HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gaffel i högtalaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/17 :  06:32:25  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag tänkte låna Sven-Hugo av matså, för att måla upp ett hypotetiskt scenario. Om matså misstycker byter jag omedelbart namn till Jörgen.

Jo, föreställ er nu att Sven-Hugo är på väg hem, med en pizza i ena handen och ett sex-pack folköl i den andra. Sven-Hugo kliver in genom dörren till sitt hem, ställer pizzan och ölen på vardagsrumsbordet och kommer på att han behöver ett par bestick för att angripa pizzan.
Han reser på sig, och på vägen ut till köket passar han på att dra igång sin favoritskiva på stereon. Sven-Hugo har nämligen vunnit på lotto och har nu inte bara ett par Nordost Valhalla-kablar, utan också en stereo för att matcha dem. Så Sven-Hugo rör sig ut mot köket till tonerna av Pouppée Fabrikk - Elite Electronics. På vägen tillbaks drar han några schyssta dans-moves, snubblar och lyckas sätta en gaffel i ena högtalarelementet.

Sven-Hugo har just lyckats sabba ena elementet på en Von Schweikert VR8, och man kan ju tänka sig att han är mycket ledsen. Dessutom brann hans TAG McLaren monoblock upp, på köpet.
Vad tusan skall Sven-Hugo göra nu?

Objektivist

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/17 :  07:12:48  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Alt.1Sven-Hugo är tät han köper nytt.
Alt.2 Sven-Hugo inser snaabbt vad som (tyvärr)har hänt och hoppas att hans drulleförsäkring täcker detta,själv så fick jag byta element på mina (förra)Sonus F EA2 och min försäkring täckte detta 1200kr i självrisk.Hoppas att allt löser sig.
Mvh
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/04/17 :  08:00:49  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tror att Sven-Hugo inser det kritiska med en gaffel i endast den ena basen för stereoperspektivet och sätter en gaffel i den andra högtalarens baselement.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:35:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En kompis till mig (okej då, jag har inga kompisar, men en bekant) fick membranen i sina Jamo Oriel-högtalare söndertryckta av sin systerdotter som tyckte att det var jätteroliga knappar att trycka på.
Inte så kul, 30.000:- för nya membran.
Lyckligtvis gick det på hemförsäkringen.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:36:51  Show Profile Send Jadde a Private Message
Sven-Hugo äter upp sin pizza
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:42:31  Show Profile Send lbstr a Private Message
Lär sig av sina misstag och äter i köket i fortsättningen.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:48:47  Show Profile Send dekengren a Private Message
Nu har jag missat den här Sven-Hugo så jag måste fråga: Har detta hänt eller är det rent hypotetiskt? Hände det mig skulle jag i alla fall börja med att gråta ganska länge. Sedan skulle jag ringa mitt försäkringsbolag och be en stilla bön att dom betalar.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:59:24  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag tycker att Sven-Hugo ska börja äta hamburgare, dönerkebab eller andra grejer som man äter utan bestick .-)

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/17 :  10:05:19  Show Profile Send Viktor a Private Message
Eller äta pizzan på pizzerian.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/17 :  14:46:15  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Nu har jag missat den här Sven-Hugo så jag måste fråga: Har detta hänt eller är det rent hypotetiskt? Hände det mig skulle jag i alla fall börja med att gråta ganska länge. Sedan skulle jag ringa mitt försäkringsbolag och be en stilla bön att dom betalar."

I verkliga livet var scenariot inte helt olikt Sven-Hugo´s. Jag hade precis hämtat ett par bestick för att angripa en stor, härlig pizza. Då jag gick förbi mina högtalare, trummandes i luften med besticken, tänkte jag vad som skulle hända om jag av misstag råkade hugga en gaffel i högtalaren. Nu sitter det förvisso galler på mina högtalare, så det blir rätt svårt att komma åt elementet med gaffeln. Om jag lyckades med detta skulle jag alldeles säkert hugga gaffeln i mig själv efteråt.

Ja, i alla fall, de här tankarna irrade runt i huvudet på mig under dagen och framåt morgonen när det var dags att sova bollade jag över frågan hit.

Min personliga teori är den att Sven-Hugo inte är försäkrad mot gafflar i högtalare. Däremot kanske han är en DIY-människa av rang, ungefär som McGyver. Så, han äter upp halva pizzan, över resten häller han öl och ställer ut i solen så det får jäsa. När det är klart har Sven-Hugo ett utomordentligt repareringskit för högtalaren. Pizza och öl botar trots allt det mesta.

