hur stor kavitetsverkan är där?
"Normala" sjuttontummare ger ju normalt inte en känslighet högre än säg 102 dB, vilket monterat i ett hörn i ett vanligt lyssningsrum kanske skulle vara runt 110 dB... då saknar vi bara 30 dB (host) vilket alltså är 1000 ggr högre akustiskt effekt (host-host-host)...

Nåja. Har aldrig varit intresserad av bilstereo och kommer nog inte att bli det heller, håller mig hellre till vanliga appparater. Mitt uttalande tidigare i tråden kanske understryker att det är en god ide.

Vänligen, J.P.
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 10:36:48
|
Länken till elementet funkar inge vidare för mig.
Är lite intresserad av hur dom mäter och framför allt vad som mäts.
170dBA gör en illamående på 100 meters avstånd bla.........
Pioneer spelade över 170dBA för ca 10 år sen då i en van fullmatad med basar, karossen rörde sig tydligen upp till 5cm (x-max).
En sak man bör tänka på är att i dB drag så gäller det att få bilen att spela med så mycket som möjligt, att det låter skit är ointressant. Tex så plockas alla säten ut och man bygger väggar av plyfa på stategiska ställen allt för att uppnå så höga nivåer som möjligt.........
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
n/a
deleted
    
1846 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 11:08:40
|
DC-resistans för talspolarna, 2x1,9ohm. Om dom parrallelkopplas och slutstegen är byggda för det så avger dom nog skapligt med effekt. Det vore intressant att få veta vad dom klarar i frifält. Även om kavitetseffekten är stor så säger dom nog inte putt,putt,putt,putt,putt,putt. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Kemppi
Member
    
524 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 18:12:38
|
hmm.. vad dom mätar är en frekvens förmodligen mellan 50-70hz. Effekt kommer från CrossFire och deras steg kan seriekopplas. De matar säkert 15-20000W per element.
"En sak man bör tänka på är att i dB drag så gäller det att få bilen att spela med så mycket som möjligt, att det låter skit är ointressant. Tex så plockas alla säten ut och man bygger väggar av plyfa på stategiska ställen allt för att uppnå så höga nivåer som möjligt......... "
Att gjuta bilen i betong för att sedan kakla den är inte heller så ovanligt.
|
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
Edited by - Kemppi on 2003/04/25 18:17:14 |
 |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 00:22:36
|
Dom borde ha krav på att det ska gå att köra bilarna :-D, fast det kanske dom har ?
I ett litet och tätt utrymme går det ju att skapa rejäla ljudTRYCK så det är nog där hemligheten ligger kan man anta.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Kemppi
Member
    
524 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 01:50:27
|
mag: Bilarna måste gå att köra.
Något som kan verka lustigt är att vissa bilar vinner ljudtryck på att släppa ut luft. Detta kan man göra bla genom att slita dörrlisten på förarsidan efter som man inte vill släppa ut trycket vid micken på passagerar sidan |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
    
2201 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 02:29:03
|
Som en port? Eftersom hela kupen blir som en sluten bandpass låda? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
mag
dom kallar oss mods
    
1587 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 11:45:27
|
borde ju vara nått sånt.
Det verkar som det var länge sen man bara skyfflade i en hög med basar och fylde bilen med slutsteg lite slumpmässigt.....:)
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Kemppi
Member
    
524 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 12:37:34
|
mag: det var ca 5-6 år sedan nu..
Alexi: Port skulle jag inte kalla det. snarare "tryck ut jämnare". Det blir för liten mängd luft i bilen för att elementen ska prestera optimalt. Därför så ger man dom ännu mer luft. |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
    
2201 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 13:23:08
|
Kemppi, vad skulle du kalla en port? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Kemppi
Member
    
524 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 13:41:23
|
en port brukar väl iaf mynna ut i samma värld som man mätar i? |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 22:06:57
|
Min design blir ungefär som dunlavy ju..
 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
n/a
deleted
    
1846 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 21:04:01
|
Dom där i mitten med dina element blir ju bara 260cm höga, du har väl takhöjd så det räcker . |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 21:10:47
|
jag tror jag har 240 eller 250 :)
attans |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
n/a
deleted
    
1846 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 21:38:18
|
Tja, då får det väl bli en kompromiss med dubbla "15" i sidorna då . Skål. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 21:43:33
|
jo men 15" ska ju köras lite högt upp till 300hz nästan... jag måste kolla distorision osv för 2202, om det nu är omöjligt att köra två st 2202 per sida ned till kanske 160hz istället... så borde det vara möjligt att sidmontera istället.
FASEN |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
n/a
deleted
    
1846 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 21:56:29
|
Ja dom ryms inte på fronten i vilket fall som helst så en delning runt 200hz låter rimligt. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 22:01:03
|
2202 sitter i en del studiomonitorer och delas då på 280 samt 300 hertz, då delas de mot 2234, 2235 eller 2245 faktiskt.
well i wounder... 2202 har 3mm xmax och jag undrar jag
om man säger såhär
för att en 12" med slaglängd på 3mm oneway skall kunna spela en viss decibell vid en viss frekvens till en mild grad distorision ...
frågan är om 200hz är ok.
dock har jag ju 2st 2202 per sida och de kör upp till 800
waoo |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
    
2201 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 01:35:10
|
2202H börjar ju falla redan strax under 500Hz, 240-250Hz är det lägsta jag tror den går att dela utan att få ett dipp i kurvan. Men 130dB är ju inte omöjligt trotts ändast 3mm i X-max  |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
    
2201 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 02:30:51
|
Hm jag räknade precis på 2st 2235, 2st 2202, 2st 21235 och en Esg 1 och trotts att jag lämnade 22mm mellanrum mellan varje ellement och till topp / botten fick jag ändå en låda som var mindre än 230cm hög.
Dahlberg räknade du med en 2245 också?
|
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 09:29:56
|
man KAN ju sätta i portade lådor också... fast det kanske inte är lika roligt. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
n/a
deleted
    
1846 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 09:33:16
|
Inte alls men jag hade lite mer mellanrum mellan elementen och framför allt så hamnade inte dom största basarna så nära golv och tak. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Topic  |
|