HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra Bas/Woofer med XO 170Hz sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/04/17 :  08:06:30  Show Profile Send LageB a Private Message

Jag har tidigare efterlyst synpunker angående hög delning runt 150-170Hz på Peerless SLS315-element (också i andra forum). Men, jag antar få har testat det, eftersom SLS315 är tänkta till subwoofers endast?

Jag ställer nu om frågan.

Önskas rekommendationer på ett bra baselement som ska delas mellan 150-200Hz (aktiv delnig). Pris gärna under 1500 kr/st

Önskas
-------
- Snabb tajt bas (ska samarbeta med lättdriven högupplösande bredbandare)
- Ska gå så djupt som möjligt, men viktigaste är att den är anpassad för optimal återgiving mellan 40-200Hz
- Tänkt till sluten låda
- Jag ska ha aktiv delning & förstärkning så effektiviteten är inte kritisk faktor. (Men, det ju ingen nackdel om baselementet är lättdrivet)


Tack på förhand

LageB

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/17 :  08:20:17  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om du är osäker på SLS så finns ju alltid SWR315. Den har dessutom inte lika fula uppbrytningar högre upp i frekvens, men du skulle ju dela aktivt så det spelar kanske inte så stor roll. SWR låter bra i sluten på den volym du tänkt dig, kanske inte det allra sista i djupbas, men till det du önskade, 40-200 hz, funkar den kanonbra tycker JAG (speciellt med tanke på priset).

Om du funderat på att ta ner impedanstoppen så är mitt tips att undvika varioventer odl, då vi tyckte att dessa gav en negativ påverkan på ljudkvaliteten i dessa lådor.

Jag kommer att prova SLS 10", beställer i slutet av denna månad. Dom är så billiga så man undrar ju hur bra dom är... men Peerless brukar kunna bygga bra basar.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/04/17 :  14:28:06  Show Profile Send LageB a Private Message
Larsen,

Jag såg i tidigare inlägg du skulle bygga "pyramid". Är det formen på själva lådan eller det ett namn på högtalarbygget?

Det blir spännande att höra vad du tycker om dina SLS-10":or.


Jag har nu förslag på Peerless SLS och SWR!
Andra förslag & synpunkter! någon?

Go to Top of Page

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/04/27 :  18:50:51  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
rekommenderar en låda på 227 liter... basreflex.... ger Fb=19,7Hz, F3=21,1Hz.... ljudtryck= 103,1dB vid 20 Hz....

Allt enligt JBL speakershops rekommendationer.......

optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/04/28 :  07:10:23  Show Profile Send LageB a Private Message
gtfalmi,
Med vilket element då? Antar du menar ett JBL element - i så fall vad heter det och var kan man köpa elementet?
Mvh
Lage
Go to Top of Page

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/04/28 :  11:23:31  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
Peerless 315SWR-831857 Internetpris inkl moms: 1295.00/st från Ljudia...reviderar mina data på detta element i en 227 liters låda.. ger Fb=19,7Hz..F3=21,1Hz...118,6dB vid 20Hz... häftigt tryck....!!!

optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:31:35  Show Profile Send Larsen a Private Message
JAG skulle INTE placera detta element i en basreflexlåda om du vill ha kvalitet instället för kvantitet.
Vi har mätt upp och byggt lådor till detta element och dom fungerar enligt mina erfarenheter bäst till slutna lådor och då jag får en känsla av att du inte behöver den ALLRA djupaste botten och att du skall kombinera dom med dina bredbandare (som jag antar är ganska "alerta") så gå på slutet. Den spelar mer korrekt så... fortfarande enligt min åsikt och erfarenhet.

Program kan simulera saker, men till sist så kommer man ändå till det faktum att öronen bestämmer.

Jag har antagligen mina 10" på postens utlämningsställe just nu.
Med pyramid menade jag formen på lådan. Vill undvika parallella väggar och att jag tror det är en fördel rent resonansmässigt i materialet. Det medför även en smalare baffel för respektive element (om det är en fördel kan ju alltid diskuteras, det är väl både och). Dessutom gillar jag formen för den upplevs visuellt, av mig, som lite mindre än den är då jag vill ha 10" på fronten. Kommer också att kombinera 3 olika material i olika tjocklek. Det blir ett "budgetbygge" för att stilla byggnerven då jag inte byggt något på länge nu. Blir 10" SLS, 6.5" Seas G17RE/P, 1" Seas H535. Seasprylarna hittade jag bland elementen jag hade liggande, så varför inte göra något av dom...
Ett litet kul projekt bara, där jag bla vill testa att fanera, då jag inte gjort det tidigare.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/04/28 12:41:21
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:21:18  Show Profile Send LageB a Private Message

Hej igen Larsen! Som sagt, det blir mycket intressant att höra vad du kommer att tycka om SLS-10":orna. Du kanske har skrivit det tidigare, så med risk för repetering - var kommer du lägga XO mellan SLS och Seas elementet ?

Jag är alltjämt inne på slutna lådor (tills jag blivit övertygad om motsatsen). Det är som Larsen skriver, att jag prioterar bra transientsvar framför det där allra djupaste... Kan jag få bra tryck (med rumsförstärkning) ned runt 35Hz är jag ganska nöjd.

Ett annat element som nyligen fångat mitt intresse är Peerless CSX 10" som har bra T/S-värden - fungerar med sluten låda och som bör låta bra även vid hög delning.

Nu ser min möjliga Bas-element-lista (alla Peerless) ut så här:

(1) SLS315 ("Bra pris")
(2) 315SWR ("Beprövad")
(3) SCX 10" ( fs = 22Hz)

Hmm, det blir ett svårt val.
Andra tips/kommentarer är också varmt välkomna ?