Objektivist
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/17 :  14:49:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag lider lite med Sven-Hugo, men jag har samma problem, jag går förbi min högtalare varje gång jag skall äta, duscha...Ja allt, eftersom det är den enda vägen till hallen och toalatten och köket! Vet ni hur många gånger jag har tänkt på detta? Tänk om man lagt sin pasta i högtalaren! Eller när man är lite på örat och man stöter till sina kära ägodelar i rena farten! ajajaj! SVEN-HUGO måste vara mer försiktig!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:11:43  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Eftersom Sven-Hugo får svaret att en drulle försäkring oftast täcker enskilda föremål upp till 10.000, säger han att en objuden tokig jävel på en fest hemma hos Sven-Hugo gick lös på hans stereo i avundsjuka och satte en gaffel i ena högtalaren.

Eftersom en drulle eller ansvarsförsäkring mot skada på annans egendom för det mesta saknar tak får han ut varenda krona via en polares försäkring. Polaren får självrisken och en pizza i komp mot att hans försäkring användes.

Pizzan konsumeras med fördel hemma hos polaren.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:25:51  Show Profile Send lindvall a Private Message
Mina högtalare står också ivägen när man går in i rummet. Jag är riktigt skraj när jag har polare hemma som inte vet nåt om hifi. Dom som vet nåt är väldigt försiktiga, särskilt som högtalarna står lite rangligt. Häromkvällen var det en ickehifipolare som var hemma och jazzade loss lite väl nära högtalaren (tror vi spelade lite nostalgi-Toto) och så stötte han till den så överdelen gled lite (har tvådelade högtalare). Jag tittade argt på honom medan han skamset kröp ihop och gnydde "förlåt, förlåt..." "Du vet vad dom kostar" sa jag med sträng röst.

Som tur var så var det bara en lätt knuff, men en gång när morsan var och hälsade på tryckte hon till högtalarn med "baksidan" så den föll ner, men mina blixtsnabba reflexer räddade åbäket den gången. Men både morsan och jag blev skakis. Hon har inte varit hemma hos mig sen dess...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:33:56  Show Profile Send molsson a Private Message
Sven-hugo inser det lätt förryckta i att ha denna tok-stereo för att lyssna på Pouppée Fabrikk, säljer den som bättre beggat i gluatidningen och köper en mark på domus.

No hay banda!!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:48:27  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Min förra sambo skulle dammsuga, hon slog bort en av mina Dali koner som fanns under mina dåvarande Dali högtalare. Eftersom det stod en stor glasvas vid sidan så skulle högtalaren naturligtvis falla på just det hållet. Resultat: Högtalaren knäckte halsen på vasen som var 2,5 MM tjock, vasen slet itu faneret på sidan av högtalaren innan den gick i golvet med en duns.

Högtalaren klarade sig fint dock utom just faneret. Jag ringde försäkringsbolaget och skrek till mig en summa motsvarande nyinköpsvärde för reperation av högtalaren. (Dali kunde bara erbjuda att skapa två nya lådor och flytta över elementen till summan av ett par nya högtalare.) Eftersom de var under just 10.000 gränsen fick jag mina pengar. Har idag visat mitt intresse för att extra försäkra mina nya stereo delar, men försäkringsbolaget kommer med svaret:

"Är det en bil? Är det en värdesamling såsom juveler eller frimärken, tavlor? Nej? Nej? Nej???? Då kan vi tyvärr inte försäkra dina saker. Du får åkalla din hemförsäkring eller drulle när det händer något. Max beloppet är 10.000 för enskilda föremål. Jag förklarar då att högtalarna går loss på 30k, men det verkar inte göra någon skillnad......

Någon annan som har special försäkrat era grejer, UTOM när ni köpte nya prylar och la till en special försäkring hos handlarn???

Ringde återförsäljaren av min CD och stärkare, rådet var just, "Men det var ju inte du som tappade dem, det var din polare, Blink,blink"
Själv hade de ingen egen försäkring för sina egna saker hos något vanligt hemförsäkringsbolag...


Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/04/17 16:50:35
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/17 :  17:58:57  Show Profile Send Brosk a Private Message
Hämta en ny gaffel..

Edited by - Brosk on 2003/04/17 23:42:25
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/17 :  18:38:03  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Sven-hugo inser det lätt förryckta i att ha denna tok-stereo för att lyssna på Pouppée Fabrikk, säljer den som bättre beggat i gluatidningen och köper en mark på domus."

Äsch, Sven-Hugo kan ju inte enbart lyssna på "Jazzonani & Hissmusik Vol. 56". Ibland måste han helt enkelt släppa loss till lite industrimangel.
För övrigt anser Sven-Hugo att den enda godkännda kabeln är Nordost Valhalla, så han måste utan tvekan redan vara en smula förryckt.

"Hämta en ny gaffel.."