Till gtfalmi:
Tack för tipset - jag ska kolla ditt förslag med LspCAD i kväll. Jag är dock inne på slutna lådor...


/ Lage
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/28 :  15:52:15  Show Profile Send Larsen a Private Message
Delningen funderade jag ett tag på att lägga där baffelstödet för 6.5" avtar (har för mig att det var kring 300 hz, men har inte ritningar och simulering här). Jag får se hur SLS låter dit då den har en del fula uppbrytningar längre upp (vilket SWR och CSX inte har). Delningen måste nog bli ganska brant eller så ha sugkrets för uppbrytningen, men jag ska prova.

Det leder mig till mitt andra och mera troliga alternativ:
Att designa 6.5" + 1" som ett rent tvåvägssystem med ev baffelkomp och köra SLS som ren sub med delning vid ca 80 hz (får prova vart det blir bäst), då självklart aktivt delat. Men om toppen även delas aktivt ned mot sub får lyssningstest avgöra. Ev kan den delas passivt men innan slutsteget ändå.
Röda dagar närmar sig så jag lär väl inte lyckas få hem material för en testlåda denna helg
Jag har dock en del annat att göra också, så jag får se när hela projektet är klart. SLS som sub kan jag nog ge svar på om inte allt för länge. Jag kommer att dokumentera allt och fota, så det går väl att göra en enkel webbsida av det också.

Ska som sagt bli kul att se vad dessa billiga element kan prestera. Sedan kan ju jag och min konstruktion/design stjälpa och dölja eventuella kvaliteter också.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:08:31  Show Profile Send LageB a Private Message
Larsen,
Om du blir helnöjd med SLS kommer jag troligtvis följa efter ... jag kommer inte lägga något ansvar på dig dock

Funderade du aldrig på CSX "10? Jag har frågat om CSX 10" i detta forum men det verkar inte vara någon med erfarenhet av den .

/Lage
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/30 :  22:25:21  Show Profile Send Larsen a Private Message
CSX 10” verkar fungera i både basreflex och slutet och är säkert ett bra element och helt klart intressant. Varför jag inte valt det… hmm… jag har ärligt talat inte reflekterat så mycket över det elementet och jag ville med mitt bygge försöka få ut så mycket jag kan så billigt som möjligt. Jag har en tendens att låta kostnaden öka mer än planerat när jag gör sånt här, men nu ska jag hålla mig. Många bäckar små… Sedan så vill jag väl prova SLS.

I bakhuvudet och utspritt på otal papper finns väl embryot till mitt ”riktiga” projekt, men det ligger långt borta än och känner jag mig rätt så ändras det lite hela tiden. Vill ju inte hasta…

SLS 10” är under ”inspelning”. Därefter ska jag mäta upp den och sedan bygga testlåda, så ett tag tar det nog. En skillnad mot SWR är att den har fått rejäl ventilation under spindeln liknande den på XLS. Konen är av pressat papper (vilket jag inte ser som en nackdel) Bakplattan är förlängd och chassit är väldigt ”öppet/luftigt”, men med en del ”plåtklang” när jag knackar på det, så moddning blir det nog på detta.

Jag skapade tidigare en hel skiva med frekvenssvep, brus m.m. som jag använder vid inspelning av element.
Har även toner som ökar med 5 hz varje ”låt” inom basområdet. Intressant att enkelt lokalisera stående vågor, nivåskillnader odl i rummet.
Använde programmet från http://www.nch.com.au/tonegen/index.html när jag gjorde skivan. Fungerar kanonbra.

Off topic, men jag ”inventerade” de högtalarelement jag har hemma:

2st Seas G17RE/P
2st Seas H535
2st Dynaudio D28/2 (tyvärr syns det på domen att den en gång blivit intryckt)
2st Dynaudio 21W54
2st Philips 9710
2st Fostex Fe103 Sigma
2st mgr 25P40
4st mgr 17P20
2st Zachry 13k…
1st Soundstream 8”
2st MacAudio koaxialer
Ett par 6.5” + 2” + filter från brontosaurusgammal B&O högtalare
+ piezos bla Motorola A 1088
+ några PA-element som jag inte har hos mig.
+ 2 st Peerless SLS 263

En del av det är väl inte direkt det "bästa" som finns...

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/04/30 23:30:08
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:38:18  Show Profile Send brumel a Private Message
Vifa p21. Är väl en fin bas. Ingen soffvältarbas men bas ner till 35hz. Hänger med bra upp i registren också. Kanske mest optimal till basreflex.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:18:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Larsen, nått nytt om SLS:en?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:32:17  Show Profile Send Simba a Private Message
Hvorfor ikke ta en titt på SEAS sin nye H1209 (L26RFX/P)??!! ;) ;) ;)

Edited by - Simba on 2003/05/03 21:32:40
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:39:20  Show Profile Send henricsson a Private Message
Var inne o skulle kolla på den häromdan, då fanns ingen info om den utlagt än..
Detdära ser inte alls dumt ut!

$108 på madisound!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:52:49  Show Profile Send Larsen a Private Message
Inget nytt om SLS. Den puttrar på för att bli lite inspelad/uppmjukad och med lite tur så mäter vi upp den under kommande vecka och kaaaaanske bygger jag då en testlåda nästa helg.
Den ger i alla fall inte ifrån sig några missljud ens vid ganska stora konutslag, men mycket återstår...

Har precis sålt mina Dynaudio 21W54. Kommer att sakna dom, men dom passar inte för mina tilltänkta projekt och det går ju inte att spara på allt... tyvärr.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000