Annars verkar det vara en vettig idé med en drulleförsäkring. Vänner eller liknande är visserligen inget problem, även om ena högtalaren står bredvid dörren till mitt rum. Alla som känner mig vet att deras liv hänger på en skör tråd när de närmar sig anläggningen. Problemet vore ju om jag själv lyckas lirka in en gaffel i högtalrelementet, eller skadar prylarna på annat sätt.
Det verkar dock knepigt att det inte skulle gå att fixa en ordentlig försäkring. Kan Rocco Siffredi försäkra sin... det går ju att försäkra andra konstiga föremål.





Objektivist
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/04/17 :  18:39:26  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
SpLiX verkar ha bra koll. Han säger som det är...

En drulleförsäkring fungerar bara hos andra och när man är försumlig. Olyckor täcks egentligen inte av drulleförsäkringen. Typ, din "kompis" måste ha förstått att han inte borde ha lekt med gaffeln nära din högtalare, då han vet att han alltid fumlar till det. Om han bara "råkar" ha sönder högtalaren, täcker inte hans försäkring det. Då är det ju en olycka och DIN försäkring skall täcka det hela (tak på 10.000kr).

Läs gärna in dig på det där med "försummlighet" och "olycka". Ring gärna ditt försäkringsbolag och be dem förklara skillnaden. I många fall är en extra försäkring på dina prylar helt onödig!

En kompis till mig som jobbar på SIBA, har sagt att deras mest inkomstbringande produkt är... extraförsäkringar! Som god tvåa kommer extra kablage (som jag hoppas att ingen här på forumet köper just där), då de har extra höga marginaler.

Tillbaka till ämnet...

Det jag tycker är mest tragiskt, är att försäkringsförsäljarna (ex. trygg hansa och sådana) inte har någon större aning om vad det är för skillnad mellan drulle och hemförsäkring... De du skall snacka med är skadereglerarna! De kan reglerna utan och innan. Reglerna är dessutom skrivna så att bolagen skall gå med vinst. Det ÄR inte lätt att få ut pengar på försäkringen i sådana här fall.

Slutkläm: Ove-Inge (eller vad han nu heter) borde aldrig äta ensam hemma, samt bara umgås med folk som är mer fumliga än han själv.

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/18 :  09:46:49  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Nu sitter det förvisso galler på mina högtalare, så det blir rätt svårt att komma åt elementet med gaffeln. Om jag lyckades med detta skulle jag alldeles säkert hugga gaffeln i mig själv efteråt.



DasIch: Vet att detta inte har med tråden att göra men ta bort gallren från Katan-burkarna, de låter betydligt bättre då! Gallren är endast till för ägare med katt eller barn!
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/18 :  14:20:33  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Själv funderar jag på om man skulle bygga nån typ av staket runt/framför högtalarna. Man vet aldrig när ens "kära" sambo kommer att råka knuffa till högtalarna.

Tack förresten för dom nya mardrömmarna jag fått nu!!

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:49:53  Show Profile Send DasIch a Private Message
fredde: Jag vet inte jag är för paranoid för att ta bort gallren från högtalarna. Enligt lagen om alltings jävlighet borde jag, eller någon annan fummlig stackare, förstöra elementen BARA för att det inte sitter galler på dem. Sannolikt börjar det med att brorsan finner elementen spännande och börjar pilla lite(han är 17 år med borde i det här fallet räknas som småbarn. Därefter kommer morsan ana någon dammpartikel som hon måste dammsuga bort, och sedan torka av elementen med en våt trasa. Efter den behandlingen är nog mina kära Katan endast ett minne blott.

Fast det vore ändå kul att veta hur man får bort gallrena. Kanske är det bara ett enkelt handgrepp, och då kan man ju sätta dit dem igen när farliga personer börjar närma sig - eller om man skall iväg någonstans.

Objektivist
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:15:36  Show Profile Send fredde a Private Message
Tror att allt är skrivet på detta forum snart...

Här finns en utmärkt "galleravlägsningsbeskrivning"

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11719&SearchTerms=galler

Edited by - fredde on 2003/04/18 16:17:03
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:22:30  Show Profile Send DasIch a Private Message
Tackar så mycket! Väldigt bra guide av jajon.

Jag måste prova utan galler nu när resten av familjen är borta i några dagar. Det gäller bara att jag ser upp med gafflarna, så att jag inte går Sven-Hugo´s öde till mötes.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/04/18 17:16:49
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:43:14  Show Profile Send luminox a Private Message
Vore jag Sven Hugo så skulle jag gräma mig oerhört och gråta en skvätt för att sen kontakta försäkringsbolaget och gråta en skvätt till!
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/04/18 :  18:00:42  Show Profile Send Robis a Private Message

quote:
Jag måste prova utan galler nu när resten av familjen är borta i några dagar. Det gäller bara att jag ser upp med gafflarna, så att jag inte går Sven-Hugo´s öde till mötes.


..då hoppas jag att det sker till tonerna av Pouppeé oxå?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000